Județul Vaslui a obținut 25 milioane de lei, din fonduri europene nerambursabile, pentru modernizarea a circa 12 km de drum județean din pământ și piatră. Căile rutiere fac legătura între localitățile Bulboaca, Zizinca, Deleni, Moreni, Sărățeni, Mălușteni, Mînăstirea și Țuțcani. Cum Vasluiul mai are la această dată 121 kilometri de drumuri județene din pământ și 342 kilometri de drumuri pietruite, finanțările europene sunt salvatoare pentru locuitorii județului.
Primul proiect european vizează reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 245 E: DN 24 (Bulboaca) – Zizinca – Deleni – Moreni – DJ 245 L Costești, cu o lungime de 7,14 kilometri. Proiectul este împărțit în două tronsoane : un tronson de 1,4 kilometri, deja realizat în proporție de 80%, și un tronson de 5,74 kilometri, în faza de licitație pentru proiectare și execuție.
Valoarea totală a proiectului se ridică la suma de 16.550.275 lei, din care finanțarea europeană nerambursabilă prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020 este în valoare de 15.991.882 lei. Beneficiarul proiectului este Consiliul Județean (CJ) Vaslui în parteneriat cu comuna Deleni, iar perioada de implementare este cuprinsă între 27 noiembrie 2018 – 26 ianuarie 2022. Contractul de finanțare al proiectului a fost semnat de CJ Vaslui în luna noiembrie 2018 la sediul Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord Est Piatra Neamț.
Un al doilea proiect cu finanțare europeană care contribuie la dezvoltarea infrastructurii rutiere privește reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 244I: Murgeni (DN 24 A) – Sărățeni – Mălușteni – DC 67, cu o lungime de 4,64 kilometri. Finanțarea este asigurată prin POR 2014-2020 și are o valoare totală de 8.686.545 lei, din care finanțarea nerambursabilă se ridică la 8.239.368 lei. Și pentru acest proiect a fost semnat contractul de finanțare în luna noimebrie 2018, perioada de implementare fiind cuprinsă între 27 noiembrie 2018 – 26 noiembrie 2021. Beneficiarul proiectului este CJ Vaslui, în parteneriat cu orașul Murgeni și comuna Mălușteni.
Ședință extraordinară pentru finanțarea europeană
În cursul lunii octombrie 2018, CJ Vaslui a fost convocat în ședință extraordinară, pentru modificarea și completarea unor hotărâri privind aprobarea indicatorilor tehnico- economici a celor două obiective de investiții.
Proiectele au fost depuse în a doua parte a anului 2018 la Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord Est, în cadrul apelului lansat pe POR 2014 – 2020. Apelul vizează creșterea gradului de accesibilitate a zonelor rurale și urbane prin modernizarea drumurilor județene. Apelul se adresează proiectelor de infrastructură rutieră de transport, începute din alte surse de finanțare și care nu sunt finalizate la data depunerii cererii pentru finanțare.
„Ambele proiecte au fost depuse la ADR Nord Est în cursul lunii septembrie 2018. Noi am investit în aceste obiective de infrastructură sume de bani de la bugetul local. Din momentul în care cele două proiecte au obținut finanțarea europeană, se vor rambursa niște fonduri către bugetul județului, iar banii vor fi reorientați spre alte investiții. Sumele investite de noi sunt de circa 100 miliarde de lei vechi, bani care vor putea fi rambursați bugetului local. Ani de zile am căutat să rezolvăm aceste drumuri, am început lucrările cu bani de la bugetul județului, iar dacă am avut posibilitate, am apelat la fondurile europene. Acolo este un relief accidentat, panta are o înclinație de nouă grade, erau probleme cu circulația, cu transportul școlar. La finalizarea proiectelor, cele două drumuri județene vor face legătura cu drumurile comunale care sunt asfaltate.”
Ciprian Trifan, vicepreședintele CJ Vaslui
Drumuri din beton
Lucrările de cele două drumuri au început în perioada 2015-2016 și au fost finanțate de la bugetul județului. Ulterior, în anul 2018, când a fost identificată aplicația financiară europeană care se adresa obiectivelor de infrastructură nefinalizate, s-a luat decizia ca investițiile să fie trecute pe finanțare europeană.
Valeriu Caragață, administratorul județului Vaslui, a spus că Vasluiul este singurul județ din Regiunea Nord Est care a depus proiecte pe Axa 6 din cadrul POR 2014-2020, care se adresează investițiilor de infrastructură neterminate.
„Acesta a fost primul scop al nostru, să degrevăm bugetul local de aceste cheltuieli și să trecem investițiile pe finanțare europeană. Ambele drumuri vor fi făcute din beton. Proiectanții au decis să se toarne beton, deoarece este un relief colinar, un teren argilos, o zonă cu alunecări de teren. De aceea, s-au recomandat drumuri cu suprafața carosabilă din beton specific pentru circulația rutieră. Din proiectul DJ 244 I s-a turnat cu beton un tronson de 2 kilometri, iar restul de 2,5 kilometri de drum este în faza de realizare a fundației, se toarnă nisip, pietriș etc. La al doilea proiect pe DJ 245 E se elaborează caietul de sarcini pentru a fi lansată licitația publică.”
Valeriu Caragață
Proiectele prevăd și construcția de podețe, amenajarea rigolelor, accesul la drumurile laterale și la proprietăți, sisteme de colectare a apelor pluviale etc.
„Acele drumuri erau impracticabile. La finalizarea celor două investiții va crește confortul rutier și siguranța în circulație. În principal, drumurile vor facilita transportul de călători, mărfuri și servicii care deservesc populația locală, se vor reduce considerabil timpii de deplasare. De asemenea, prin cele două proiecte se face legătura tuturor acestor localități cu drumurile naționale și europene din zonă.”
Valeriu Caragață
Drumuri județene din pământ
La începutul anului 2019, județul Vaslui continuă să înregistreze la capitolul infrastructură sute de kilometri de drumuri județene pietruite sau din pământ.
Conform datelor CJ Vaslui, la nivelul județului sunt înregistrate 51 de drumuri județene, cu o lungime totală de 940 de kilometri: 345,9 kilometri cu beton asfaltic, 20,4 kilometri cu beton de ciment, 109,7 kilometri cu îmbrăcăminte asfaltică ușoară, 342 kilometri de drumuri pietruite și 121,9 kilometri de drumuri județene din pământ.
La nivel național, cele mai multe drumuri de pământ sunt în Regiunea Nord-Est (1.843 de kilometri), în Sud-Est (1.832 kilometri), Nord-Vest (1.738 kilometri), Centru (1.558 kilometri) și Vest (1.397 kilometri). Cele mai puține drumuri de pământ sunt în Sud-Vestul Olteniei (825 kilometri) și în Sudul Munteniei (878 kilometri). Regiunea București-Ilfov are doar 17 kilometri de drumuri de pământ.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Vrancea24.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.