Autospecială unică în România pentru transportul persoanelor cu Covid-19, cumpărată cu fonduri europene

Județul Bihor are în dotare, începând din acest week-end, o autospecială pentru transportul pacienților critici, înalt contagioși, unică în România. Aceasta a costat aproape 200.000 de mii de euro, poate transporta doi pacienți în același timp, este special compartimentată iar aerul din interior este în permanență decontaminat. Achiziția a fost făcută din fonduri europene.

Autospeciala a fost achiziționată de Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea de la Fabrica de Ambulanțe Deltamed din Cluj și are o configurare făcută special de conducerea UPU – SMURD Oradea. 

Finanțarea a fost obținută în cadrul proiectului „Creșterea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19 în Municipiul Oradea și Județul Bihor, cod SMIS 138155, proiect contractat în cadrul apelului: POIM/819/9/1/Consolidarea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19”.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Crișana” al județului Bihor (ISU Bihor) a fost luni, 9 noiembrie, gazda prezentării unei autospeciale pentru transportul pacienților critici înalt contagioși.

Managerul Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea, dr. Gheorghe Carp, a explicat cum a profitat de o linie de finanțare europeană pentru a ușura munca personalului sanitar cu pandemia de Covid-19 în Bihor, un județ cu o rată mare de incidență.

„Am profitat de o finanțare lansată pentru a putea reacționa cât mai repede în lupta împotriva coronavirusului. Pe lângă aparatura medicală comandată de Spitalul Județean și achiziționată prin aceste fonduri europene, Spitalul Județean, la sugestia UPU, a achiziționat și o autosanitară destinată transportului pacienților cu Covid-19. În premieră națională, această autosanitară a fost în așa fel configurată încât să fie pregătită pentru acest tip de pacienți și cred că acest model va fi un exemplu pentru ambulanțele din România.

Valoarea autospecialei este de aproximativ 200 de mii de euro, dar este necesară pentru a asigura atât securitatea cadrelor medicale cât și a pacienților. O altă noutate importantă este că poate transporta doi pacienți în același timp care pot fi și tratați, li se poate asigura primul ajutor”, a spus medicul Gheorghe Carp.

Șeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, spune că nevoile personalului sanitar în plină pandemie au dus la cumpărarea autoutilitarei: „Conceptul s-a născut după primele trei luni de la declanșarea pandemiei când, după ce am transportat mulți pacienți critici de la un spital la altul, ne-am dat seama că e nevoie de ceva în plus față de ceea ce aveam ca resurse de transport pentru această categorie de pacienți, atât din perspectiva asistenței medicale cât și a siguranței personalului”.  

Izoletă pe roți

Comparativ cu cele 3 mașini de intervenție aflate în dotarea ISU Crișana (două de terapie intensivă mobilă pentru pacientul critic și una care permite transportul a până la 6 pacienți), noua autospecială este dotată cu aparatură modernă și concepută astfel încât să asigure cerințele, atât pentru asistarea pacienților în stare critică, cât și pentru siguranța personalului, dispunând de mijloace de decontaminare a aerului din interior și de un nou tip de compartimentare. 

În cabina medicală există separatoare din folie specială, transparentă, pentru fiecare pacient în parte, iar personalul poate să supravegheze sau să intervină asupra pacienților prin intermediul unor prelungiri – mâneci, fără a intra în contact direct cu aceștia. De asemenea, autospeciala este prevăzută cu un compartiment utilizat de personalul medical pentru echipare/dezechipare costume de protecție, acesta fiind complet separat de cabina medicală și cabina conducătorului auto.

„În esență, am încercat să depășim momentul acelor izolete care creau o siguranță pentru personalul medical dar un motiv de stres în plus pentru pacienți. Între cabina șoferului și cabina medicală este o cabină pentru echiparea și dezechiparea personalului care lucrează în interior.

Ea este complet separată de cabina medicală și este dotată strict pentru acest moment al intervenției. Până acum, echipajele se dezbrăcau de combinezoane în stradă, lângă spital sau lângă locuința pacientului. Acest lucru, atunci când plouă, pune în pericol siguranța pentru că riscul de contaminare crește din cauza combinezoanelor ude.

Personalul medical lucrează pe un coridor între cele două paturi, fără a intra în contact direct pe durata transportului cu ei, datorită unor separatoare prinse cu fermoar de jur-înprejur.

Asupra pacienților pot interveni prin intermediul unor mâneci cu care pot manipula echipamente, medicamentație etc. Spre cabina de îmbrăcare sunt două posturi în care un medic și un asistent pot lucra folosind linia de aparatură care este în afara zonei de contaminare. Aparatura, medicația și aparatele sunt identice cu cele ale unui echipaj de terapie intensivă mobilă.

Fiecare post este prevăzut cu un ventilator care extrage în permanență aerul din zona contaminată, reducând riscul de contaminare la momentul deschiderii ușilor. Aerul este filtrat în zona în care stă echipajul medical astfel că, în permanență, aerul este înlocuit.

Ventilatorul are un debit foarte mare care permite înlocuirea volumului întregii autosanitare în aproximativ 30 de secunde. Când se termină transportul nu mai este nevoie să aducem echipamente pentru decontaminarea finală, acea nebulizare. Avem un echipament care se conectează la priză și decontaminează tot aerul în interior”, a explicat dr. Hadrian Borcea.

Autospeciala va fi încadrată cu un echipaj SMURD, format din medic specialist medicină de urgență, asistent medical precum și doi pompieri militari paramedici, din care un conducător auto.

„Chiar dacă este destinată transportului pacienților cu Covid-19, în situația unui accident sau eveniment cu victime multiple și această autospecială poate sprijini intervenția și transportul victimelor de la locul accidentului spre spital.

Nu doar doi pacienți înalt contagioși pot fi transportați, ci și doi pacienți în stare gravă, asistați medical. Practic, capacitatea de intervenție a ISU Bihor într-un eveniment de amploare, a crescut o dată cu această nouă dotare”, a spus inspectorul șef al ISU Bihor, colonelul Sorin Mihai Caba.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Vasilică Ichimhttps://www.crisana.ro/
Vasilică Ichim are o vastă experiență jurnalistică, fiind în această branșă de peste 20 de ani. Publică pentru Crișana din anul 2012.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

Fritz și funcționarii primăriei, la plimbare cu bicicleta prin Timișoara. ”Ne-am lovit de gropi și de borduri prea înalte”

Edilul Timișoarei, Dominic Fritz a scos vineri mai mulți funcționari ai primăriei cu bicicletele prin oraș, pentru a observa starea urbei, „la pedală”! „Scoatem primăria...

Noi gândim, nu doar muncim!

Un val de emoție publică genera, în urmă cu două zile, întâia listare la Bursa din New York (NYSE) a unei companii românești „unicorn”,...

Ministrul Drulă vine cu vești bune pentru infrastructura rutieră majoră din zona București – Ilfov

"Dacă nu vor fi depuse iarăși contestații (ceea ce ne dorim cu toții), vom semna curând contractul de proiectare și execuție", a anunțat ministrul.