Petiție pentru ca partidele să cheltuie transparent banii pentru presă și propagandă

Data:

spot_img

Expert Forum a lansat o petiție on line prin care cere partidelor politice și Autorității Electorale Permanentă să ia o serie de măsuri pentru a asigura transparența și echitatea cu privire la subvenții.

„Zilele următoare vom trimite un set de propuneri concrete și vom solicita, printre altele, publicarea contractelor încheiate din bani publici, definirea publicității politice, consolidarea controlului privind subvențiile și luarea în considerare a unor noi reguli pentru alocarea acestor fonduri”, a anunțat organizația.

Petiția poate fi semnată aici.

De ce problematic modul cum folosesc partidele banii de subvenții

În teorie, alocarea de bani publici pentru partide nu reprezintă un risc, dimpotrivă poate susține o politică mai curată și poate impulsiona dezvoltarea atât a partidelor parlamentare, cât și a celor care nu intră în Parlament. În România, însă, mecanismele de finanțarea publică au creat mai multe probleme care denaturează competiția democratică, cea electorală și afectează independența media și dreptul la informație:

Sumele mari pentru doar șase partide creează monopoluri politice. Partidele locale nu au nicio șansă să primească bani, întrucât mecanismul de alocare favorizează partidele mari.

Sumele alocate au crescut semnificativ și ar putea să mai crească. După cum arătam mai sus, în 2022 partidele vor primi 258 de milioane (și mai există posibilitatea unor alocări suplimentare prin rectificare bugetară). Dacă din 2006 până acum au primit 1,2 miliarde de lei în total, doar în 2022 au primit un sfert din suma totală. Și dacă ne uităm la limitele maxime, adică 0,04% din PIB ar putea ajunge chiar la jumătate de miliard pe an.

Partidele au cheltuit în 2021 puțin peste jumătate din banii primiți, nefiind obligate să returneze banii la finalul anului. Anul trecut au cheltuit 111 milioane din 232 primite. În anul electoral 2024 câteva partide vor beneficia de foarte mulți bani, pe care îi vor cheltui în campanie, riscând să afecteze competiția electorală. AUR, de exemplu, nu a cheltuit niciun ban, însă nici nu a returnat ce a primit.

Citește și: I se mai poate trânti României ușa Schengen în nas?

PSD și PNL folosesc cea mai mare parte din bani pentru a cumpăra reclamă, fără pic de transparență. Articolele, reportajele sau emisiunile nu sunt marcate, precum cele din campanie și practic un cetățean nu poate ști ce este reclamă cumpărată sau ce este un articol scris fără a fi susținut de un partid. Riscul este și mai mare dacă partidele plătesc ca unele știri să nu ajungă la public sau să ajungă denaturat. În primele șase luni din 2022 au cheltuit 75% din bani pentru a cumpăra propagandă, mai mult decât în 2021 – 26 de milioane la PSD și 18 la PNL

Partidele refuză să publice contractele semnate cu agenții sau furnizorii de servicii. Dacă legea nu le obligă nu înseamnă că nu le pot publica din oficiu. USR este singurul partid care publică date legate despre contracte. PSD refuză în ciuda presiunilor publice, iar liderii partidelor se ascund în spatele unor justificări aberante precum secretul comercial. Liderii partidelor înțeleg foarte bine miza, dar refuză să le publice, chiar și în ciuda unor decizii ale instanțelor.

Mecanismele de control sunt șubrede. Autoritatea Electorală Permanentă ar trebui să verifice cum se cheltuie banii, dar după cum au declarat reprezentanții acesteia nu verifică conținutul contractelor. Cu alte cuvinte, nimeni nu se uită peste ce fel de conținut cumpără aceste partide.

Curtea de Conturi verifică modul de cheltuire a subvențiilor, însă AEP rămâne principala instituție care se uită direct peste documentație. Reamintim că Mircea Drăghici, fostul trezorier PSD și susținătorul modificărilor legislație legate de limitele subvențiilor, a fost condamnat în două dosare penale pentru cheltuirea ilegală a subvențiilor, arată Expert Forum.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

REPER o susține pe Elena Lasconi în turul I al alegerilor prezidențiale

REPER a anunțat oficial joi că o susține pe...

Lasconi, un fel de Reagan mioritic? | Deutsche Welle

Elena Lasconi, 52 de ani, se arată foarte sigură...

Fostul ministru Raluca Prună despre presiunile făcute de Iohannis pentru numirea Procurorului General

Fost ministru al Justiției în guvernul tehnocrat Cioloș, Raluca...