BOTOȘANI – Drum judeţean la preţ de autostradă. Costul Drumului strategic, investiție derulată de Consiliul Județean Botoșani în parteneriat cu CJ Iași, a ajuns la fabuloasa sumă de 110 milioane de euro. Un preț uriaș care a înghițit în ultimii ani sume colosale din bugetul CJ.
Deși ar fi trebuit ca investiția să fie finalizată, dacă ne raportăm la datele existente în contracte, până acum CJ a recepționat doar loturile 1 (Mihălășeni – Dobârceni – Dângeni, respectiv Călărași – Răuseni – Șipote) și 3 (Gorbănești – Blândești – Sulița – Lunca – Todireni. În schimb, pe lotul 2, cel care include traseul Răuseni – Hlipiceni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești lucrările au fost realizate în procent de peste 95%.
Investiția a fost realizată prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, proiectul purtând denumirea „Axa rutieră strategică 2: Botoşani – Iaşi” în care CJ Botoșani a fost partener alături de CJ Iași, dar și cu 15 UAT-uri care ar fi beneficiarele directe ale investiției, adică comunele Albeşti, Blândeşti, Călăraşi, Dângeni, Dobârceni, Gorbănești, Hăneşti, Hlipiceni, Lunca, Mihălăşeni, Răuseni, Suliţa, Todireni și Truşeşti – din județul Botoșani și comuna Șipote din județul Iași. Drumul măsoară 106 kilometri și reprezentă aproape din totalul rețelei de drumuri județene din Botoșani.
Chiar și așa, dacă ne raportăm la prețurile din 2010, înainte de lansarea Programului POR prin care a fost finanțat, prețul unui kilometru de autostradă depășea cu puțin 1 milion de euro, adică costul la care s-a ajuns acum cu execuția.
Este drept, lucrările au presupus modernizarea căii de rulare, lucrări la hidraulica drumului, reabilitarea a 9 poduri existente, construirea a 3 poduri noi, amenajarea a 5 treceri la nivel cu calea ferată, etc. Însă, dacă se dă timpul înapoi, adică în 2017 când s-a semnat contractul de finanțare, valoarea totală a proiectului era de 334.307.160,01 lei (inclusiv TVA). Din aceasta, 85% era finanţare externă nerambursabilă din FEDR, adică 266.844.880,653 lei, 13% era finanţare naţională nerambursabilă, adică 40.811.569,81 lei, iar 2 % reprezenta contribuţie locală.
Prin urmare, CJ Botoșani și CJ Iași ar fi urmat să contribuie cu 6.278.703,25 lei. Ori, acum la final s-a ajuns ca această cotă de contribuție locală să ajungă la suma colosală de 47 de milioane de euro. Mai multe citiți în Monitorul de Botoșani.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
[…] Citește și BOTOȘANI – Drum judeţean la preţ de autostradă […]