duminică, 1 august 2021
AcasăBani EuropeniCum a atras județul Galați mai mult de jumătate din fondurile europene...

Cum a atras județul Galați mai mult de jumătate din fondurile europene alocate în Programul Strategia Dunării

Mai mult de jumătate din cele 150 de milioane de euro alocate prin programul Strategia Dunării celor 12 județe riverane din România, mai exact 81 de milioane de euro, au fost obținuți de Consiliul Județean Galați, cu patru proiecte de investiții pentru drumurile județene. Secretul succesului: au demarat procedura de achiziție concomitent cu demersurile de obținere a fondurilor europene.

Consiliul Județean Galați a lansat oficial noul proiect de investiții din fonduri europene pentru modernizarea drumului județean DJ 255, pe segmentul Pechea – Rediu – Cuca – Fârțănești – Măstăcani – DN 26. Este vorba mai exact despre un drum care taie județul pe jumătate, cu o lungime de 35 de kilometri, cu o porțiune de peste 10 kilometri din pământ, unde se circulă doar cu căruța. „Să ajungi să faci un proiect pentru un astfel de drum pe care vor fi șanțuri, poduri, podețe, piste de biciclete pe anumite porțiuni, să-l modernizezi, înseamnă ceva”, a afirmat președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea.

Proiectul face parte dintr-o serie mai largă, accesibilă grație programului Strategia Dunării, din care CJ Galați a obținut mai mult de jumătate din suma oferită ca finanțare celor 12 județe riverane. „Pe programul SUERD (Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării – n.red.) au fost alocați 150 de milioane de euro. Sunt 12 județe riverane Dunării care au fost eligibile pe acest program, pe POR, pe Axa 6, iar Consiliul Județean Galați a reușit ca, din 150 milioane de euro, să ia 81 de milioane de euro.” Care e secretul acestui succes? „Marele avantaj pe care îl avem (…) este că, în timp ce ne chinuiam să obținem finanțarea pentru acest proiect, în paralel am demarat și am făcut și procedura de achiziție, astfel că acest proiect are desemnat în momentul de față și constructorul, și proiectantul. Urmează să aprobăm și indicatorii tehnico-economici pentru proiect, pentru că el a fost pus în licitație «proiectare cu execuție»”, a arătat președintele CJ Galați.

Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați

Un astfel de proiect durează, pe hârtie, și peste 80 de luni

Reușitele gălățenilor de la CJ sunt apreciate de Luminița Mihailov, directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est, cu sediul la Brăila: 

„Astfel de momente încununează o muncă de echipă care uneori durează și doi-trei ani. Este un proiect care, din punct de vedere birocratic, durează 80 și ceva de luni. De fapt, aceste luni se calculează de când s-a pornit documentația de pregătire a proiectului. Deci, în spatele acestor proiecte sunt studiile geo, studiile topo, uneori exproprieri, studiile de fezabilitate, DALI-urile, parteneriatul cu comunele.
Este extraordinar că ați avut curajul de a demara licitațiile odată cu procesul de evaluare a proiectelor, fapt ce reduce foarte mult duratele. După cum știți, licitațiile durează cel puțin un an. Astfel că, în cazul proiectelor de infrastructură unde beneficiar este CJ Galați, avem un mare avantaj. Să știți că la nivel regional sunt proiecte pe care le-am semnat acum doi-trei ani și care nu au nici până acum licitația de lucrări finalizată. Deci, e foarte mare lucru atunci când semnăm contractul și deja avem contractori fără probleme în instanță, pentru că asta înseamnă că, imediat după semnarea contractelor, noi putem să începem efectiv să implementăm din punct de vedere financiar aceste proiecte, adică nu doar să fie niște angajamente ale Uniunii Europene pe contracte, ci să fie efectiv bani care se duc în economia națională, la proiectanți și la tot ce înseamnă dezvoltarea economică pe orizontală datorată acestor lucrări.
În momentul de față, Galațiul este de departe campionul atragerii de fonduri pe programul Strategia Dunării (SUERD), reușind să aducă mai mult de jumătate din suma disponibilă pentru toată suma disponibilă pentru cele 12 județe de la Dunăre, lucru care arată că au fost foarte rapizi, au avut documentațiile ok și s-au și calificat.”

Luminița Mihailov, director general al Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est

Proiectele SUERD din Galați – date tehnice

Cele patru proiecte depuse de CJ Galați pe apelul SUERD sunt în implementare, fiind deja semnate contractele de finanțare. Acestea sunt: 

  • „Extindere și modernizare variantă ocolitoare a municipiului Galați”, un proiect depus în parteneriat de CJ și Primăria Galați, cu o valoare totală de aproximativ 135 milioane de lei. Obiectivele propuse: 10,582 km de drum județean extins și modernizat (DJ 251M – centura municipiului Galați) și un un pod tip hobanat construit. Contractul de finanțare a fost semnat, iar procedura de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor este în etapa de evaluare a ofertelor.
  • „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional între localitățile Corod – Drăgușeni (DJ 251A)”, cu o valoare totală de circa 40 milioane lei. Localitățile deservite sunt Corod, Blânzi, Brătulești, Nicopole, Fundeanu și Drăgușeni. Proiectul își propune 16 km de drum județean reabilitat și modernizat; cinci stații de autobuz cu alveole cu o lungime de 15 m și o lățime de 3 m; investiții pentru protecția drumului (reconstruirea de două poduri noi și două podețe noi); șase poduri reabilitate și modernizate. Contractul de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor este semnat. Proiectul tehnic este în curs de elaborare.
  • „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe traseul Pechea – Măstăcani – DN26 (DJ 255)”. Localitățile deservite sunt Pechea, Rediu, Cuca, Fîrțănești, Chiraftei, Suhurlui și Măstăcani. Proiectul are un buget total de 66,7 milioane lei și își propune: 34,61 km de drum județean reabilitat și modernizat (DJ 255) – în prezent, 10,6 km sunt drum din pământ; opt poduri modernizate/reconstruite; 14 stații transport public și alveole construite. Contractul de finanțare și cel de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor au fost semnate. Proiectul tehnic este în curs de elaborare.
  • „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe traseul Ivești-Grivița (DJ 254)”, proiect care deservește localitățile Ivești, Călmățui, Grivița și Costache Negri. Cu o valoare totală de 33,8 milioane lei, proiectul are ca obiectiv modernizarea a 15,4 km de drum județean. Contractul de finanțare a fost semnat, la fel și contractul de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor este semnat. Proiectul tehnic este în curs de elaborare.

Consiliul Județean a mai depus încă două proiecte pe SUERD, care urmează a fi semnate cât mai curând posibil. Acestea sunt: 

  • „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe drumul județean DJ 242A”, care deservește localitățile Rădești (Cruceanu), Berești, Berești Meria, Slivna, Gănești și Cavadinești. Proiectul este declarat eligibil și se află în etapa de contractare.
  • „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe traseul Băneasa – Rogojeni (DJ 242D)”, localitățile deservite fiind Băneasa, Suceveni și Rogojeni. Proiectul este admis după etapa de verificare a conformității și eligibilității. 

Alocarea totală apelului de proiecte POR pentru infrastructura rutieră este de 153,04 milioane euro la nivel național, cu mențiunea că este inclusă rezerva de performanță în cadrul programului.

Valoarea totală a contractelor de finanțare încheiate de Consiliul Județean Galați până în prezent este de 60.725.564 euro, la care se va adăuga valoarea a încă două proiecte depuse și aflate în diferite stadii de contractare sau evaluare, respectiv 22.050.590 euro.

S-a vrut evitarea oricărui conflict de interese

Șefa ADR Sud-Est a subliniat că Ministerul Dezvoltării, care este autoritate de management pe Programul Operațional Regional, a decis ca evaluarea acestor proiecte să fie făcută de ADR-uri diferite, altele decât cele din regiunea de bază:

„Aceste contracte s-au evaluat de către colegii noștri de la ADR Nord-Vest. Pentru toate proiectele din Strategia Dunării, Ministerul Dezvoltării a luat decizia ca evaluarea lor, pentru a nu fi niciun fel de discuție de conflict de interese și niciun fel de parti-pris-uri, să fie făcută de alte organizații intermediare. Astfel că, pe partea de drumuri, pentru evaluare au fost desemnați colegii noștri de la ADR Nord-Vest, cu sediul la Cluj. Deci, este încă o performanță pentru că, spre deosebire de programul regional în care fondurile au fost discutate la nivelul Consiliul Regional, în cazul proiectelor SUERD a fost o competiție de proiecte.
Vă doresc să vă mișcați la fel de bine cu rezultate pe implementare, cu cheltuieli, cu rambursări, în așa fel încât să fiți pe primul loc și la absorbție, pentru că e foarte importantă și absorbția de fonduri, iar anul acesta va fi un an greu, pentru că mergem cu proiecte noi. Suma pe care POR trebuie să o prezinte la Comisie pentru decontare în acest an va fi de la aceste proiecte noi, care să producă cheltuieli, să producă efecte în așa fel încât să ne putem să ne încadrăm ca să nu pierdem niciun euro din ce s-a alocat pentru anul 2019.”

Costel Fotea și Luminița Mihailov

Fotea: „Corectitudinea înseamnă exigență”

În cadrul acestor proiecte europene, misiunea cea mai grea revine constructorului, care s-a angajat că va duce la bun sfârșit misiunea pe care și-a asumat-o prin semnarea contractului, a spus Costel Fotea, președintele CJ Galați. Acesta a lansat și un avertisment pentru reprezentanții constructorilor prezenți în sală:

„Din punctul de vedere al Consiliului Județean, vă asigur de toată buna colaborare și buna-credință, așa cum bine știți. În schimb, totul pică pe umerii dvs. Știți că tot timpul am fost corecți, dar corectitudinea înseamnă exigență. Adică, dacă s-a gândit vreodată cineva că este altfel, s-a înșelat. Între noi, constructori și beneficiarii direcți există o relație de colaborare, dar asta înseamnă relații de respect. Dacă lucrările sunt de calitate și le faceți repede, înseamnă că sunteți partenerii și prietenii noștri cei mai buni. Dacă nu, considerați că veți avea în mine unul dintre cei mai mari dușmani, pentru că așteptările în județ pentru aceste investiții sunt enorme”.

Ce este SUERD

Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării (SUERD) reprezintă o inițiativă politică a României și Austriei și este un mecanism comunitar de cooperare a statelor din bazinul Dunării, destinat dezvoltării economice și sociale a macro-regiunii dunărene, prin consolidarea implementării în regiune a politicilor și legislației UE. SUERD este a doua strategie macro-regională a UE, preluând modelul de cooperare dezvoltat prin Strategia UE pentru Marea Baltică (adoptată în 2009) cu adaptare la specificul regiunii dunărene. La Strategia Dunării participă 14 state: nouă state membre UE (Austria, România, Bulgaria, Cehia, Croația, Germania – ca stat federal și prin landurile Baden-Württemberg și Bavaria, Slovacia, Slovenia, Ungaria) și cinci state ne-membre UE (Bosnia-Herțegovina, Muntenegru, Serbia, Republica Moldova și Ucraina). 

Strategia este structurată pe patru mari obiective: interconectarea regiunii Dunării; protejarea mediului în regiunea Dunării; creșterea prosperității în regiunea Dunării; consolidarea regiunii Dunării.

Proiectele pentru investiții în drumurile județene sunt depuse în cadrul Axei 6 „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională”.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă Galați în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Cristinel Luca
Cristinel Luca are o experiență în presă de peste 26 de ani. A debutat în decembrie 1991, la Radio Galați. A fost reporter la Monitorul de Galați și la cotidianul online PresaGalati.ro. Timp de doi ani, a fost editor la RTV Galați - Brăila. Din 1998, lucrează ca redactor la cotidianul „Viața liberă” din Galați, pe domeniul economic.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE