Iașiul se extinde către Sud: Revitalizarea unui traseu dublează capacitatea de transport a orașului

Linia de tramvai din zona CUG – Podu Roș a Iașiului era abandonată din anii ’90, troleibuzele fuseseră și ele abandonate, iar autobuzele nu mai făceau față populației cartierului în creștere și extinderii agresive a zonei metropolitane din sud. Acum însă, odată cu reabilitarea liniei de tramvai și a pasajului Nicolina, proiect masiv de 87 de milioane de lei, tramvaiele duc, în orele de vârf, în jur de 3000 de călători pe oră. Deservesc o zonă cât un oraș măricel, cu 70.000 de locuitori, în timp ce partea sudică a Iașului este în continuare într-o extraordinară expansiune.

Reabilitarea liniilor de tramvai a fost unul dintre principalele obiective ale Primăriei Iași în ceea ce privește accesarea de fonduri europene în ultimii aproape zece ani. În toamna anului trecut, PressHub și Ziarul de Iași v-au prezentat toate investițiile pe care municipalitatea ieșeană le-a derulat sau le are în vedere în viitor în acest sector. Astăzi revenim asupra celei mai importante dintre acestea: repunerea în funcțiune a unui tronson de cale de rulare care face legătura între o zonă în plină expansiune imobiliară și centrul orașului. Este vorba despre linia de tramvai CUG – Podu Roș, un traseu de 8 km care a fost „pus în conservare” în anul 1997 și a fost dat din nou în folosință aproape 20 ani mai târziu, banii fiind asigurați de Uniunea Europeană.

Cartierul CUG, a cărui denumire vine de la fostul Combinat de Utilaj Greu (redenumit ulterior Fortus și apoi intrat în faliment), se află în partea sudică din capătul orașului. Noul traseu de tramvai nu deservește doar acest cartier, ci și Nicolina, ambele zone însumând, potrivit primarului Mihai Chirica, peste 70.000 de locuitori. La aceștia se adaugă și ieșenii care s-au mutat în cartiere-satelit, cele de după CUG, și care fac naveta zilnic în oraș. Zone precum Lunca Cetățuii (comuna Ciurea) și Valea Adâncă (comuna Miroslava) sunt doar două exemple în acest sens, în ultimii cel puțin cinci ani fiind construite numeroase locuințe colective și individuale.

Investiție de peste 70 milioane lei

Lucrările în cadrul proiectului „Dezvoltare și reabilitare arteră funcțională Sud”, „axa sud”, cum a ajuns să fie cunoscut în Iași, au început în a doua jumătate a anului 2013, în contextul în care contractul de finanțare europeană fusese semnat cu doi ani înainte. Organizarea licitațiilor aferente proiectului și contestațiile depuse în cadrul procedurilor au întârziat începerea efectivă a lucrărilor. Inițial, proiectul trebuia implementat până în iulie 2015, însă termenul de finalizare a fost prelungit cu câteva luni, fiind scoase la licitație inclusiv lucrări suplimentare.

În luna decembrie 2015, operatorul local de transport public a început exploatarea traseului 9 de tramvai pe ruta CUG – Podu Roș – Centru – Copou. Traseul însumează peste 20 km, linia nouă dată în folosință fiind din CUG până în Podu Roș, zonă din imediata apropiere a complexului Palas.

„Tramvaiele de pe traseul 9, în momentul de față, sunt cele mai utilizate din Iași. Avem cele mai multe garnituri de tramvai pe această zonă în programul de transport. Proiectul a avut impact pentru transportul de călători, dar pe lângă refacerea liniei de tramvai a fost reabilitat podul Nicolina, rețeaua fir-contact, o parte dintre stâlpi, reabilitate trotuarelor, realizarea de piste de biciclete, peroanele pentru transport public. Este un proiect cu o eficiență maximă”

Mihai Chirica, primarul municipiului Iași

Șefii Companiei de Transport Public (CTP) Iași au confirmat că traseul 9, alături de traseul 3, care face legătura între oraș și cartierul „satelit” Dancu (comuna Holboca), are cea mai mare capacitate de transport pe care o oferă CTP călătorilor săi. Potrivit directorului CTP, Cristian Stoica, la orele de vârf capacitatea de transport ajunge la circa 3.000 călători/oră în maximum 15 vagoane de tramvai.

„Deschiderea acestei linii dinspre CUG a rezolvat problema mobilității locuitorilor din această zonă. Înainte erau doar autobuze, iar un autobuz are o capacitate de 100 călători. Acum avem tramvaie care ajung la o capacitate de 220 călători. Vorbim despre cel puțin o dublare a capacității de transport”

Cristian Stoica, directorul Companiei de Transport Public (CTP) Iași

Chiar dacă introducerea tramvaielor a crescut semnificativ mobilitatea, dezvoltarea imobiliară din capătul sudic al orașului creează mari dificultăți în trafic: la orele de vârf cozile de mașini se întind pe mai mulți kilometri, iar tramvaiele sunt prinse frecvent în ambuteiaje, întrucât Primăria încă nu a adoptat măsuri de fluidizare a circulației, în sensul introducerii unor benzi dedicate transportului public. Despre astfel de benzi se vorbește de mai mulți ani la Iași, dar pași concreți nu au fost făcuți.

Planul Primăriei este ca pe linia de tramvai să fie permis accesul doar mijloacelor de transport (inclusiv autobuzele care deservesc această zonă) astfel încât ieșenii să fie încurajați să renunțe la deplasarea cu autoturismele personale. „Ideal ar fi ca, măcar la orele de vârf, mașinile să nu circule pe linia de tramvai”, spune șeful CTP Iași.

Valoarea totală a proiectului „axei sud” a ajuns la 87,6 milioane lei (inclusiv TVA) și a avut ca obiective principale: reabilitarea și modernizarea căii de rulare (7.926 metri), reabilitarea pasajului suprateran Nicolina, refacerea de străzi, amenajarea de piste de bicicliști, modernizarea unor spații verzi, instalarea unor indicatoare și realizarea de marcaje.

Începând cu 2010, Primăria Iași a demarat un amplu program de modernizare a liniilor de tramvai cu fonduri europene. Iașiul are una dintre cele mai lungi rețele din România, circa 79 km, iar cu banii accesați prin intermediul programelor UE vor fi reabilitați, în final, aproape 40 km de cale de rulare.

O mare problemă rămâne vechimea tramvaielor: ultimele vehicule noi au fost aduse la Iași la sfârșitul anilor 1970. Până în 2023, la Iași ar trebui să ajungă 32 de tramvaie noi: 16 cumpărate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și 16 de către Primăria Iași. Ambele achiziții vor fi făcute cu fonduri europene. MDRAP are licitația în desfășurare, iar în luna mai vor fi deschise ofertele. În ceea ce privește achiziția Primăriei, procedura urmează să fie lansată în următoarele săptămâni.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Ziarul de Iași în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Alex Andreihttp://ziaruldeiasi.ro
A debutat în presă în anul 2005 și în prezent este reporter la „Ziarul de Iași” în cadrul departamentului administrație-politic (din 2015). Anterior, a lucrat la cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” și a fost timp de șapte ani corespondentul din Iași al „NewsIn”, fosta agenție de știri a grupului Realitatea-Cațavencu. De-a lungul timpului, a mai avut colaborări punctuale cu diverse publicații locale și centrale. În 2017 a lansat apix.ro, un ziar online dedicat dezvoltării urbanistice a Iașului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

Milionar din spuma mării. Cum să faci 1 milion de euro în 4 luni din achiziții directe fără să existe banii?

* Achiziții directe în 3 minute pe fonduri europene care vin peste 6 luni. Schema a fost aplicată de peste 100 de ori, în...

Salvamontistul argeșean Cornel Voicu a devenit campion național la rafting

Localitatea buzoiană Nehoiu a găzduit Dracula Race 2021 – R4 Rafting Euro Cup România, competiție ce a început sâmbătă dimineață cu proba de slalom,...

Centrul istoric al Alexandriei a devenit o ruină în așteptarea banilor europeni. Autoritățile acuză birocrația, oamenii acuză autoritățile

Centrul istoric al reședinței județului Teleorman arată de câțiva ani ca după bombardament. Pavajul e afectat serios, cârpelile de moment nu reușesc să acopere...