Cartea de identitate electronică dă eroare. La doi ani de la implementarea sa într-un program pilot, în Cluj, au fost eliberate aproape 10.000 de astfel de documente. Dar, cardul de sănătate atașat nu funcționează.
Fostul ministru de interne Lucian Bode și primarul orașului Cluj-Napoca, Emil Boc, inaugurau în urmă cu doi ani, programul de emitere de cărți de identitate electronice (CIE), o premieră pentru România.
Aproape 10.000 de cărți de identitate electronice eliberate
O analiză dată publicității de Consiliul Județean Cluj arată că, în ultimul an, doar în județul Cluj au fost eliberate 9.995 de cărți electronice de identitate, din care 6.638 de acte au fost emise de Direcția de Evidență a Persoanelor din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.
Buletinul electronic de identitate conține și cardul de sănătate al persoanei. Prin urmare, toate aceste documente eliberate de Primăria Cluj-Napoca includ și cardul de sănătate al posesorului. Fiecăruia i s-a eliberat, odată cu actul de idenitate, și un PIN pentru cardul de sănătate.
„Acest document facilitează accesul cetățeanului la servicii publice prin preluarea funcționalității cardului de sănătate și implementarea unor servicii electronice. Poate fi solicitat opțional de către părinți pentru copiii lor încă de la naștere, cu o valabilitate variabilă în funcție de vârsta titularului.
Cetățenii trebui să știe că această carte de identitate conține elemente suplimentare de siguranță, care se datorează noilor tehnologii ceea ce-i conferă titularului o protecție suplimentară și previne situațiile de furt de identitate”, s-a spus la conferința de presă a acelor doi, cu prilejul lansării proiectului.
Citește și: Barajul distrus în Ucraina a schimbat Marea Neagră. Efecte ecologice importante
Cartea de identitate electronică dă eroare
Numai că, deși au trecut doi ani de la implementarea măsurii, acest card de sănătate încorporat cărții de identitate nu funcționează, iar posesorii nu sunt avertizați despre situație.
Cardurile de sănătate incorporate nu sunt operabile în sistemul de sănătate.
Dacă posesorul lui are o problemă de sănătate și se prezintă la urgențe, la un consult sau la un laborator de analize, are surpriza să nu poată folosi cardul, deși este asigurat și are tot dreptul să beneficieze de servicii medicale decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Gina Grozav, reprezentat al Casei de Asigurări de Sănătate din Cluj, a explicat pentru PRESShub că aceste carduri „sunt nefuncționale până când Casa Națională va anunța că pot fi folosite, dar până acum nu a comunicat nimic în acest sens și nu știm când se va întâmpla acest lucru”.
Cardul de sănătate atașat este nefuncțional
Radu Mureșan, student în Cluj-Napoca, a descoperit că nu poate folosi cardul de sănătate de pe CIE când a ajuns la un laborator de analize medicale.
„Eu mi-am făcut carte de identitate electronică după ce mi s-a furat portmoneul cu documentele personale. De la serviciul de evidența persoanelor mi s-a spus că noul buletin are un card de sănătate inclus și am primit un cod PIN pentru el.
Nu am fost avertizat că nu este funcțional și nici prin cap nu mi-a trecut că un document emis de autorități nu poate fi folosit conform scopului lui.
Surpriza a venit când am ajuns la un laborator de analize și după câteva încercări, funcționara de acolo a zis că nu poate opera cu el în sistemul CNAS. Mi s-a spus să merg la CAS Cluj să scot o adeverință care înlocuiește cardul și să cer alt card de sănătate, de tipul celui vechi.”
De la șase luni de probe la doi ani de probleme
Acum doi ani, ministrul Lucian Bode estima că „prima etapă va dura 5-6 luni, în care va fi emisă prima carte electronică de identitate și vor fi introduse treptat în circulație cărți electronice de identitate pentru persoane cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani și pentru copii cu vârste între 0 și 14 ani.
În această etapă va fi testat modul în care este utilizată cartea electronică de identitate și modul în care infrastructura răspunde cerințelor tehnice.”
Iată că au trecut doi ani de când un document emis de o instituție de stat, iar cardul de sănătate încorporat în cartea de identitate nu poate fi procedat în sistemul CNAS.
Astfel că, dacă ai nevoie de card de sănătate, te duci la CAS județeană, faci o cerere, plătești 13,69 lei și o depui la ghișeu, cu o copie atașată a cărții de identitate care conține și un card de sănătate, dar nefuncțional.
Noul card îți va sosi la sediul CAS, nu acasă, precum celălalt, deși ai plătit pentru el, la fel ca toți contribuabilii.
„Am constat și eu cu surprindere că nu e funcțional cardul de pe CIE. Eu am pierdut cardul și am făcut trei drumuri la Casa de Asigurări de Sănătate Cluj pentru unul nou. Cu buletinul electronic în buzunar… Am trecut prin toată procedura și eram și cu fractură la picior.
De trei ori m-am dus la ei până să-mi elibereze cardul nou pentru că bineînțeles durează, ca orice lucru bine făcut. Primele două dăți mi-au dat doar o adeverință provizorie, a treia oară cred ca am avut noroc.
La telefoanele de pe site nu răspund, o întreagă distracție. Timp și rezilienta să ai dacă vrei card!”, spune Magda Miclăuș, o clujeancă posesoare a unui astfel de document.
Cartea de identitate electronică dă eroare pentru că a fost făcută pe dos
Richard Florescu, medic de familie în Cluj-Napoca, spune că a avut mai multe astfel de cazuri. „Am avut pacienți în această situație, e neplăcut și pentru medic și pentru pacient. Eu le spun pacienților când vin la mine că trebuie să meargă după adeverință sau să scoată unul nou, dacă nu-l mai au pe cel vechi.
Nu e normal, mai întâi cardul trebuia implementat în sistemul informatic și apoi emis, nu trebuia să elibereze cardurile în noul sistem al cărților de identitate electronice înainte ca ele să fie implementate.”
Citește și: De ce s-a oprit apa caldă în jumătate din București. Când se rezolvă avaria
Angajamentul autorităților române este ca noul document va înlocui practic, în mod treptat, cartea de identitate aflată în circuit din 1997, pana în august 2031, conform termenlor stabilite de Regulamentul UE.
Cartea de identitate electronică face obiectul Ordonanței Guvernului nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaționalizarea sistemului informatic de emitere și punere în circulație a documentelor electronice de identitate și rezidență, cu modificările și completările ulterioare (..) care prevede, la art. 11, alin. (1) că „punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple se realizează, în mod eșalonat, în termen de maxim 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar”.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea
Sincer, un articol penibil. Si eu am CI electronic si mi s-a spus clar ca nu se va folosi ca si card de sanatate pana cand noua CI nu va fi disponibila pe scara larga. Ati gasit singurul habarnist care a incercat sa-l foloseasca si scrieti titluri senzationale bazate pe absolut nimic.