Ministerul Sănătății a cerut unei companii de software românești, în urmă cu doi ani, să construiască o aplicație de prim ajutor pentru persoanele care suferă arsuri. Aplicația a fost realizată gratuit de Essensys Software, dar din 2021 așteaptă să fie aprobată și pusă în aplicare. În schimb, Mihai Matei, șeful companiei, a dezvăluit că de ceva vreme nu-i mai răspunde nimeni de la Ministerul Sănătății.
„Șapte ani de colectiv și aproape doi ani de când încercăm să dăm în folosință o aplicație făcută pentru Ministerul Sănătății pentru tratamentul pacienților arși. Am tot tăcut și am încercat pe diverse căi să deblochez situația, dar am epuizat și căile și rezerva de răbdare.
Acum aproape doi ani, pe la începutul anului 2021, am fost căutat de oameni din Ministerul Sănătății care voiau să îi ajutăm să facă o aplicație de prim ajutor pentru arși. Pro-bono. Am bolborosit pentru că pro-bono nu e o chestie sustenabilă și nu așa ar trebui făcute lucrurile, dar fiind vorba de sănătate și arși, am acceptat.
Costurile nu erau mici (câteva zeci de mii de euro), dar le puteam susține și mi-am zis că dacă un singur om supraviețuiește în loc să moară, atunci merită să facem proiectul ăsta chiar și gratis”, a scris Mihai Matei, care este și președintele Asociației patronale a industriei de software și servicii (ANIS).
Cum ajută noua aplicație
Aplicația încerca să rezolve sau măcar să atenueze două probleme, a explicat Mihai Matei. Prima problemă este legată de lipsa de medici specialiști.
„Incendii sunt peste tot, dar medici specialiști foarte puțini. Aplicația este un fel de registru național disponibil online, în care fiecare pacient este înregistrat cu date, imagini ale pacientului etc. Dosarul fiecărui pacient este astfel accesibil de oriunde, bineînțeles, în condiții de securitate (utilizatorii sunt autorizați, au permisiuni diferite etc.).
Pe lângă această aplicație, urma să fie pus în funcțiune un număr de telefon unic la care ar fi răspuns medici specialiști. Astfel, în cazul apariției unui pacient nou, medicul local ar fi înregistrat cazul în sistem (date, imagini etc), apoi ar fi apelat numărul unic și ar fi discutat cu un specialist care ar fi avut de asemenea acces imediat la dosar și ar fi ghidat medicul local în tratamentul pacientului”, a detaliat CEO-ul Essensys Software.
S-ar reduce timpul de intervenție și s-ar aplica tratamentul corect de prima dată
Practic, aplicația ar grăbi intervenția în cazul unor pacienți arși, având în vedere că timpul este esențial pentru ca salvarea să fie de succes în astfel de cazuri grave. În plus, ar ajuta și pe medicii nespecialiști în domeniu să acționeze eficient, cu tratamentele corecte încă de la primele momente.
„A doua problemă este legată de tratamentul în primele 24 de ore. În cazul pacienților arși, tratamentul în primele 8 ore și apoi în primele 24 ore este foarte important pentru stabilizarea hemodinamică. În funcție de suprafețele arse, de gradul arsurilor și de vârsta pacientului, sunt niște algoritmi în funcție de care se calculează volumul de lichide care trebuie administrate într-o primă fază.
Din câte mi s-a explicat, o problema des întâlnită este administrarea unui volum mai mic de lichide față de cât ar trebui. Pentru a rezolva această problemă, aplicația permite medicului să deseneze cu degetul sau cu mouse-ul pe ecran arsurile pacientului și apoi calculează automat volumul de lichide care trebuie administrat și suprafețele arse pe fiecare parte a corpului.
E puțin mai complicat pentru că algoritmii sunt diferiți pentru nou-născuți, copii și adulți, dar sunt suportate toate scenariile. Pentru specialiști: sunt suportate și Parkland, și Galveston-Carvajal și sunt folosite tabele Lund-Browder pt calculul cat mai precis al suprafețelor arse”, a precizat Mihai Matei.
Comisiile care nu mai dau răspuns
Deși trebuia să includă toate aceste date tehnice complicate, aplicația a fost gata după câteva luni. Merge și pe mobil, și pe web, are interfața în română și engleză, pentru a putea apela și la medici străini în caz de urgență, a precizat CEO Essensys Software.
„Este complet funcțională și gata de a fi dată în folosință oricând (este încă online). Mai trebuia doar să fie aprobată de ceva comisie, ceea ce ar fi trebuit să fie doar o formalitate, având în vedere că a fost dezvoltată pe baza cerințelor oamenilor din acea comisie.
După acest aviz, mai trebuia doar să fie preluată și pusă în aplicare de Minister, dar lucrurile s-au blocat și, deși am încercat în mai multe rânduri și pe diverse căi să o deblochez, nimeni nu mi-a mai răspuns.
Dacă ar fi fost un proiect comercial, aplicația asta ar fi costat câteva zeci de mii de euro, poate și mai mult, dar a fost oferită gratis Ministerului Sănătății. Mai mult decât atât, ca să nu existe vreo suspiciune, urma să le dăm și codul sursă, astfel încât să o poată dezvolta mai departe cu alți furnizori, dacă doresc.
Citește și: Pelerinajele nu sunt interzise. Nu avem solzi pe spate. Mini-inventar al minciunilor
De altfel, în diversele mesaje le-am explicat că vrem doar să vedem aplicația pusă in funcțiune, că nu avem vreun interes comercial și ne oferim chiar să plătim pentru un timp găzduirea și să mai depunem efort dacă mai sunt necesare modificări. Nu a mai răspuns nimeni. Nimeni.
Ultimul cu care am vorbit, care era într-o poziție de unde putea debloca ușor toată situația, nici nu îmi mai răspunde la mesaje, deși e plătit din bani publici.
Aș vrea să închei cumva, cu vreo concluzie, dar îmi e prea scârbă. Astea sunt câteva imagini din varianta pentru mobile”, a scris Mihai Matei, CEO-ul Essensys Software.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!