Artistul care a realizat lucrarea împotriva căruia s-a protestat la Iași: Spațiului public contemporan din România este încremenit în secolul 19

Data:

spot_img

Lucrarea-manifest „A Walk in the Park” (O Plimbare în Parc), realizată de artistul vizual și scenograful Cristian Rusu, lector dr. la Facultatea de Teatru și Film a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj, este expusă în Piața Unirii din Iași, din 19 mai, odată cu debutul celei de-a treia ediții a Romanian Creative Week (RCW).

Instalația artistică a stârnit reacții ciudate din partea unora dintre ieșeni. Un „grup de activiști” a trimis o scrisoare Primăriei, care a autorizat montarea lucrării în centrul orașului, în care cere „să fie precizat criteriul prin care este catalogat orice obiect ca și operă de artă atât timp cât nu denotă un model lucrat de creator, nu este atestat de o instituție culturală și nu are un certificat de însemnătate istorică”.

Citește și: Protest la Iași împotriva unei instalații artistice. Un grup cere Primăriei să arate certificatul „de însemnătate istorică”

Lucrarea este o experiență interactivă pentru public și, așa cum a fost descrisă inițial de Cristian Rusu, „duce ironic și critic mesajul de la clișeul lingvistic, adică un lucru care se face, de regulă, foarte relaxat, la experiența spațială a contactului real și problematic cu ceva ce nu vedem chiar zilnic: ruinele din cotidianul nostru, iar, mai nou, ruinele cauzate de războaie sau cutremure”.

Expoziția-labirint din Piața Unirii a atras, în ultimele zile, privirile a mii de trecători și a stârnit dezbateri atât în mediul offline, cât și în spațiul virtual, armonizându-se perfect, în acest fel, cu conceptul Manifest of Now, proiectul RCW care găzduiește lucrarea.

„Nu este pentru prima dată când încerc să înțeleg câtă ideologie și câte întrebări reale se ridică”

Manifest of Now este o platforma critică de artă în spațiul public, unde artiștii invitați „discută”, prin lucrările lor, mari teme de actualitate și invită, totodată, publicul să reflecteze asupra temei propuse și să își folosească, la rândul lui, simțul critic.  

„Ca artist vizual, prin proiectele mele lucrez cu spațiul public de peste 20 de ani; îl interoghez și, implicit, îl dilematizez. Mi-am început cercetarea artistică în Clujul vopsit roșu-galben-albastru de către o administrație ultra-naționalistă. De aceea, rămân sensibil ca artist și cetățean la dezbaterea despre profilul spațiului public în general și al rolului obiectului de artă expus în acest context.

Nu este pentru prima dată când încerc să înțeleg câtă ideologie și câte întrebări reale se ridică privind funcția obiectelor de artă care pot fi instalate acolo, un gest care generează, inevitabil, dezbateri. Spațiul public din România este puternic ideologizat și deloc relaxat ca discurs și funcțiune, prin arta de for public cu care ne-am obișnuit: monumentele.

Monumente istoriste, porumbei și bănci, eventual aranjamente arhitectural-botanice, acesta este profilul spațiului public contemporan din România, unul încremenit în secolul 19, cu prelungiri în trecutul dictatorial, când înfloreau naționalismul și identitatea națională, care trebuiau expuse public prin planuri urbanistice și sculpturi comisionate.

Ca societate, am rămas la o abordare care nu acceptă ușor intervenția în public a unui obiect de artă contemporană (prin formă, limbaj plastic și concept), dovedindu-ne, astfel, profund conservatori. Apoi, se mai adaugă și obișnuitul discurs anti-administrație locală, indiferent de context sau culoare politică.

Mesajul instalației A Walk in the Park din Piața Unirii din Iași a fost deja publicat. Orice apariție sau opinie în spațiul public (fie în piață, fie în Internet) rămâne un subiect de dezbatere legitim. Ca artist cu o lucrare instalată în spațiul public ești, inevitabil, o țintă directă a tuturor manierelor de dezbatere. Iar de acum, silenzio stampa!”, a transmis artistul Cristian Rusu, la câteva zile după vernisajul expoziției.

„Expoziția se vrea a fi o privire contemplativă către ruinele din noi, într-o lume în care ruinele devin o componentă primordială e existenței.”
„Expoziția se vrea a fi o privire contemplativă către ruinele din noi, într-o lume în care ruinele devin o componentă primordială e existenței.”

„Se deschide un dialog asupra spațiului care ne aparține”

„Ceea ce am vrut să construim în Piața Unirii din Iași, în cadrul Romanian Creative Week, este o platformă critică de artă în spațiul public și iată că am reușit: artă care incită, care te face să îți pui întrebări, care trezește reacții viscerale dincolo de discuții raționale. Dintr-o dată, se deschide un dialog asupra spațiului care ne aparține: despre estetică, utilitate și rolul său în esență.

Alegerea lui Cristian Rusu ca invitat al platformei se datorează situării sale în avangarda criticii spațiului public prin lucrările sale (de peste 20 de ani) și avem nevoie, în momentul de față, de cadre de referință, de un abecedar al artei publice, dacă vreți.

De asemenea, subtilitatea și umorul său, capacitatea de esențializare până la clișeu ne transpun în situații în care ne confruntăm cu propriile noastre structuri mentale, în oglindă cu spațiile în care ne mișcăm.

Cristian Rusu este reprezentat de Galeria Plan B, cea mai importantă galerie de artă din România, în portofoliul căreia sunt și alți artiști recunoscuți pe plan internațional”, a afirmat Marlene Herberth, parte a studioului KraftMade și curatorul expoziției A Walk in the Park.

„Am văzut foarte mulți copii și adulți fericiți”

Cel mai delicat moment a fost cel în care am înconjurat zona cu garduri, pentru a construi, împreună cu Cristian Rusu, instalația A Walk in the Park. Evident, am folosit acele garduri din motive de securitate, pentru a-i proteja pe trecători.

Din clipa în care spațiul a fost deschis traficului, lucrarea a fost, în mod firesc și prietenos, ocupată de către public, care a înțeles imediat mesajul artistului. Sigur, comentariile și reacțiile, oricare ar fi, sunt firești.

În rest, am văzut foarte mulți copii și adulți fericiți, porumbei care și-au păstrat tradiționala casă în Piața Unirii, dar și foarte multe zâmbete și camere care încercau să imortalizeze momentul. Îi mulțumim lui Cristian Rusu pentru oportunitatea acestui dialog deschis!”, a precizat, la rândul său, Irina Schrotter, organizatorul Romanian Creative Week.

Manifest of Now a găzduit anul trecut, odată cu lansarea proiectului în cadrul Romanian Creative Week, o altă lucrare-inedită, aparținând artistului Nikita Kadan, din Kiev, realizată din 16 baraje anti-tanc similare cu cele folosite de militarii ucraineni.

Ce este „A Walk in the Park”

A Walk in the Park” este denumirea aleasă în mod ironic de creatorul ei, artistul și scenograful Cristian Rusu, pentru un labirint alcătuit din ruine. Lucrarea este expusă în cadrul evenimentului Romanian Creative Week, cel mai important eveniment dedicat industriilor creative românești, care se desfășoară la Iași în perioada 19 – 28 mai 2023.

Expoziția se vrea a fi o privire contemplativă către ruinele din noi, într-o lume în care ruinele devin o componentă primordială e existenței. Cutremurul din Turcia, războiul din Ucraina sunt doar două dintre ruinele recente care ne-au impresionat pe toți.

Instalația propusă de Cristian Rusu nu face altceva decât să ne ducă către o stare de contemplare sinceră a ceea ce e în exterior pentru a ajunge acolo unde contează: în noi” este menționat în manifestul instalației artistice.

„Labirintul este funcțional, în sensul că intri printr-o parte și ieși prin alta, dar ideea labirintului este că va fi construit din ruine, din bucăți de la demolări.

Nu avem pereți ficși, ci pereții vor consta din restul de la demolări. Ideea ruinelor și ideea labirintului sunt cele două idei care mă bântuie de mult, ca artist și iată, mi s-a oferit oportunitatea de a le pune laolaltă și de a materializa o instalație. 

Când am gândit proiectul erau și ruinele din Turcia, și ruinele războiului din Ucraina, și până la urmă, sunt ruine din interiorul nostru, pe care trebuie să știm să le privim cu sinceritate și să umblăm cu grijă cu ele.

Ruina, până la urmă, înseamnă deconstrucție și perspectiva reconstrucției”, a explicat artistul Cristian Rusu, potrivit unui comunicat al RCW 2023.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rocada Postbaroc – Dialog între Baroc şi Postbaroc, la Muzeul Naţional de Artă Timişoara

Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) creează un eveniment...

Fostul ministru Raluca Prună despre presiunile făcute de Iohannis pentru numirea Procurorului General

Fost ministru al Justiției în guvernul tehnocrat Cioloș, Raluca...

Prima ediție a festivalului Mini TIFF. Premiere de filme și ateliere pentru copii și adolescenți

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prima ediție...

Procuror suspendat din funcție de CSM

Secția pentru procurori în materie disciplinară a Consiliului Superior...