Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea Canalului Bîstroe de pe Dunăre pentru a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și este gata să arate României ce eforturi a depus pentru acest demers, a declarat, pentru Reuters, Iuri Vaskov, ministrul adjunct pentru refacerea Ucrainei.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și-a exprimat săptămâna trecută „îngrijorarea” cu privire la acțiunea din Ucraina, care a început lucrări de dragare a canalului care străbate o regiune de coastă comună, sensibilă din punct de vedere ecologic. Autoritățile românești au cerut permisiunea să verifice.
Ucraina, care a fost invadată de Rusia în urmă cu un an, a declarat săptămâna trecută că pescajul navelor care trec prin Canalul Bâstroe s-a adâncit la 6,5 metri de la 3,9 metri, scrie Reuters.
România a insistat apoi, pe măsură ce scandalul a luat amploare, că este îngrijorată că orice lucrări pe calea navigabilă prin zona comună a Deltei Dunării ar putea amenința fauna sălbatică din Patrimoniul Mondial UNESCO și ar putea încălca tratatele internaționale de protecție a mediului.
Canalul era mai adânc acum 30 de ani
„Am notificat oficial partea română încă din august 2022 că vom efectua dragarea operațională, adică curățarea sedimentelor, și nu am primit comentarii”, a declarat pentru Reuters Iuri Vaskov, ministrul adjunct al refacerii Ucrainei, într-un interviu pentru Reuters.
Canalul avea 6,5 metri adâncime la mijlocul anilor 1990, dar Ucraina nu a făcut nicio dragare în ultimii ani, rezultând o acumulare de nămol.
„Nu vedem nicio problemă – aceasta nu este o construcție nouă, ci o adâncire operațională”, a declarat Vaskov, adăugând că lucrările de dragare au fost menite să asigure că acest canal este suficient de adânc pentru a permite navelor cu pescaj de până la 6,5 metri.
Ucraina transportă cereale pe Canalul Bâstroe în timp ce dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, deoarece accesul la porturile de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei, scrie Reuters.
„Înainte nu era nevoie să se mărească adâncimea (canalului). Acum este o astfel de nevoie”, a răspuns Vaskov.
Citește și: Cum s-a construit o nouă manipulare. Românii NU sunt obligați de UE să renunțe la carne
Ucraina vrea să adâncească și mai mult canalul
Demnitarul a menționat că principalele motive pentru mutare traseului de transport au fost supraaglomerația porturilor de pe Dunărene și cozile lungi la canalul românesc Sulina.
Ucraina, care a crescut considerabil exporturile prin porturile sale de pe Dunărene la 1,5 milioane de tone pe lună de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc ar permite exportul lunar suplimentar de 500.000 de tone.
Ucraina a elaborat anterior un plan de adâncire a canalului la 8,2-8,3 metri, despre care spune că ar putea fi implementat în viitor, scrie Reuters.
„Există un astfel de proiect de mulți ani, dar în acest moment nu este implementat. Aici România nu a fost de acord să implementeze acest proiect”, a menționat Vaskov.
„Acest lucru este în interesul economic Ucrainei și este necesar pe termen mediu, dar discuțiile în acest sens sunt în desfășurare”, a menționat ministrul, adăugând că orice acțiune ar putea fi întreprinsă atunci când se va conveni cu România.
România este un partener economic important pentru Ucraina, iar exportatorii au transportat anul trecut 8,6 milioane de tone de cereale ucrainene prin portul românesc Constanța de la Marea Neagră.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: PEXELS PHOTOS