Laura Ștefan, de la think-tank-ul Expert Forum, atrage atenția asupra mai multor modificări cu efect nociv din cele trei proiecte ale legilor justiției care intră miercuri în ședința de guvern.
- Se elimină prevederile legate de numirea și revocarea polițiștilor în poliția judiciară prin ordin al Procurorului General, precum și toate aspectele legate de detașarea unui număr de polițiști de judiciar în cadrul parchetelor, la solicitarea Procurorului General. Se menține în lege doar reglementarea la nivel de principiu a existentei poliției judiciare urmând că toate celelalte aspecte să fie detaliate printr-o lege specială.
- Se schimbă filozofia reglementării în materia răspunderii disciplinare a magistraților. Dacă până acum titularul acțiunii disciplinare era Inspecția Judiciara, de mâine se adaugă doi noi titulari ai acțiunii: Procurorul General și Președintele ICCJ.
- În cazul acțiunilor pornite de ultimii doi rolul Inspecției Judiciare devine formal deoarece Procurorul General și Președintele ICCJ pot decide începerea cercetării disciplinare prealabile chiar în cazul în care Inspecția Judiciara propune contrariul (clasarea), respectiv sesizarea Secției de Judecători sau a Secției de Procurori a CSM pentru exercitarea acțiunii disciplinare.
- Toți titularii acțiunii – Inspecția Judiciara, Procurorul General și Președintele ICCJ – au dreptul de a contesta deciziile secțiilor CSM la Înalta Curte de Casație și Justiție. Când Președintele ICCJ este titularul acțiunii acest mecanism pune în discuție egalitatea de forte, înclinând balanță, cel puțin aparent, în favoarea Președintelui ICCJ.
- Bugetul aferent cheltuielilor de personal și cel aferent „altor drepturi intrinsec legate de cele personal” trec de la Ministerul Justiției la ICCJ. Pe lângă problema de capacitate pe termen scurt care poate fi surmontată, este neclar ce acoperă formularea între ghilimele – dacă aici se includ drepturile salariale obținute prin hotărâri judecătorești este necesar să se prevadă și o etapizare a plății acestora, așa cum de altfel se întâmplă în prezent când bugetul e administrat de Ministerul Justiției. Altfel exista riscul unui impas bugetar.
- Proiectele elimină INM-ul din procedură de promovare a judecătorilor la ICCJ și de asemenea exclude judecătorii ICCJ din procedura de evaluare periodică a judecătorilor.
- Se elimină procedură de revocare a membrilor CSM de către Adunările Generale ale judecătorilor și procurorilor pe motiv de neîndeplinire corespunzătoare a atribuțiilor.
- Inspecția Judiciară pierde rolul de ordonator principal de credite și devine ordonator terțiar, bugetul fiind inclus în bugetul CSM.
- DNA și DIICOT nu mai fac rapoarte de activitate separate trimise la Ministrul Justiției și la CSM, ci trimit rapoartele doar la Procurorul General.
Vă recomandăm și: VIDEO Guvernul a promovat noul pachet al legilor justiției, criticat repetat de asociațiile de magistrați
Foto: Ministerul Justitiei – Facebook
Urmăriți PressHUB și pe Google News!