_Clasic. Concerte pentru aprilie

Data:

Muzica clasică, în aprilie, se alătură începutului glorios al primăverii și promite publicului concerte pline de culoare și strălucire.

#BUCUREȘTI

Sala Radio

06.04, ora19.00

Un concert aparte, prilejuit aniversarea bicentenarului independenței Braziliei. Orchestra de Cameră Radio, dirijată de Claudio Cohen, va prezenta un program cu compoziții ale celebrilor compozitori Heitor Villa-Lobos, Alexandre Guerra, Claudio Santoro și alții. Un minunat prilej și pentru melomani și pentru iubitorii sound-ului plin de pasiune sud-american să asculte compoziții clasice și contemporane.

07.04., ora 19.00

Într-un foarte special și rar program, Corul Academic Radio va susține un program de muzică gospel, intitulat „I’m Gonna Sing”. Oricum, este unul din acele unice momente pentru cei care au în preferințe acest gen de muzică să o asculte live cu un cor foarte bun.

08.04., ora 19.00

Orchestra Națională Radio, sub bagheta lui Julien Salemkour, și având-o invitată pe pianista Daria Parkhomenko, va prezenta o seară Rahmaninov.

Cu interpretarea Concertului nr. 3 în re minor pentru pian şi orchestră, op.30, Daria a obținut premiul I la Concursul Internațional „George Enescu”, în 2018.  Compoziția a fost scrisă în 1909 iar printre dirijorii care au fost alături de Rahmaninov, în dubla aventură de compozitor și pianist, au fost Walter Damrosch și Gustav Mahler. Este o compoziție de forță cu o cadență largă și pirotehnică de o frumusețe răpitoare. Compoziția pulsează precum EKG, se succed armonii tematice și neliniști cu orchestrații pline culoare și explozii instrumentale superbe.

Simfonia nr. 3 în la minor, op. 44 este scrisă în exil, apropo de cine anulează cultura rusească, întotdeauna au fost rușii primii care și-au anulat valorile. Regimurile totalitare nu sînt doar de ieri, sute de ani au săpat în mintea poporului, lăsând un mare gol.

Dar, spre norocul nostru, Rahmaninov venit în contact cu civilizația occidentală, greu de înțeles pentru cineva crescut la ruși, inclusiv cu cea de-a șaptea artă, ne-a lăsat moștenire lucrări încântătoare. Ascultând simfonia realizezi că sună exact ca o coloană sonoră de film, e, practic, o aventură muzicală. 

Palatul Ateneului român

07., 08.04, ora 19.00

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, va prezenta un program Prokofiev și Beethoven, având în deschidere o compoziție semnată Dan Dediu, în primă audiție absolută, „Poeme reci pentru actor şi orchestră, pe versuri de Ernst Jandl” iar recitatoarea va fi Isabel Karajan.

Va urma Concertul nr. 3, în do major, op. 26 de Serghei Prokofiev, avându-l la pian pe tânărul și talentatul Daniel Ciobanu. Nu este un concert Prokofiev style, percutant și impetuos, ci, mai degrabă, unul romantic, tributar fanteziei și poeziei cu un acompaniament orchestral bogat cromatic și vivace. Aș spune eu, chiar stilul lui Daniel.

Simfonia nr. 6, în fa major, op. 68, Pastorala de L.v. Beethoven va încheia seara. Nu întâmplător și-a denumit-o „Simfonie pastorală”, este o simfonie a sublimului. Sentimente amestecate, stări de grație, o primăvară a iubirii, dau naștere unor tablouri uimitore în cele cinci părți ale simfoniei. Armonia, asocierile diferitelor timbre, culoarea instrumentală, modulațiile pun cuvintele în silenzio.

14.,15.04, ora 19.00

Aceeași orchestra, de acestă dată avându-l la pupitru pe Christian Badea, va prezenta un program cu lucrări Antonín Dvořák și J. Brahms.

Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră, op. 53 de Dvořák îl va avea solistă pe virtuoasa violonistă Ioana Cristina Goicea. Un concert născut complicat și greu din cauza numeroaselor comentarii făcute de vedeta vremii, violonistul Joseph Ioachim, pe care și-l dorea solist. Dvořák reușește, însă, să-l „lanseze la apă” cu alt violinist. Datorită bogăției sale de expresie, lirismului intens, invenției armonice și rafinamentului, Concertul are un success aproape instant și devine un fel de hit.

Simfonia nr. 2, în re major, op. 73 de Brahms va închide seara. O simfonie în care prevalează melodicitatea și tandrețea. E evident că după starea euforică creată în prima parte, Christian Badea a decis să ne mențină la aceleași cote optimale. Simfonia respiră seninătate, veselie liniștită, prietenie, încântare.

#SATUMARE

sala Filarmonicii, ab. 36

07.04, ora 18.30

Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” va oferi melomanilor săi o seară romantică. Dirijor Mihaela Cesa-Goje iar la pian va belgianul Julien Libeer, aflat într-un mini-turneu în România.

Concertul pentru pian nr. 27 în Si bemol major, K. 595 de W.A.Mozart. Totuși, o compoziție mai puțin flamboaiantă, ușor îndepărtată de stilul Mozartian, mai introspectă. Fluiditate și rafinament strălucitoare în dialogurile instrumentale, plină de lirism, compusă chiar la sfârșitul vieții, aproape premonitorie.

În partea a doua, Simfonia nr. 8 în Sol major, op. 88 de Antonín Dvořák. Cu un început pasionant și cantabil al violoncelelor, se pune o amprentă de seninătate și lejeritate dictate de un calm interior. Provocatoare și grațioase schimbări de game, de ritmuri care dau naștere unei energii vitale și unei străluciri aparte.

#ARAD

Sala Palatului Cultural

07.04., ora 19.00

Un concert interesant și original al Orchestrei filarmonicii Arad. Invitații nu sînt alții decât Roberto Molinelli, dirijor, aranjor, compozitor și violist iar solist invitat flautistul Antonio Amenduni.

Primele două lucrări sînt chiar o raritate la noi. „Uvertura Leonard”- dedicată legendarului Leonard Bernstein, compoziție Molinelli și „Sonata pentru vioară și pian în la major” de César Franck, dar în trascripția pentru flaut și orchestră, a aceluiași dirijor. Deșigur, transcripțiile nu sînt întotdeauna pe placul melomanilor, dar nu strică niciodată puțină diversitate, noi experiențe.

Închiderea va fi totuși clasică, Simfonia nr. 4 în la major op.90 „Italiana” de Felix Mendelssohn Bartholdy. Cum sugerează chiar numele dat de autor, este o compoziție care celebrează șederea sa în Italia și toate sentimentele pe care le-a trăit, mai bine zis, pe care i le-a dăruit această țară. Simfonia este radiată de lumină mediteraneană și animată de o exuberantă bucurie de a trăi.

#CRAIOVA

Filarmonica Oltenia

17.04., ora 19.00

Într-o gala regală vor fi prezenți pe scenă, alături de orchestra filarmonicii Craiova și dirijorul Jin Wang, celebrul violinist Liviu Prunaru, Valentina Sviatloskaia-Prunaru-vioară și pianistul Mihai Ungureanu. 

O seară cu adevărat regească prin prezențe și repertoriu.

Concertul în Re minor pentru două viori și orchestră de cameră, BWV 1043 de J.S.Bach. O combinație superbă a stilului Italian al vremii cu complexitatea și densitatea specifice muzicii lui Bach. Solourile și dialogul viorilor sînt adevărate bijuterii muzicale.

Acest deliciu auditiv este urmat de  Concertul în Re minor pentru vioară, pian și orchestră de corzi, MWV O4 de F. Mendelssohn-Bartholdy. O eleganță melodică combinată cu o netezime ritmică impresionantă și plăcută sînt expresia jovialității și ritmului vieții.

Simfonia nr. 5 în Do minor, op. 67 de L.v. Beethoven încheie acest minunat program. Despre această simfonie putem vorbi foarte mult, este un Everest al creației muzicii simfonice. Este o experiență cathartică, sublimă, grandioasă, definitivă pentru care cuvintele devin neconcludente.  

http://www.filarmonica-oltenia.ro/

#BRAȘOV

Sala Operei

09.04., ora 18.30

Requiem, K626 de W.A Mozart va fi prezentat de orechestra și corul Operei Brașov, dirijor Traian Ichim și dirijor cor Dragoș Mihai Cohal. Soliști, excepționalii Aurelia Florian – soprană, Asineta Răducan – mezzosoprană, Mihai Irimia – tenor, Dan Popescu – bas.

Lucrarea este scrisă în tradiția solemnă religioasă, dar cu atingerea genialității lui Mozart. Este un moment care te leagă la propriu cu divinitatea și desăvârșirea.

#IAȘI

Opera Iași

06.04., ora 18.30

Va fi o gala extraordinară a excepționalei soprano Elena Moșuc. O carieră de invidiat, o voce care a cucerit publicul de pretutindeni și de orice prilej de a o reasculta trebuie profitat la maxim.

#TIMIȘOARA

Opera Timișoara

27.04, ora 19.00

Opera din Timișoara va aniversa 75 de ani de la primul spectacol cu capodopera Aida de G. Verdi.

Distribuția are pe afiș nume importante care dau garanția unei seri de neuitat, pe măsura aniversării.

Dirijor David Crescenzi, cel mai bun dirijor de operă de la noi în acest moment. Invitați: Renumitul bariton verdian Željko Lučić în rolul lui Amonasro, Cellia Costea-Aida, Ramona Zaharia-Amneris, Teodor Ilincăi- Radames și se continuă cu Gelu Dobrea -Ramfis, Marius Goșa – Regele alături de care vor fi orchestra și corul operei. Dacă afișul se menține, evenimentul este garantat și, deci, de neratat.

https://www.ort.ro/

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Capodopere ale Muzeului Naţional Brukenthal disponibile în variantă NFT, pentru iubitorii de artă

Pentru prima dată, capodopere ale Muzeului Naţional Brukenthal sunt...

Expoziția-muzeu Triaj: educație prin cultură | Puterea a cincea

Expoziția-muzeu Triaj: educație prin cultură, reprezintă o versiune reinterpretată a...

Medici stomatologi de elită folosesc materiale sanitare cumpărate „la negru”, din surse neclare

Medici stomatologi de elită folosesc materiale sanitare cumpărate „la...