joi, 25 februarie 2021
  • Despre noi
  • Contact
  • Trusa de prim ajutor pentru jurnaliști
PressHub
  • Acasă
  • Opinii
  • Proiecte editoriale
    • Facts not Fake
    • Bani Europeni
    • No Hate
    • Orașul Uitat
    • Dezvoltare Comunitară
    • Partea goală a paharului
    • Criminalitate organizată
  • Libertatea de exprimare
  • Știri locale
  • Detectorul de minciuni
  • Evenimente
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Opinii
  • Proiecte editoriale
    • Facts not Fake
    • Bani Europeni
    • No Hate
    • Orașul Uitat
    • Dezvoltare Comunitară
    • Partea goală a paharului
    • Criminalitate organizată
  • Libertatea de exprimare
  • Știri locale
  • Detectorul de minciuni
  • Evenimente
No Result
View All Result
PressHub
No Result
View All Result

Despre gratuitățile de transport acordate studenților


Gelu Duminica (n.1977) este doctor în sociologie și profesor asociat al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București.În ultimii 17 ani a activat în mediul ONG din România, fiind directorul executiv al Fundației Agenția de dezvoltare comunitară „Împreună“, una dintre cele mai active organizații rome din România. Membru al Comisiei Prezindențiale pentru Analiza Riscurilor Sociale și Demografice, membru al Consiliului Economic și Social (ca reprezentant al societății civile), membru al consiliului de conducere a filialei București a Colegiului Național a Asistenților Sociali din România, Gelu are o experiență de 17 ani în domeniul incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile și politici social europene, cu un focus pe dezvoltarea comunităților de romi din România.

În anul 2017, Guvernul a decis să acorde gratuitate de transport cu trenul studenților pentru orice călătorie pe teritoriul României. Până atunci, studenții beneficiau de o reducere cu 50% a costului de călătorie, în limita a 24 călătorii/an. Știu că în 2020 au primit și elevii gratuitate, însă din 2017 până în 2020 au avut doar studenții.

Mai toți am fost de acord că mișcarea nu a fost una ”pentru studenți”, ci mai degrabă o formă ”mascată” de ajutor de stat oferit CFR și o măsură profund discriminatorie față de elevi. Și că, în plus, formațiunea politică aflată la guvernare la acea dată, își asigura și ceva susținere politică din partea unor asociații ale studenților.

Încă de atunci am fost unul dintre cei care nu au înțeles măsura, și care a fost logica ei din punct de vedere educațional și economic. Pot înțelege, și susțin,  nevoia de a sprijini, în mod echitabil, cei mai dezavantajați studenți însă nu pot să consider un act de sprijin didactic (când vorbim de studenți trebuie să avem efectele masurilor în actul didactic) faptul că eu mă pot duce în vacanță la mare sau la UNTOLD moca, fără să plătesc biletul de tren.

Dar să o luăm pe rând și să explic câteva din dilemele pe care le aveam atunci, și pe care le am chiar și acum:

  • Gratuitate au avut doar studenții, elevii nu! Bun, o să mi se spună că studenții sunt cei care au nevoie de tren în mai mare măsură pentru că centrele universitare sunt mai departe de localitatea unde ei locuiesc, însă vă rog să aveți în vedere faptul că și studentul domiciliat în  București, care studiază la una dintre universitățile din municipiu, beneficiază fix de aceeași gratuitate.  În plus, în România, mai ales la liceu, foarte mulți elevi fac naveta până la școală. Oare de ce unii au fost vizați și alții nu de măsurile promovate în 2017? Cât de mult a contat în luarea deciziei că unii au drept de vot (studenții), pe când alții nu (elevii)?
  • Cu ce ajută procesul didactic această gratuitate? Adică, suportul financiar oferit de stat a condus către îmbunătățirea performanței mediului universitar? Dacă e să mă uit pe locul pe care îl ocupă universitățile din România în clasamentele internaționale, aș tinde să zic ca nu! De fapt, nici nu cred că s-a avut în vedere acest aspect….
  • Ajută aceasta măsură la obiectivul de a facilita accesul categoriilor dezavantajate la studii universitare? În modul în care a fost implementată, răspunsul nu poate fi decât nu! Mai toate studiile ne spun că atunci când măsura (socială) este generalistă, adică toată categoria beneficiază de ea, principalii beneficiari sunt cei din clasa de mijloc și nicidecum cei aflați, cu adevărat, în nevoie. Cu alte cuvinte, studenții care își permiteau să călătorească, să se ducă în concedii, să viziteze, etc., au beneficiat în mai mare măsură de ”gratuitate”, adâncind clivajul de dezvoltare față de studenții care proveneau din mediile paupere. Pentru dezavantajați, măsură nu a adus mari diferențe. Și cei din clasa de mijloc și-ar fi permis costul biletul de tren…
  • Susțin nevoia subvenționării unui număr de călătorii pentru studenții care provin din mediile dezavantajate. Pentru ei, statul trebuie sa intervină în mai mare măsură. Nu văd însă logica pentru care astfel de gratuități sunt date ”la grămadă”.
  • Nu vrem însă sa ieșim din logica în care mărim pensiile pentru toți, dăm sporuri tuturor, alocațiile sunt la fel pentru toți copiii, etc? Nu am înțeles niciodată de ce nu ne dorim să asigurăm un acces la un nivel de bază pentru toți beneficiarii, și să oferim sprijin suplimentar celor care au cea mai mare nevoie? Cu alte cuvinte, nu înțeleg de ce nu se dorește, pe aceasta speță, ca fiecare student să beneficieze de o susținere din partea statului pentru un număr limitat de călătorii și gratuitatea să fie extinsă doar pentru cei care chiar au nevoie? Ar fi discriminare? Nicidecum! O astfel de măsură ar fi doar echitabilă, în sensul că oferă mai mult celor aflați în nevoie fără să dea senzația de privilegii.
  • Din martie 2020, orele din mediul universitar se desfășoară în sistem on-line. Mai toate universitățile au anunțat ca și semestrul doi se va derula in același sistem de învățare! În aceste condiții, la ce mai este nevoie, în acest universitar, de gratuitate pentru călătorie cu trenul?

Din păcate, mediul studențesc românesc pare a fi unul destul de politizat. ”În piață” se cam știe ce asociație are afinitate către un partid și care către altul. Îmi doresc ca de data asta să văd asociațiile studențești vor susține o lista de revendicări care sa aibă în vedere, cu adevărat, nevoile celor pe care îi reprezintă.

Câteva idei:

  • 10-15 călătorii gratuite/subvenționate pentru toți studenții care studiază într-un centru universitar aflat la mai mult de 100 km de localitatea unde au domiciliul.
  • 20-30 de călătorii gratuite/subvenționate pentru studenții care provin din medii vulnerabile și au o situația financiară care reclamă suport suplimentar, și care studiază într-un centru universitar aflat la mai mult de 100 km de localitatea de domiciliu.
  • Gratuitate pentru abonamentele CFR în cazul studenților navetiști care provin din medii vulnerabile și au o situația financiară care reclamă suport suplimentar. Extinderea programului de gratuitate și către elevii navetiști din gimnaziu și liceu.

PressHub este o platformă dedicată sprijinirii jurnalismului în serviciu public. Articolele și fotografiile publicate pe PressHub sunt proprietatea Freedom House Romania, fundația care administreaza presshub.ro, sau ale publicațiilor partenere. Suntem onorați să preluați articole de pe platforma noastră. O puteți face preluând textul în limita a 500 de caractere si introducând link către articolul publicat pe presshub.ro. Vă mulțumim!

Share on FacebookShare on Twitter
Gelu Duminica

Gelu Duminica

Gelu Duminica (n.1977) este doctor în sociologie și profesor asociat al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București.În ultimii 17 ani a activat în mediul ONG din România, fiind directorul executiv al Fundației Agenția de dezvoltare comunitară „Împreună“, una dintre cele mai active organizații rome din România. Membru al Comisiei Prezindențiale pentru Analiza Riscurilor Sociale și Demografice, membru al Consiliului Economic și Social (ca reprezentant al societății civile), membru al consiliului de conducere a filialei București a Colegiului Național a Asistenților Sociali din România, Gelu are o experiență de 17 ani în domeniul incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile și politici social europene, cu un focus pe dezvoltarea comunităților de romi din România.

Previous Post

Cel puțin zece persoane au filat magistrați și ziariști / În peisaj apare și un fost ofițer SRI / Procurorul Fleckhammer a clasat dosarul

Next Post

Un psiholog și un jurnalist, în echipa primarului Fritz

Related Posts

Cariera lui Tiger Woods în golf s-ar putea încheia, după ce a fost implicat într-un accident rutier

by Newsweek Romania
25/02/2021
0

Americanul Tiger Woods, superstarul golfului profesionist, considerat unul dintre cei mai buni jucători din istoria acestui sport, riscă să pună...

OFICIAL În România, vaccinul anti-COVID oferă protecție de 99,45%, mai mare decât în Israel

by Newsweek Romania
25/02/2021
0

Vaccinul anti-COVID a oferit o protecție de 99,45 la sută, arată primele date post-imunizare publicate de Institutul de Sănătate Publică....

De ce e ultima dată când minerii pot amenința că vin la București

by Deutsche Welle
25/02/2021
0

Minerii au venit de cinci ori la București și, de fiecare data, au răspuns unor ordine politice: au acceptat să...

Ultimele articole

Cariera lui Tiger Woods în golf s-ar putea încheia, după ce a fost implicat într-un accident rutier

25/02/2021

OFICIAL În România, vaccinul anti-COVID oferă protecție de 99,45%, mai mare decât în Israel

25/02/2021

De ce e ultima dată când minerii pot amenința că vin la București

25/02/2021

Parlament: Începe dezbaterea proiectului de buget pe 2021

25/02/2021

Top citiri

Plugin Install : Popular Post Widget need JNews - View Counter to be installed
PressHub

© 2019 PressHub - rețea inovatoare & independentă de presă

  • Acasă
  • Politica de confidențialitate a datelor
  • Politica privind cookies și alte tehnologii similare

No Result
View All Result
  • Acasă
  • Opinii
  • Proiecte editoriale
    • Facts not Fake
    • Bani Europeni
    • No Hate
    • Orașul Uitat
    • Dezvoltare Comunitară
    • Partea goală a paharului
    • Criminalitate organizată
  • Libertatea de exprimare
  • Știri locale
  • Detectorul de minciuni
  • Evenimente

© 2019 PressHub - rețea inovatoare & independentă de presă