Mini-Schengen pentru România și Bulgaria. Este posibilă renunțarea la controale între cele două țări?

Data:

spot_img

După respingerea aderării României și Bulgariei la spațiul Schengen, pe 8 decembrie, prin opoziția Austriei și Olandei, transportatorii din cele două țări au cerut crearea unui așa numit „mini-Schengen”. Adică, eliminarea controalelor de frontieră între România și Bulgaria.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a transmis, după decizia din Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) că industria de transport rutier, cel mai mare exportator de servicii al României, este cea mai afectată ramură economică.

„România și Bulgaria au aderat împreună la Uniunea Europeană și au făcut în permanență echipă pentru intrarea în spațiul Schengen împreună, fiind necesară continuarea eforturilor comune pentru aderarea la spațiul Schengen. În acest spirit de solidaritate, UNTRR solicită Guvernului României ca împreună cu Guvernul Bulgariei să soluționeze urgent și pragmatic simplificarea până la eliminare a controalelor în frontiera dintre cele două țări”, a transmis UNTRR, într-un comunicat de presă.

Citește și: Bani europeni pentru refugiați ucraineni. Ce riscă România din cauza abuzurilor

Și transportatorii bulgari cer eliminarea controalelor între Bulgaria și Romania

Transportatorii bulgari au cerut același lucru: eliminarea controalelor la frontiera dintre Bulgaria şi România.

„Dacă Bulgaria şi România nu pot fi acum în spaţiul Schengen, guvernele celor două ţări trebuie să elimine controalele la frontieră”, se arată într-un comunicat al Camerei Transportatorilor Rutieri din Bulgaria (CRCB), citat de Agerpres.

Organizația a precizat că susţine punctul de vedere al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), potrivit căruia în condiţiile în care aderarea celor două ţări la spaţiul Schengen este blocată, guvernele celor două ţări ar trebui să colaboreze pentru a elimina controalele la frontiera dintre ele.

„În ambele ţări, sectorul transportului este unul important pentru economiile lor. Industria transportului atât în Bulgaria cât şi în România a suferit considerabil din cauza măsurilor protecţioniste introduse de UE în numele pachetului Mobilitate I. Scopul este clar – să reducă competitivitatea nu doar a transportatorilor din cele două ţări dar şi a economiilor lor în ansamblu”, se mai arată în comunicatul CRCB.

Potrivit transportatorilor rutieri bulgari, neadmiterea în spaţiul Schengen este „o lovitură dată afacerilor, tuturor celor care călătoresc, şi şoferilor de vehicule de mare tonaj care sunt forţaţi să aştepte timp de mai multe ore şi zile la graniţă”.

„Mini-Schengen” între România și Bulgaria ar demonstra că, de fapt, această zonă nu este marginală

Publicația „Podul prieteniei”, partenerul PRESShub în Bulgaria, a analizat ideea unui așa zis „mini-Schengen”, respectiv eliminarea controalelor la graniță între România și Bulgaria, o decizie ce poate fi luată de către guvernele de la București și Sofia.

„Ideea ar fi foarte benefică transportatorilor, traficului celor care circulă între cele două state, de exemplu, turiștilor români care își petrec vacanțele estivale în Grecia și așa mai departe.

Această inițiativă cred că ar trebui luată serios în considerare, pentru că ar aduce de fapt beneficii.

Ea trebuie cumva prezentată ca fiind în relație directă cu eforturile de integrare în Schengen a celor două state și, în același timp, ea ar trebui vândută ca un pas premergător aderării la Schengen, arătând câtă solidaritate există între cele două state și că este posibil să se renunțe la frontiera destul de dură, destul de deasă, care separă cele cele două țări”, a declarat Sergiu Mișcoiu, profesor de Științe Politice la Facultatea de Studii Europene, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

YouTube video

Sergiu Mișcoiu este de părere că un „mini-Schengen” între România și Bulgaria ar însemna o apropiere de o cultură a europenității.

„Întrucât spațiile marginale nu se unesc niciodată, ele sunt în conflict și sunt marginale, fiindcă depind de spațiile centrale. Tocmai că acest acest mini Schengen între România și Bulgaria ar demonstra că, de fapt, această zonă nu este marginală. Este o zonă care se poate integra operativ în interior și acest lucru înseamnă că există toate mecanismele pregătite pentru ca spațiul respectiv să fie integrabil în spațiul mai mare al Schengen”, este de părere expertul în științe politice.

Citește și: Mbappé îl va depăși pe Messi. Recordurile obținute de francez la doar 24 de ani

Pierderi de 200 de euro pentru fiecare camion, la fiecare trecere a frontierei

Directorul executiv al Camerei Transportatorilor Rutieri Din Bulgaria, Dimitar Dimitrov, are o opinie similară, în condițiile în care, potrivit acestuia, din cauza controalelor între cele două țări pierderea pe zi a unui transportator care își are camionul și șoferul la frontieră este de cel puțin 200 de euro.

„Noi cerem de ani de zile ca traficul la granița dintre Bulgaria și România să fie ușurat, iar măsurile nu sunt legate doar de intrarea în Schengen. Crearea unui mini-Schengen este doar o parte a măsurilor, care sunt de mai multe feluri. În prezent, un număr extrem de mare de controale sunt concentrate la acest punct de trecere a frontierei. Marea majoritate a acestor controale sunt complet inutile”, a precizat Dimitar Dimitrov, într-un dialog cu „Podul Prieteniei”.

Directorul CRCB consideră că respingerea aderării Bulgariei și României la spațiul Schengen este o adevărată bătaie de joc.

„Practic, au spus: «Sunteți nimeni pentru noi, indiferent dacă vă calificați sau nu», «Vom lua pe oricine și oricând vom dori.»”

O propunere și de la un europarlamentar român

Europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu a declarat, la rândul său, că va propune crearea unei zone libere de circulație între România și Bulgaria.

„Eu, ieri, în dezbatere, am avut altă propunere. Am întrebat-o pe doamna comisar (comisarul european Ylva Johansson – n.red.) ce părere ar avea despre un mic Schengen?

O zonă de liberă circulație denumită Calafat-Vidin sau Giurgiu-Ruse. Deci România și Bulgaria să desființeze granița dintre ele. Eu cred că asta ar fi o palmă mult mai tare, dar o palmă frumoasă.

Deci noi desființăm frontierele – oricum avem frontierele externe securizate, de ce să mai ținem camioanele la graniță”, a declarat Marian Jean Marinescu pentru G4Media.

Întrebat dacă ar trebui să se fie implicate și autoritățile europene într-o astfel de decizie, sau poate fi luată la nivel local, europarlamentarul Marian Jean Marinescu a spus: „Nu cred. De-asta am și o întrebare scrisă la comisie tocmai în acest sens – să spună cineva că nu e voie sau că e o problemă. Cred că e o decizie a două state și ar fi un altfel de răspuns decât acțiunea lor (a Austriei – n.red.).

Acțiunea lor este de foarte joasă calitate. Deci așa ceva este de de neimaginat și atunci noi să-i răspundem cu ceva de înaltă calitate. Noi facem o zonă de liberă circulație și gata și bineînțeles insistăm în continuare să intrăm în Schengen”.

Alte opinii despre „mini-Schengen” puteți citi pe „Podul prieteniei”: Ion Lixandru: Decuplarea de Bulgaria nu E o idee bună, pentru că avem mult de făcut împreună.

Read the English version: Mini-Schengen for Bulgaria and Romania. Is it possible to abolish border controls between the two countries?


Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!
5 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...

Retragerea PSD de la masa negocierilor. Reacțiile liderilor politici

Retragerea PSD de la masa negocierilor. Reacțiile liderilor politici...