Dezinformare și război informațional. 7 motive pentru care Russia Today și Sputnik nu sunt presă, ci arme ale Kremlinului

Data:

Uniunea Europeană a adoptat sancțiuni împotriva armelor de înșelăciune ale Kremlinului: Sputnik și Russia Today (RT). Activitățile de radiodifuziune ale acestora au fost suspendate de urgență în UE, până când agresiunea Kremlinului împotriva Ucrainei va lua sfârșit și până când Rusia își va înceta activitățile de dezinformare și de manipulare a informațiilor împotriva UE și a statelor sale membre.

Acestea sunt măsuri excepționale, specifice și temporare, luate într-un context foarte specific, fără precedent: agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei, arată o analiză făcută de euvsdisinfo.eu.

Măsurile acestea nu sunt nici „cenzură”, nici „interdicție generală” și reprezintă un echilibru atent: ele respectă drepturile fundamentale și le restricționează doar într-o măsură proporțională, ca parte a regimului de sancțiuni cu temei legal. Acest demers face parte din reacția UE față de o amenințare clară la adresa păcii și a securității în Europa.

Sancțiunile UE nu împiedică personalul să lucreze pentru aceste organizații pentru a-și îndeplini atribuțiile. Trebuie menționat însă că după invazia Rusiei în Ucraina, mai mulți angajați ai RT de la nivel mondial au demisionat.

Sancțiunile UE împotriva RT și Sputnik au ca rezultat suspendarea temporară a drepturilor de difuzare sau de emisie pentru a dezarma instrumentele de război informațional ale Kremlinului – în perioada în care acesta duce un război brutal împotriva Ucrainei.

Potrivit euvsdisinfo.eu, RT și Sputnik pot părea a fi niște organizații de mass-media internaționale, dar nu sunt. Ele funcționează cu un singur scop principal: să faciliteze și să sprijine politicile Kremlinului în străinătate prin mijloace de dezinformare și manipulare a informațiilor. RT și Sputnik și filialele lor din social media au ca scop să exacerbeze fragmentarea și polarizarea și să submineze democrațiile, să ascundă încălcările dreptului internațional de către Kremlin și să fabrice sprijin pentru războiul lui Putin.

7 lucruri de știut despre Russia Today și Sputnik:

1. RT și Sputnik nu sunt organizații de mass-media, ci arme de înșelăciune ale Kremlinului.

RT și-a definit misiunea în termeni militari. Redactora sa șefă, Margarita Simonyan, a comparat în mod public importanța RT cu nevoia Rusiei de a avea un minister al apărării. Potrivit acesteia, RT este capabil „să ducă un război informațional împotriva întregului Occident”, folosind „arma informațională”. Obiectivul strategic al RT este de a „cuceri” și de a „cultiva un public” pentru a folosi accesul la acest public în „momente critice”.

RT figurează pe o listă oficială de organizații esențiale de importanță strategică pentru Rusia. Sputnik a fost creat printr-un decret prezidențial, cu scopul de a „raporta în străinătate despre politica de stat a Rusiei”. RT primește milioane de ruble de la statul rus în fiecare an. De exemplu, aproape 23 de miliarde de ruble, adică 325 de milioane EUR la acea vreme, au fost alocate pentru RT în proiectul de buget federal rus pentru 2020. Bugetul total al Rusiei pentru mass-media de stat a fost de aproape 1,3 miliarde EUR în 2021.

2. RT și Sputnik nici nu sunt obiective, nici nu se străduiesc să fie.

Investigațiile jurnalistice independente arată că redactora-șefă a RT și Sputnik, Margarita Simonyan, joacă un rol central în rețeaua de control al presei, care le dictează instituțiilor mass-media controlate de statul rus ce să transmită și ce nu. Ea a recunoscut că are o linie directă securizată cu Kremlinul prin intermediul unui „telefon galben”.

Simonyan și-a exprimat sprijinul puternic pentru limitarea accesului la informații în Rusia, solicitând interzicerea rețelelor sociale străine și salutând o reprimare a jurnaliștilor belaruși de către regimul lui Lukașenko.

Șeful „Rossiya Segodnia”, Dmitri Kiselyov, care a fost sancționat de UE în 2014, le-a spus angajaților săi că „perioada jurnalismului imparțial s-a sfârșit” și că „obiectivitatea este un mit”.

3. RT angajează oameni cu experiență în jurnalism, dar NU respectă standardele jurnalistice internaționale.

RT a servit agenda Kremlinului în Occident sub masca jurnalismului „alternativ”, menit să contracareze presupusa părtinire a „presei de largă circulație”. Acesta s-a bazat pe aparițiile unor politicieni, academicieni, jurnaliști și alte personalități publice influente din Occident pentru a-și spori credibilitatea și folosește în mod prolific formatul editorial pentru a deghiza dezinformarea în opinie.

Dar aparențele corespund întocmai realității: RT nu-și poate ascunde lipsa fundamentală de responsabilitate publică, de transparență și de independență editorială. Departe de standardele mediatice internaționale la care aderă posturile publice internaționale, RT este opac în ceea ce privește bugetul, structura de supraveghere și mecanismele de control.

4. RT și Sputnik fac parte dintr-un ecosistem mai larg de dezinformare.

Există o relație bine documentată între RT și Sputnik și alți piloni ai ecosistemului de dezinformare al Rusiei – o colecție de canale și platforme de comunicare oficiale, reprezentante și neasumate, pe care Kremlinul le folosește pentru a crea și amplifica narațiuni înșelătoare și manipulatoare.

RT și Sputnik facilitează și desfășoară operațiuni de influențare facilitate cibernetic, inclusiv cele care au fost atribuite serviciilor de informații militare rusești GRU.

5. Impactul real al RT se face simțit în mediul online și în social media.

RT este cel mai bine înțeles nu ca un canal TV cu prezență în social media, ci ca o operațiune de social media cu capacități de televiziune profesionistă. Un studiu din 2018 al autorității britanice de reglementare a mass-media, Ofcom, a clasat popularitatea RT pe penultimul loc „în rândul adulților care folosesc televizorul pentru știri”, postul având 2 % din totalul cotelor de audiență.

În social media, RT are o rază de acțiune mult mai mare. La începutul anului 2020, RT se lăuda cu 10 miliarde de vizualizări pe mai multe canale YouTube. Cu toate acestea, atracția de masă a RT pe rețelele de socializare a fost contestată de presa internațională și de activiștii ruși. Investigațiile au dezvăluit că RT a umflat în mod artificial cifrele de audiență online pentru a-și spori notorietatea și relevanța ca organizație de mass-media.

RT a încercat în mod activ să ocupe spațiul informațional din UE cu un volum imens de articole pe teme de importanță-cheie pentru Kremlin, cum ar fi ascunderea faptelor legate de otrăvirea lui Aleksei Navalnîi. Utilizarea de către RT a titlurilor cu caracter senzațional și înșelător pentru a stimula implicarea în social media, combinată cu politicile vagi privind drepturile de autor, a creat un ecosistem periculos, în care conținutul RT să poată fi ușor de amplificat de către site-urile reprezentante, fie în mod involuntar, fie în mod intenționat.

De-a lungul anilor, RT a creat mai multe spin-offuri adaptate special pentru propagarea în social media, în care conținutul de divertisment este condimentat cu „perspectiva rusă”. Ascuns în spatele perdelei de fum a multiplelor ramificații, RT adaptează și direcționează mesajele către diverse publicuri. De asemenea, RT și organizațiile care îi retransmit mesajele prin satelit au făcut tot posibilul pentru a-și ascunde legăturile pe care le au unele cu altele și cu statul rus.

6. RT a mai avut probleme înainte.

Sancțiunile UE împotriva RT și Sputnik sunt măsuri excepționale, specifice și temporare, luate într-un context foarte specific și fără precedent: agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei. Însă purtătorii de cuvânt ai Kremlinului au mai avut probleme și înainte.

În Ucraina, RT a fost interzis din 2014, iar în Germania nu a reușit niciodată să obțină o licență de emisie. În 2019, Asociația Germană a Jurnaliștilor a avertizat autoritățile media de stat că „Russia Today nu este un mijloc de informare pentru noi, ci un instrument de propagandă al Kremlinului”. RT DE a încercat să ocolească normele germane și să obțină o licență de emisie în Luxemburg, dar autoritățile de reglementare din Luxemburg au respins și ele cererea. După ce, la sfârșitul anului 2021, RT DE a încercat să intre în emisie în Germania fără o licență de emisie valabilă, emisia sa a fost suspendată de către Comisia de Licențiere și Supraveghere din Germania.

RT a fost interzis în Letonia, în Lituania și în Estonia. În SUA, RT a trebuit să se înregistreze ca agent străin. Materialele realizate de RT fuseseră considerate „înșelătoare din punct de vedere al conținutului” de către autoritatea britanică de reglementare a mass-mediei, Ofcom, care i-a aplicat în 2019 o amendă de 200 000 GBP. În februarie 2022, Ofcom a lansat 15 noi investigații privind imparțialitatea programelor canalului de știri al RT. Autoritatea franceză de reglementare în domeniul audiovizualului a emis și ea avertismente pentru RT.

7. RT și Sputnik au avut un rol esențial în promovarea și susținerea agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei.

RT și Sputnik continuă să cultive și să amplifice narațiunile de dezinformare care denigrează Ucraina, în încercarea de a justifica și de a mobiliza sprijin pentru războiul lui Putin. Și o fac de ani de zile – a se vedea câteva exemple din 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022…

În 2021, redactorul-șef al RT, Margarita Simonyan, a participat la o conferință în Donețk, unde a făcut apel la „Mama Rusia să aducă Donbasul acasă”, îndemnând literalmente la încălcarea integrității teritoriale a Ucrainei.

Cu doar câteva săptămâni înainte de ordinul lui Putin de a începe războiul, RT și-a întărâtat publicul afirmând că „ucrainenii voiau sânge rusesc”.

În timp ce rachetele rusești cad asupra orașelor ucrainene, atât RT, cât și Sputnik continuă să dezinformeze și să ascundă adevărata natură și amploare a războiului lui Putin împotriva Ucrainei. (SURSA: euvsdisinfo.eu)

spot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Un general IGSU s-a pensionat fix înainte să fie inculpat. Va primi 12.000 de lei pe lună

Președintele Klaus Iohannis a semnat luni decretul de trecere...

Niculae Bădălău, arestat preventiv pentru 30 de zile

Curtea de Apel Bucureşti a decis luni ca Niculae...

Un milion de luminițe pe străzile Brașovului. Când se deschide Târgul de Crăciun

Miercuri se aprind luminițele în Bradul de Crăciun din...

Afaceri cu bani publici. CJ Neamț și firma fraților Ciocan, aproape de o înțelegere de un sfert de miliard de lei

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Econeamț Piatra-Neamț, Consiliul Județean Neamț,...