duminică, 24 octombrie 2021
spot_img
AcasăProiecte editorialeBani EuropeniModernizarea drumului județean 503 din Argeș nu a început deși sunt bani...

Modernizarea drumului județean 503 din Argeș nu a început deși sunt bani europeni disponibili încă din 2019 / Localnicii au ieșit în stradă

Lucrările de modernizare a drumului județean 503 din Argeș, pentru care s-a semnat încă din 2019 un contract de finanțare de aproape 100 milioane de lei, din bani europeni, nu au început nici până astăzi. Motivul? Sute de parcele cadastrale aparținând unor persoane private se suprapun cu limitele exterioare ale drumului, iar autoritățile trebuie să rezolve problema, înainte de a deschide șantierul. Întârzierile au scos oamenii în stradă, sătui să își piardă zile întregi din viață pe un drum pe care nu poți atinge nici măcar 30 km/h.


În mai 2019, când se semna contractul de 99,8 milioane de lei, inclusiv TVA, pentru finanțarea proiectului “Modernizare DJ 503 limita județului Dâmbovița – Slobozia – Rociu – Oarja – Catanele (DJ 702 G – km 3+824) km 98+000 – 140+034 (42,034 km) în județul Argeș”, prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020 (Axa Prioritară 6 – Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională – Prioritatea de Investiții 6.1 – Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T), locuitorii comunelor traversate de drum – Slobozia, Mozăceni, Negraşi, Rociu, Teiu, Oarja şi Căteasca – își făceau speranțe.

Speranțe că în patru ani, termenul de finalizare al proiectului anunțat atunci, vor putea circula pe drumul de 42 de kilometri (trei sferturi din el neasfaltat și plin de gropi acolo unde e asfalt), cu mai mult de 27 km/oră, cât era calculată, în 2019, viteza medie de deplasare.

Execuția trebuia demarată anul trecut

După modernizare, autoritățile promit că pe acest drum se va putea circula civilizat, cu circa 50 km/h în localități și 70 km/h în afara acestora.

Deși nu sună deloc spectaculos, media de 62,9 km/h, țintită prin proiect, înseamnă o reducere cu 50 de minute (56%) a duratei de traversare a comunelor amintite, ceea ce pentru localnici înseamnă enorm.

Dan Manu, președintele de atunci al CJ Argeș, anunța începerea lucrărilor undeva în aprilie 2020.

În condițiile acestea chiar nu se mai poate”

Doar că nici până astăzi localnicii n-au văzut lucrurile mișcându-se și au început să ceară explicații pentru mult așteptata modernizare.

Sâmbătă, 21 august, locuitorii din Oarja au ieșit în drumul plin de gropi ca să protesteze față de tergiversarea modernizării DJ 503.

“Consiliul Județean știe doar să ne plombeze drumul cu pământ și să facă promisiuni. În condițiile acestea chiar nu se mai poate!”, au spus organizatorii.

Protestul a avut loc la doar trei zile după ce CJ Argeș a explicat de ce lucrările de modernizare nu încep.

“În luna iunie 2020, în urma licitației, a fost încheiat contractul de proiectare şi execuție lucrări cu firma câștigătoare, Asocierea S.C. General Trust Argeș S.R.L. (lider de asociere), S.C. Development Future Solution S.R.L. (asociat 1), S.C. Alpenside S.R.L. (asociat 2), S.C. WFA Impex S.R.L. (asociat 3), S.C. H.V.I.D. Consulting Group S.R.L. (asociat 4 – proiectant), în valoare de 91.229.068,44 lei, inclusiv TVA.

Numai că, o dată cu începerea elaborării Proiectului tehnic de execuție, de către S.C. H.V.I.D. Consulting Group S.R.L. (proiectant), s-au identificat suprapuneri/necorelări între limitele cadastrale și ampriza drumului proiectat, respectiv suprapuneri ale proprietăților private peste limitele cadastrale ale drumului județean”, preciza, în august 2021, într-un comunicat de presă, Consiliul Județean Argeș.

Lucrările vor începe abia în septembrie 2021”

Mai exact, au fost descoperite sute de suprapuneri pe limitele exterioare ale drumului, ale unor parcele cadastrale aparținând unor persoane fizice sau juridice. Așa că, în paralel cu elaborarea proiectului tehnic, a fost necesară și demarată o procedură de actualizare a documentațiilor tehnice cadastrale şi a cărților funciare existente, aferente şi adiacente drumului DJ 503, pe teritoriile comunelor Slobozia, Mozăceni, Negraşi, Teiu, Rociu, Suseni, Oarja şi Căteasca, de către Serviciul Patrimoniu al Direcției Tehnice din cadrul Consiliului Județean Argeș.

“Până la această oră, a fost actualizată cartea funciară de pe teritoriul comunei Slobozia, drept urmare, primul tronson care va intra în execuție va fi tronsonul de pe raza acestei localități. Se estimează că lucrările vor începe în luna septembrie 2021, în urma predării-primirii amplasamentului între administratorul drumului (R.A.J.D. Argeș R.A.), autoritatea contractantă (U.A.T. Județul Argeș) și executant”, mai precizează CJ Argeș.

Pentru tronsoanele care parcurg comunele Mozăceni, Negraşi, Teiu, Rociu, Suseni, Oarja şi Căteasca, demararea lucrărilor de execuție se va face pe măsura realizării proiectului tehnic de execuție în urma actualizării cadastrului şi a cărților funciare.

“Elaborarea, verificarea și avizarea proiectului tehnic se face de către specialiști atestați, conform Legii 10/1995 privind calitatea în construcții, aceștia purtând întreaga responsabilitate în ceea ce privește realizarea unei documentații tehnice în conformitate cu normele tehnice în vigoare ce garantează execuția lucrărilor în condiții de calitate. Durata de execuție a lucrărilor este de 24 luni”, mai precizează CJ Argeș.

CJ Argeș transmite scuze

Altfel spus, la mai bine de doi ani de la semnarea contractului de finanțare a modernizării DJ 503, singurii care știu când vor începe lucrările de execuție sunt localnicii din Slobozia. Pentru celelalte șapte localități, termenul e incert.

“Ne cerem scuze cetățenilor din cele opt localități care își doresc ca lucrările de modernizare a acestui drum să înceapă cât mai repede și îi asigurăm că instituția Consiliului Județean Argeș depune toate eforturile pentru soluționarea cât mai rapidă a problemelor apărute, independente de voința noastră.”, adaugă CJ Argeș.

În ce vor consta lucrările

În primul rând, drumul va fi asfaltat, iar de-a lungul său vor fi realizate şanţuri betonate (inclusiv în extravilan) şi trotuare, pe lângă podeţe de acces la proprietăţi. Vor fi înființate noi stații de autobuz şi vor fi amenajate perdele forestiere, iar trei poduri de pe traseu vor fi reabilitate, două în Oarja şi unul în Mozăceni.

„Sistemul rutier va avea următoarea structură: 4 cm strat de uzură BA16; 6 cm strat de legătură din beton asfaltic deschis BAD20; 20 cm strat superior de fundație din piatră spartă; 15-30 cm strat de fundație din balast; 15-22 cm strat existent din balast sau 20 cm strat de forma din pământ cu 40% adaos nisip. Acostamentele aferente sunt alcătuite din: 10 cm strat din piatra sparta amestec optimal; 20 cm strat din piatră spartă; 30 cm strat din balast; 20 cm strat de formă din pământ cu 40% adaos nisip. Se vor executa lucrări de reabilitare la următoarele poduri: pod km 105+223 – râul Mozacu la Mozăceni; pod km 134+561 – râul Neajlov la Oarja; pod km 137+100) – Valea Rogoz la Oarja. Colectarea apelor pluviale de pe suprafața carosabilă a drumului se va face prin șanțuri de pământ și de beton de ciment”, arată datele tehnice din proiect.

Totodată, vor fi construite podețe de acces la proprietăți, se vor amenaja trotuare pe ambele părți ale străzii, adiacent părții carosabile pe o lățime de 1-1,5 m, pe ambele părți și se vor amenaja 14 stații de autobuz noi, plus semnalizare verticală și marcaj rutier pe toată lungimea drumului.

O interconectare despre care localnicii n-au prea auzit

Proiectul înseamnă mai mult decât așteptările unor oameni care vor, în primul rând, ca DJ503 să se ridice cu adevărat la statutul de județean. Obiectivul general al proiectului este modernizarea și reabilitarea infrastructurii de acces care asigură conectivitatea indirectă cu rețeaua trans-europeană de transport, TEN-T (un proiect al UE ce prevede crearea unei rețele complete de transport auto, feroviar și naval ce are ca obiectiv, alături de interconectarea rețelelelor naționale, și stabilirea de legături între punctele periferice ale Uniunii Europene și zona sa centrală).

O interconectare despre care, ce-i drept, locuitorii comunelor vizate n-au prea auzit, posibilă prin creșterea vitezei, a siguranței rutiere și a portanței pe raza localităților Slobozia, Mozăceni, Negrași, Teiu, Rociu, Oarja, Căteasca care vor stimula – după cum arată proiectul – mobilitatea regională.

„Obiectivul specific al acestui proiect este creșterea gradului de accesibilitate a zonelor rurale și urbane situate în proximitatea rețelei TEN-T prin modernizarea drumului județean DJ 503 limita județ Dâmbovița – Slobozia – Rociu – Oarja – Cătanele, km. 98+000 – 140+034, L=42,034 km, județul Argeș”, se mai arată în proiect.


Acest articol a fost publicat în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Roxana Stancu
Roxana Stancu (REPER MEDIA Argeş) are 20 de ani de experiență în jurnalism. A debutat în anul 2000, în TV, iar de atunci a profesat atât în presa audiovizuală, cât și în cea scrisă (locală și națională).
ARTICOLE SIMILARE

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE