Ce legătură are OMV cu aderarea la Schengen: reluarea abruptă a subiectului s-a suprapus cu venirea la București a șefului companiei petroliere austriece, pe fondul procesului internațional deschis României de compania austriacă.
Bucureștiul pare să fie gata de un compromis: mai multe facilități pentru OMV, în schimbul aderării la Schengen. Premierul ar fi cerut delegației oamenilor de afaceri să folosească „diplomația economică” pe lângă cancelarul Austriei și să renunțe la procesul cu România.
OMV a dat în judecată statul român la începutul verii la Tribunalul de Arbitraj al Camerei de Comerț Internaționale de la Paris, dar poziția companiei în procesul care are loc la s-a dovedit precară, potrivit unor surse citate de cursdeguvernare.ro.
OMV nu se aștepta la reacția Guvernului Ciolacu
Reprezentanții companiei cu sediul la Viena nu se așteptau la o ripostă serioasă din partea guvernului de la București și acum, după ce au primit-o, încearcă să se replieze. Litigiul are legătură cu așa numita Lege offshore care precizează condițiile comerciale ale gazului extras din Marea Neagră.
Ar fi vorba despre dreptul de preempțiune asupra gazului pe care OMV îl scoate din perimetrul Neptun Deep, fiindcă, potrivit legii contestate de reprezentanții companiei, doar gazul care rămâne după acoperirea necesarului României și Republicii Moldova ar urma să fie vândut la bursă.
Reprezentanţii OMV Petrom și-ar dori modificarea legii în așa fel încât statul să menţină redevenţele pentru gazul din Marea Neagră la nivelul de acum şi să renunţe la dreptul de preempțiune.
Eurodeputatul liberal Rareș Bogdan a explicat că OMV ar vrea „să obțină posibilitatea de a vinde gazul extras din Marea Neagră iar bursa de gaz de la Viena să decidă singură unde se duce cantitatea de gaz”.
Fostul ministru al Energiei, liberalul Virgil Popescu, nu crede că OMV are cum câștiga procesul și adaugă o nuanță nouă atunci când spune: „Nu aş ceda nimic pentru dreptul nostru de a intra în Schengen”.
Fostul ministru a avut la rândul său negocieri cu reprezentanții companiei austriece atunci când se afla în funcție și își amintește că aceștia „au încercat constant să determine anumite schimbări în Legea offshore”.
Negocierile cu OMV nu se suprapun cu totul întâmplător
Legătura pe care o face însă între aceste negocieri și aderarea României la Spațiul Schengen nu e nouă. Iar sugestia liberalului este că Austria ar deschide porțile Schengen pentru România, dacă Bucureștiul ar face concesiile cerute de OMV.
Se înțelege că negocierile cu OMV nu se suprapun cu totul întâmplător peste dezbaterea legată de intrarea în Schengen, mai ales că austriecii declară clar ce-și doresc încă de anul trecut.
Atunci au amânat începerea extracției în Marea Neagră, fiindcă nu le-au fost îndeplinite cerințele. Acum au plecat tot nemulțumiți, fiindcă nu au reușit să obțină de la Guvernul României nici modificarea Legii Offshore, nici reducerea taxei de solidaritate de la 300.000 de milioane de euro/an la 150.000.
De fapt, liderii OMV și-ar dori să poată vândă prin bursa de la Viena măcar jumătate din gazele scoase din Marea Neagră, mai cu seamă că se estimează că, peste patru ani, cantitatea extrasă din permietrul maritim ar fi de 130 de milioane de metri cubi pe zi. Obiectivul lor ar putea să devină posibil.
Analiza completă poate fi citită în Deutsche Welle Romania.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!