Costel Alexe, mai tare ca Ciucă. Liderii politici locali se numără printre cei mai mari beneficiari de reclame în mediul online de la nivel naţional. Anul pre-electoral 2023 a însemnat o publicitate în valoare de sute de mii cheltuite pentru propagandă politică la Iaşi. De regulă, Iaşul se află printre principalele oraşe unde partidele îşi fac publicitate pe reţele de socializare.
Ziarul de Iaşi prezintă mai jos cheltuielile făcute de către partide şi lideri politici locali în cadrul campaniilor de pe Facebook. Informaţiile au fost prelucrate în baza raportului întocmit de Expert Forum (EFOR) privind publicitatea online a partidelor politice (vezi aici prezentarea interactiva a raportului).
Sumele sunt aferente anului 2023, dar, în raportul EFOR, pot fi consultate date începând cu anul 2019.
Raportul cuprinde informaţii şi despre publicitatea pe Google, însă, în acest caz, este vorba despre cheltuielile la nivel de partid.
Liderii PSD Iaşi au avut cele mai mari cheltuieli
Consultând raportul, putem observa că unii lideri locali sunt în top în ceea ce priveşte sumele investite pentru propagandă.
O diferenţă între liderii din Iaşi ai PSD şi PNL este că liberalii au achitat reclama din propriul buzunar, în timp ce plăţile social-democraţilor au fost făcute prin intermediul partidului.
„Pe Facebook, cheltuielile paginilor principale ale partidelor reprezintă 20-30% din totalul cheltuielilor. La majoritatea partidelor parlamentare s-a investit mult şi în paginile liderilor sau foştilor lideri, însă în cazul PNL această tendinţă nu este la fel de vizibilă”, este una dintre concluziile raportului EFOR.
La PSD, cei doi candidaţi la alegerile locale din 2024 ocupă locuri fruntaşe. Prefectul Bogdan Cojocaru, favorit în candidatura pentru Consiliul Judeţean (CJ) Iaşi, are în dreptul lui o sumă de 91.000 lei (locul 3 pe ţară, după Marcel Ciolacu şi pagina PSD).
În top, imediat după Cojocaru, se află Bogdan Balanişcu, secretar de stat la Ministerul Mediului şi candidat la Primăria Iaşi.
Plăţile aferente campaniilor lui de publicitate s-au cifrat la 73.000 lei, mai mult decât Alfred Simonis, de exemplu, care este şef al Camerei Deputaţilor, sau Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor.
Citește și: Hackerii ucraineni au distrus serverele sateliților Rusiei
La PNL, Costel Alexe este în top
La liberali, Costel Alexe, şef al CJ Iaşi, este, de asemenea, în top la nivelul propriului său partid, cu o sumă prin care l-a depăşit, la limită, pe Nicolae Ciucă, preşedintele PNL.
În timp ce Alexe a cheltuit 37.000 lei, şeful Senatului s-a oprit la 36.000 lei. După cuantumul sumei, Alexe este pe locul 4 în topul cheltuitorilor PNL.
O organizaţie politică activă în reclame pe Facebook este şi Forţa Dreptei (FD), formaţiune desprinsă din PNL şi condusă de fostul premier Ludovic Orban.
Top trei naţional
În top trei naţional al acestui partid se află reclame promovate de politicieni în relaţie cu Iaşul.
Astfel, Alexandru Kocsis, deputat de Iaşi, a cheltuit 13.000 lei (locul 2 la cheltuieli), iar pagina FD Iaşi, o sumă de 11.000 lei (locul 3).
Alte cheltuieli au mai fost făcute de deputatul Filip Havârneanu (USR, 22.000 lei), PNL Iaşi (21.000 lei), Cosette Chichirău (ex-USR, 18.000 lei) sau senatorul Marice Popa (PSD, 10.000 lei). Pe listă mai apar şi alte pagini politice de la Iaşi, dar cheltuielile sunt mai mici.
Raportul EFOR analizează perioada 2019 – 2023 cu privire la cheltuielile partidelor politice.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Articolul integral, în Ziarul de Iași