vineri, 20 mai 2022
AcasăProiecte editorialeBani EuropeniAxa Iaşi-Suceava ar putea pierde banii europeni fiindcă nu e gata la...

Axa Iaşi-Suceava ar putea pierde banii europeni fiindcă nu e gata la timp. Trei tronsoane au probleme    

Axa Iași-Suceava ar putea pierde o parte din finanțarea europeană de peste 100 de milioane de euro, în acest moment termenul de finalizare asumat prin contract, finalul anului 2023, fiind aproape imposibil de respectat.

Pe raza județului Iași, un lot din cele trei are probleme, din cauza contestaţiilor prelungite şi a insolvenţei constructorului. În județul Suceava problemele sunt și mai mari. Pe două loturi  constructorul a abandonat lucrările. Totul a culminat cu flagrantul de mită de 40.000 de euro şi cu arestarea adjunctului lui Gheorghe Flutur, şeful CJ Suceava.

Încă de acum mai bine de 10 ani, autorităţile judeţene ieşene au gândit realizarea a trei axe rutiere, pe drumuri judeţele, alternative la drumurile naţionale, deja foarte aglomerate. Atunci s-au realizat proiectele axelor Iaşi – Botoşani, Iaşi – Vaslui şi Iaşi – Suceava. Dacă primele două s-au făcut și s-au dat de ceva vreme în folosință, ultima axă, Iaşi – Suceava, întâmpină probleme.

Pe unde trece Axa Iași-Suceava

În prezent, cea mai folosită rută între cele două orașe este pe drumurile naţionale DN28-DN28A-DN2. Proiectul vizează crearea unei alternative prin Breazu – Movileni – Focuri – Coarnele Caprei – Belceşti – Cepleniţa – Scobinţi – Lespezi – Dolhasca – Liteni – Bosanci. Ca şi în cazul celorlalte două axe de la Iaşi, spre Vaslui şi spre Botoşani, varianta va avea aveantajul de a nu fi aşa aglomerată precum calea pe drumuri naţionale.

De altfel, variantele pentru Vaslui şi Botoşani s-au dovedit atât de practice încât au ajuns mai aglomerate decât cele pe care le suplinesc.

Citește și: O insolvență pune în pericol unul din cele mai mari proiecte de infrastructură din nordul țării

Prima compensare: 30 de milioane de euro

Împărţită în cinci loturi, Axa Iaşi-Suceava, cu o lungime totală de 168 km, a „plecat” de la 73 de milioane de euro în 2017, la semnarea contractului de finanţare europeană prin Programul Operaţional Regional, care acorda acestui proiect 58 de milioane. Alte 9 milioane de euro veneau de la bugetul de stat, iar restul de 6 milioane, de la cele două Consilii judeţene.

Însă prima rundă de licitaţii nu a atras ofertanţi şi atunci costul a fost majorat la 103 milioane de euro. Banii au venit iniţial din bugetele CJ Iaşi şi CJ Suceava şi urma să fie recuperaţi de la bugetul de stat.

La a doua rundă de licitaţii, ofertanţii au stat la rând, dar şi contestaţiile s-au ţinut lanţ – mai ales la Iaşi, unde procedura pentru Lotul 3, cel din mijlocul Axei, e la a doua reluare, iar contestaţiile au ajuns la a treia rundă. Ultimele două au fost depuse la sfârşitul lunii martie, dar până ieri nu exista niciun verdict de la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Axa Iaşi-Suceava.

Primele două loturi din Iaşi vor fi gata la toamnă

Celelalte două loturi din judeţul Iaşi trebuia să fie gata în cel mult o lună, termenul de finalizare fiind deja prelungit cu jumătate de an. Însă asocierea condusă de Alpenside, firmă intrată de câteva luni în insolvenţă, a mai cerut o păsuire.

„S-au făcut note de fundamentare pentru prelungirea cu încă 4 luni pe ambele loturi”, ne-a spus Marius Dangă, vicepreşedintele CJ Iaşi.

Citește și: O șoșea importantă pentru Moldova, întreruptă de al treilea set de contestații

Primul lot, Iaşi-Gropniţa, 29,6 km, a fost adjudecat pentru 60,36 de milioane de lei. Până acum, au fost calculate ajustări în valoare de 2,4 milioane de lei, a precizat vicele CJ. Al doilea lot, Gropniţa-Belceşti, 22 km, a fost atribuit pentru 43,8 milioane de lei – în medie, două milioane de lei pe kilometru.

Pentru lucrările de aici, ajustările au ajuns la 2,2 milioane de lei (fără TVA). Chiar dacă lucrările înregistrează întârzieri, „nu este cazul de penalizări la acest moment”, ne-a mai spus Marius Dangă.

Loturile sucevene ale Axei au rămas în aer. Pentru ce s-a dat mita de 40.000 de euro?

La Suceava, situaţia pare şi mai complicată. Atribuite în aprilie 2020, cu acelaşi termen de execuţie de 24 de luni ca şi cele din Iaşi, lucrările pe cele două loturi în lungime totală de 75,7 km (care includ şi o variantă ocolitoare pe la vest a municipiului Suceava) au fost pur şi simplu abandonate.

Firma care a câştigat licitaţiile, Autotehnorom, a reclamat pe parcurs dezavantajele faţă de cele două contracte încheiate la Iaşi cu Alpenside – care pornise cu un avans de 30 la sută, faţă de 10 la sută cât a acordat CJ Suceava – dar şi suportul autorităţilor în contextul scumpirii materialelor de construire. Mai mult, administratorul societăţii a dat vina pe unele lacune din proiectul tehnic.

Axa Iaşi-Suceava ar putea pierde banii europeni fiindcă nu e gata la timp. Foto ZIarul de Iași

De cealaltă parte asocierii condusă de Autotehnorom i s-a reproşat tergiversarea lucrului pe şantier.

Totul a culminat cu un exploziv flagrant de luare de mită. Vicepreşedintele CJ Suceava, Cristinel Creţu, adjunctul liberalului Gheorghe Flutur, şeful CJ Suceava, ar fi luat 40 de mii de euro mită de la şeful Autotehnorom ca această firmă să nu fie executată de 6 milioane de euro, garanţia de bună execuţie stabilită în contract în cazul rezilierii. Vicele a stat câteva zile în arest, apoi a demisionat din CJ.

Citește și: Ultimele loturi ale Axei Iaşi-Suceava vor fi atribuite în toiul pandemiei

Administraţia judeţului vecin a alocat 135 de mii de lei pentru servicii de expertiză pentru stabilirea stadiului lucrărilor, a calităţii execuţiei înainte de recepţia parţială şi evaluarea celor rămase de executat pe ambele loturi abandonate. Urmează altă licitaţie pentru continuarea proiectului.

Mai sunt însă 20 de luni până la sfârşitul lui 2023, termen până la care lucrările trebuie să fie gata pe toată Axa. În caz contrar, finanţarea europeană ar putea fi pierdută. (Radu MEŞNIŢĂ)

Radu Meșnițăhttps://ziaruldeiasi.ro
Radu Meșniță are o experiență de peste 25 de ani în presa scrisă. A debutat în 1992 la „Opinia studențească” și „Monitorul” (Iași). După „ucenicia” din teren, a coordonat paginile ziarului şi edițiile locale din Bacău, Brăila și Vaslui ale rețelei „Monitorul”. Acum este reporter al „Ziarului de Iași” pe domeniul administrației locale.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE