Concursul Internațional „George Enescu” 2022 a început, dar cu stângul

Data:

La fel ca Festivalul Internațional „George Enescu”, concursul și-a câștigat un binemeritat loc între marile competiții similare din întreaga lume. Întrerupt în 1971 de comuniști, reluat după 1990, riscă să fie terminat de idioțiștii ministeriali, în logica a tot ceea ce (nu) fac ei.

După ce, în 2020, pandemia a obligat organizatorii să regândească concursul ca format, cu o fază online în 2020 și fazele finale live în 2021, a venit rândul ediției din 2022. Etapele online și live s-au păstrat, dar concertele vor fi tot anul acesta, în toamnă. Un model hibrid la care, probabil, se va renunța la următoarea ediție, sau nu.

Pentru cei care nu știu, odată cu ediția trecută, 2021, deja legendarul director Mihai Constantinescu, cel căruia, chiar dacă nu își însușește, din modestie, meritul îi datorăm reînvierea Festivalului Internațional „George Enescu”, unicul motiv de mândrie al culturii românești, și, totodată, al Concursului, s-a pensionat, iar fostul director artistic, maestrul Vladimir Jurowski, și-a încheiat mandatul. Lucruri care se știau, deja, de ani.

Numiri venite inadmisibil de târziu

Minstrul, Ministerul CULTURII, în cunoștință de cauză, n-au făcut nimic pentru a desemna succesori. S-a tărăgănat problema, deși, cei din presă au atras atenția că acest dezinteres va afecta atât Concursul, cât mai ales Festivalul.

Imposibil pentru ei să priceapă că un asemenea scaun nu este din aceeași marcă de moblier cu al lor -SINECURI Vuitton-, e doar un amărât de taburet pe care mai mult nu stai că ai mult de alergat.

Nu ne-am dorit să fim Cassandre, dar, iată, am fost. Numirile administrative, director Cristina Uruc, și artistice, dirijorul Cristian Măcelaru, au venit inadmisibil de târziu. Lipsit de profesionalism, primitiv, pentru un festival care acum 3 ani era considerat concurent direct cu festivalul absolut de la Salzburg. Am spus, și cu argumente, că se va rata și Festivalul, și Concursul. Nepunând la socoteală și mitocănia cu numirea lui Uruc doar interimar. Prima victimă, normal, concursul.

Citește și: Cronica unui concurs cu câștigător anunțat-noul patron al Filarmonicii „George Enescu”

De 4X mai puțini înscriși

După apogeul de înscrieri, 400 de tineri muzicieni în 2018, în 2020 pandemia și incertitudinea au scăzut numărul de înscriși la 205. În 2022, când, practic, siguranța sanitară a revenit la normal iar formatul a rămas la fel, surpriză, numărul înscrișilor a scăzut. Numai 100.

De ce? Pentru că astfel de concursuri au loc peste tot în lume, și, în general, agenții își plasează clienții acolo unde siguranța și seriozitatea sunt maximale. La noi, degeaba au asudat unii să ridice cotația Concursului, în condițiile în care un director executiv n-a existat, lansarea concursului s-a anunțat târziu, foarte târziu s-a numit și un director artistic, credibilitatea s-a pierdut, de ea „se scapă” cel mai repede, la fel și interesul. În agendele tinerilor muzicieni au intrat alte concursuri. Nici celebritatea lui Cristian Măcelaru, nici prestigiul membrilor juriilor, nici prelungirea termenului de înscrieri n-au putut salva mare lucru. Păcat.

La ce ne folosește nouă Concursul?

Ar întreba neinteresații, ne-melomanii, ne-etc

Voi puncta foarte pe scurt:

  • Muzicienii veniți la concurs (la fel ca cei veniți în festival) sunt, probabil, cei mai eficienți agenți de turism ai țărilor pe care le vizitează. Credibili, sînt intelectuali, pot comunica direct cu sentimentele oamenilor, asta e meseria lor. Iar pe CV-urile lor va sta scris numele lui George Enescu.
  • Pentru tinerii noștri muzicieni este o oportunitate, singura, de a se auto-măsura cu tot ceea ce se întâmplă la nivel mondial, fără să cheltuie niciun ban. Nu mai vorbim de trambulina oferită odată cu câștigarea unui premiu.

Pe siteul Concursului/Festivalului deja se pot asculta prestațiile tinerilor concurenți pentru toate cele trei secțiuni, etapa online. Sînt aici câteva ore bune de recitaluri pe care le recomand. Ele întotdeauna reprezintă imaginea brută a solistului, și când se desfășura live. O ingenuitate plutește în aer. Iar pentru amatorii de pariuri, această etapă este și baza de a face predicții.

La secțiunea violoncel, există un record de participare (vârstă), Jeri Lee din Coreea de Sud, o puștoaică de numai 12 ani. Secțiunea pian beneficiază de cele mai multe înscrieri, 35 de tineri acceptați, față de numai 21 la vioară!?

Juriile, ca în fiecare ediție, beneficiază de nume de muzicieni de primă mărime, soliști și profesori.

Rămâne în suspensie ideea dacă un premiu al publicului, ar putea implica mai serios sau ar atrage mai mult atenția asupra concursului? Într-un an a existat o aplicație pentru votul publicului, dar care compara cu ceea ce premia juriul.

Citește și: Același sistem comunist de finanțare și control al culturii din România, rețeta dezastrului | ANALIZĂ

Este de reținut și de notat în agendă, data de 4 septembrie. Va fi Concertul de Gală care va marca etapa live a concursului. La pupitrul Filarmonicii George Enescu va fi celebrul dirijor și compozitor Peter Ruzicka și va fi prezentată în primă audiție absolută (p.a.a) compoziția An Axe For The Frozen Sea de Karlo Margetic, lucrare premiată la ediția precedentă a concursului. Pentru noi, publicul meloman, vor fi concerte susținute atât de membri ai juriului cât și de foști laureați ai concursului, azi, muzicieni recunoscuți în toată lumea. Voi reveni în momentul în care va fi anunțat programul detaliat.

Până atunci, mult succes tuturor concurenților!

Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul: