O treime dintre copii spun că, în clasa lor, profesorii discriminează elevii, în baza capacității intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminții sau dizabilității, arată un raport realizat de organizația World Vision România.
Intitulat „10 adevăruri despre cum sunt încălcate Drepturile Copilului în comunitățile dezavantajate”, raportul prezintă modul în care elevi din România percep relațiile cu profesorii și colegii, timpul alocat pentru teme, disponibilitatea cadrelor didactice de a-i consulta pe elevi în legătură cu predarea și evaluarea din clasă și alte teme de interes privind educația școlară în comunitățile dezavantajate.
Raportul a fost întocmit în urma unui sondaj la care au participat 629 de elevi, dintre care aproape 67% din mediul rural. 61,5% dintre elevii care au răspuns întrebărilor sunt din ciclul liceal, iar restul învață în clase de gimnaziu.
Potrivit raportului World Vision România, peste 4 din 10 elevi nu au fost consultați anul trecut nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă.
„Profesorii ar trebui să predea în așa fel încât să înțelegem. Să explice fiecare termen, nu doar să scrie lecția pe tablă sau să o dicteze și să se aștepte de la noi să înțelegem”, a declarat unul dintre elevi participanți la sondaj.
O treime dintre copii petrec peste 3 ore pentru teme în afara programului școlar, uneori alocând chiar și peste 4 ore cu lecțiile pentru acasă.
Citește și: Boicotați campionatul mondial de fotbal din Qatar? Câteva argumente pro și contra
Notele mici ca pedeapsă, o practică uzuală
Jumătate dintre tinerii respondenți spun că ei sau colegii lor au fost dați afară din clasă de profesori și doar 6 din 10 copii spun că nu primesc note mici drept pedeapsă. Profesorii recurg cel mai des la această practică dacă elevul și-a deranjat colegii vorbind neîntrebat.
„Într-o zi de vineri, doamna profesoară nu a venit la ore pentru că a fost plecată într-o excursie la munte. Niște colege din clasă au făcut gălăgie, s-au plimbat pe holuri și prin curte. Toți cei care am venit în ziua aceea la liceu am primit nota 3”, a povestit un elev.
O treime dintre copii spun că, în clasa lor, profesorii discriminează elevii, în baza capacității intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminții sau dizabilității, iar 45% dintre respondenți au susținut că, în clasa lor, colegii sunt cei care discriminează.
51% spun că li se cer bani și pentru fondul clasei
70% dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri și alte caiete speciale cu exerciții de lucru, iar 51% spun că li se cer bani și pentru fondul clasei.
Sondajul a mai arătat că aproape 1 din 2 copii nu se simte liber să-și exprime opiniile în fața profesorilor, iar 1 din 5 copii nu se simte liber să-și exprime opiniile în fața părinților.
„Un drept care mi-a fost respectat a fost dreptul la opinie. Profesorii de la clasa mea au ținut cont de opinia noastră cu privire la locul unde am vrut să mergem în excursie sau la activitățile extrașcolare pe care le desfășurăm împreună”, a fost una dintre observațiile pozitive primite de la elevi.
Fundația World Vision este o organizație non-guvernamentală globală prezentă în aproape 100 de țări la nivel mondial, care își dedică activitatea bunăstării copilului.
Organizația activează în România de peste 30 de ani, fiind cea mai mare organizație din țară prezentă în mediul rural. Peste 24.000 de copii din județele Iași, Vaslui, Ialomița, Vâlcea, Dolj și Cluj sunt susținuți în prezent prin programele World Vision România.
Citește și: România nu va recupera niciodată tezaurul de la Moscova
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(FOTO: Inquam Photos / George Călin)