Învăţământul mediu tehnic de stat s-a decuplat, de ani buni, de la cerinţele pieţei muncii, iar muncitori şi tehnicieni cu înaltă calificare sunt tot mai greu de găsit. Așa că uzina Dacia de la Mioveni şi-i pregăteşte ea însăşi, de câţiva ani, cu ajutorul banilor europeni, în parteneriat cu două licee tehnologice din Argeş.
Responsabilii uzinei Dacia au înţeles, încă de acum şapte ani, că nu are niciun sens să aştepte ca învăţământul mediu tehnic să se adapteze vremurilor şi să „livreze” specialiştii de care Dacia avea şi are nevoie.
Aşa că au decis să investească în învăţământul dual (atât din fonduri proprii, cât şi din fonduri europene) şi să-şi pregătească singuri viitorii muncitori şi tehnicieni de înaltă calificare.
Ultimul astfel de proiect european, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, accesat de Automobile Dacia SA, se derulează în perioada 2021-2022.
Citește și: Situație tensionată. O localitate cu 41% români are creșa și școala doar în maghiară
În cadrul acestuia, 405 elevi de la două licee tehnologice din Argeș au șansa de a-şi dezvolta competențe practice de-a lungul unor stagii de practică industrială la uzinele Dacia. Aceștia sunt beneficiari ai unui program complex de educație duală, derulat de către constructorul auto și cunoscut sub numele „Construiește-ți viitorul!” (Build your future).
În acest an şcolar, 320 de elevi de la Liceul Tehnologic de Construcţii de Maşini din Mioveni şi de la Liceul Tehnologic Astra din Piteşti efectuează deja stagii de practică la Dacia.
„În liceu, elevul învață teorie, iar la Dacia vede produsul finit pe linia de montaj și are șansa de a urmări procese de fabricație într-o uzină modernă, având acces la cele mai noi tehnologii din industrie”, a arătat Simona Popovici, director de Resurse Umane al Grupului Renault România.
Graţie acestui tip de învăţământ, denumit dual, elevii celor două licee argeşene participante la proiect se vor califica, la alegere, în mai multe meserii, deficitare pe piaţa forţei de muncă: sculer matrițer, sudor, mecanic echipamente hidraulice și pneumatice, electromecanic utilaje și instalații industriale, electronist aparate și echipamente, operator comandă numerică, strungar, frezor, rectificator, tehnician în automatizări şi tehnician operator roboți industriali.
Fiecare elev participant la proiect primește câte o bursă lunară în valoare de 400 de lei. Alte cinci burse suplimentare, a câte 200 de lei, sunt acordate tinerilor care obțin rezultate bune la învățătură. Ei mai beneficiază de transport la și de la locul de muncă, de câte o masă caldă pe zi la locul de practică, de materialele didactice necesare, echipament de protecție și de lucru, de examinări de medicină a muncii, precum și de asigurare de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente.
La absolvirea studiilor, elevii obțin un certificat de calificare de nivel superior și posibilitatea – care e aproape certitudine – de a fi angajați de către Automobile Dacia sau alte companii ale grupului Renault.
„Într-o industrie atât de dinamică precum cea auto, meseriile viitorului despre care se vorbește atât de mult sunt deja aici. Învățământul dual prefațează cum va arăta societatea viitoare, într-o economie care necesită să fie aliniată unor meserii concrete și extrem de bine ancorate în nevoia de business.
Rolul nostru este de a fi responsabili și de a interveni din timp în educația tinerilor care aleg un parcurs asociat învățământului dual profesional. Exact asta facem prin acest proiect”, a punctat Simona Popovici.
Obiectivul general al proiectului european graţie căruia Automobile Dacia îşi poate pregăti singură viitorii muncitori şi tehnicieni cu înaltă calificare este „Dezvoltarea sistemelor de învățare la locul de muncă pentru creșterea relevanței formării profesionale prin creșterea cu 405 a numărului stagiilor de practică desfășurate la angajator de 210 practicanți-elevi, cu accent pe învățământul dual și sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC și din domeniile de specializare conform SNCDI”.
Valoarea totală a proiectului este de 2.319.028,89 lei, dintre care 2.203.074,86 lei sunt fonduri europene nerambursabile. Durata de aplicare în practică a acestui proiect este de doi ani, de la 1 octombrie 2020 până la 30 septembrie 2022.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Argeșul online în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.