Clasic_De văzut în luna octombrie

Data:

spot_img

Odată încheiat culesul viei, putem începe și stagiunea spirituală! Numai la noi putea exista o așa coincidență, pentru că stagiunile încep cel mai târziu. Prin urmare, se dă și startul recomandărilor noii stagiuni. Chiar cu o premieră.

La fel ca legendarul cineast Jean-Luc Godard, care a trecut de la „pixul” de critic la scaunul de regizor, acum, îl avem și noi pe Alexandu Pătrașcu, dar în altă artă, operă. Acum, sentimentele sînt amestecate, chiar dacă câștigi un bun regizor, să nu pierzi, deja, un bun critic. Se va vedea.

Dintre evenimentele cele mai importante ale lunii sînt și reluarea musicalului Next to Normal, și, așa cum am fost răsfățați în ultimii peste 20 de ani, Întâlnirile JTI propun, din nou, un deliciu vizual de dans contemporan, Don Juan. Nu rămâne decât să accesăm linkurile pentru bilete.  

29.09., ora 19.30, SALA DALLES

LA SERVA PADRONA (Servitoarea Stăpână) de Giovanni Battista Pergolesi. Este o operă comică, într-un act, cu o muzică frumoasă, muzica barocă e întotdeauna sublimă, care în mod normal ar trebui văzută de toată lumea. Și nu numai opera trebuie văzută, ci și prezentarea acesteia. Total diferită față de ce v-ați obișnuit să primiți de la instituțiile de cultură publice.

În plus, pentru că sala n-are sistem de subtitrare, este oferită traducerea libretului într- o cheie de lectură foarte plăcută. Un demers realizat de oameni care iubesc muzica de opera, pe care, uneori, o și critică. Cum am precizat regizorul este critic de operă, corespondentul celebrei reviste Opera Magazine.

Informații și bilete aici.

Citește și: Teatru: EXIL de Alexandra Badea, experiență sau mod de viață

07. 10, ora 19.00, Filarmonica Oltenia, Craiova

Orchestra Filarmonicii Oltenia deschide stagiunea cu un concert care sperăm să fie definitoriu.

La pupitru se va afla Jangwon Seo, iar solist va fi, nimeni altul decât superbul și deja celebrul violonist Valentin Șerban. Despre dirijor se știu mai puține lucruri. Absolvent al Universităţii de Muzică din Dusseldorf și profesor la două univerități din Coreea de Sud.

În program, Johannes Brahms: Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, op. 77. Despre acest concert, cuvintele rămân întotdeauna sărace. L-am tot prezentat, iar cea mai recentă prezentare este de la finala Concursului international George Enescu, ediția din acest an, aici.

A doua lucrare, Georges Bizet: „Carmen”, suitele I și II, sînt predestinate bunei dispoziții care să marcheze strălucitor începutul stagiunii.

Informații aici.

11, 12. 10., ora 20.00, TNB, Sala „Ion Caramitru”

Întâlnirile JTI, la a XXIII-a ediție. Întotdeauna, întâlnirile au fost speciale și memorabile. Și pentru că spectacolele și trupele prezente sînt borne în dansul contemporan mondial, dar și pentru că, întotdeauna, au fost premiere aici.

Anul acesta, Aterballetto / Fondazione Nazionale della Danza, cea mai importantă companie italiană de dans, vine pentru prima dată în România. Spectacolul este „Don Juan”, în coregrafia lui Johan Inger.

Suedezul a dansat, iar, acum, iată, produce spectacole, cu cele mai prestigioase companii de dans modern. Cu una dintre ele, Cullbert Ballet, a fost în România ca dansator. Nu insist cu repovestirea subiectului știut de toată lumea, este viziunea coregrafului care trebuie cunoscută, acolo, în sala de spectacole.

Informații și bilete aici.

Citește și: Concursul Internațional „George Enescu” a tras cortina. Până data viitoare

20.10., ora 19.00, Sala Palatului Cultural, Arad

Filarmonica de Stat Arad, avându-l dirijor pe Robert Daniel Rădoiaș, propune un demers rarisim în programele de pe la noi. Gioachino RossiniPetite Messe Solennelle (Mica Misă Solemnă). Este o lucrare de bătrânețe a compozitorului, în care toată experiența și practica adunate și-au spus cuvântul.

Muzica e de-o frumusețe ireală iar partitura vocală, soliști și cor, este divină. Dacă  mai adăugăm și numele soliștilor invitați, Elisabeta Marin (soprană), Aura Twarowska (mezzosoprană), Marius Zaharia (tenor) și George Proca (bariton), se îndeplinesc condițiile unei seri de pomină.

Informații și bilete aici.

27.10., ora 19.00, Sala de concerte „Enescu – Bartók”, Oradea

Un concert special pe care și-ar dori orice meloman să-l asculte – „Aniversare Paganini”.

Pe de-o parte , că nu mulți se încumetă să cânte compoziții de Niccolò Paganini; pe de altă parte că la vioară se va afla, singurul violinist român, Răzvan Stoica, care chiar rezonează și interpretează Paganini divin. La pupitru Orchestrei Filarmonice de stat Oradea va fi dirijorul Jankó Zsolt.

Niccolò PaganiniConcert nr. 4 pentru vioară și orchestră în re minor, MS 60 (1829 – 1830). Compozițiile sale, având la bază acest hiper simț al sunetului de vioară, dar și experiențe muzicale din lungile sale turnee, sînt întruchiparea unui suflet îndrăgostit și suferind, în același timp.

Găsim expresia cantabilă, elegiacă, încredințată unei melodicității pure și lirice iar solo urile de vioară folosesc idei și virtuozități uluitoare menite să uimească, dar aceste momente sunt transmise în secțiuni bine delimitate, pentru a spori tensiuni înainte de revenirea la temele principale.

Citește și: Concursul internațional „George Enescu” – Finaliștii, întâmpinați de public ca rock starurile

În partea a doua, se va cânta Simfonia nr. 96 în Re Major „Miracol”, Hob:I:96 (1791), de Joseph Haydn.

Fun facts: Supra titlu este dat în amintirea curiosului incident petrecut la Londra, când a fost interpretată pentru prima data simfonia. La finalul ultimei mișcări, repetată pentru bis, publicul a aplaudat entuziasmat și s-a înghesuit în jurul compozitorului, care după obiceiul vremii, stătea la clavecin, pentru a-l aclama și a-l complimenta. În acel moment marele candelabru atârnat în centrul camerei s-a desprins din tavan și s-a prăbușit la podea, fără a provoca victime.

După ce a trecut momentul de teroare, publicul a strigat: „Miracol!” iar, de atunci, Simfonia în re major a avut acest nume. Lucrarea este plină de invenții tematice încă de la  prima mișcare, Allegro.

Andante are un tempo lent, cu variații, împărțit în trei secțiuni, punctat de note lungi, inserate într-un design contrapuntic elaborat. Plăcut și popular în ton este Menuetto , intercalat cu un trio grațios încredințat instrumentelor de suflat, în timp ce Finale în tempo de rondo, e o mișcare aproape perpetuă, expresivă și jucăușă.

Informații și bilete aici.

30.10., ora  Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, București

Se reia musicalul Next to Normal de Brian Yorkey, versuri, și muzica de Tom Kitt. Un succes de Broadway, primit cu mare căldură și la noi. Dat fiind, însă, faptul că este un spectacol independent realizat în colaborare cu TNOMID, trebuie profitat de rarele programări pentru a fi văzut.

Am scris în detaliu despre spectacol aici.

Dar tot aș adăuga că, seara petrecută în compania unor actori și muzicieni tineri, dinamici, cu niște voci superbe, umplând scena, într-o montare inteligentă, oferă energia și o stare de spirit foarte bună pentru mult timp după ieșirea din sală.

Este genul de spectacol despre care veți vorbi zile în șir cu plăcere și îl veți recomanda prietenilor, care vă vor mulțumi. Problema e până faceți primul pas, pentru că prejudecățile despre musical la noi sînt și multe, și nefondate. Deci, Step In!

Informații și bilete aici.

Foto: pagini prezentări spectacol, vinul.ro

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

TNB: Noutăți de toamnă

La început de septembrie Teatrul Național „I.L.Caragiale” a deschis,...

Bistrița veche și stilul Art Nouveau | Săptămâna Online

Bistrița veche și stilul Art Nouveau. Am trecut Duminică...