Șase ani a durat la Constanța implementarea unui proiect european transfrontalier care trebuia să aducă la malul mării 24 de stații de închiriere și 390 de biciclete pentru turiști. În timp ce la Balcic lucrurile s-au rezolvat cu succes în doar 18 luni, la noi birocrația a amânat proiectul mai bine de 4 ani. 

De ce la Balcic s-a putut și în Constanța nu

În primăvara lui 2013, Primăria Constanța semna contractul de finanțare pentru un proiect transfrontalier derulat în parteneriat cu Primăria orașului Balcic, din Bulgaria, prin care trebuia să ofere o alternativă ecologică și sigură de transport turiștilor, o variantă de a petrece timpul liber, punând la dispoziție stații de închiriere dotate cu 390 de biciclete în Constanța și 100 de biciclete în Balcic.

La finalul anului 2014, administrația din Balcic reușea să implementeze cu succes proiectul, iar turiștii ajunși în micuțul orășel bulgar aveau să se bucure de bicicletele așezate în rastelurile plătite cu bani europeni. Cu ajutorul acestora, turiștii se plimbau pe coasta Mării Negre și puteau admira, pe două roți, panorama pe faleza care trece prin fața Castelului Reginei Maria și care leagă micuțul Balcic de stațiunea Albena. 

În Constanța însă, birocrația a făcut ca proiectul să fie finalizat abia după șase ani, deși termenul de implementare era de 18 luni. Așa că sistemul de bike sharing plătit din bani europeni a devenit funcțional la Constanța abia la finalul lunii mai 2019.

Proiectul “Black Sea Bike – Diversification Of The Tourism Services in Constanta – Balchik Cross Border Region By Bike – Bsb”, finanțat prin Programul Operațional pentru Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, în valoare de 1,5 milioane de euro, a început în primăvara anului 2013. Termenul de finalizare trebuia să fie de 18 luni, așa că, până la finalul anului 2014, la Constanța trebuiau să fie montate stațiile de biciclete, achiziționate bicicletele și contractat serviciul de mentenanță a sistemului. Primele două componente au fost îndeplinite în termen, doar că achiziția din sistemul de licitații pentru serviciul de mentenanță a întâmpinat probleme. Și nu timp de câteva luni, ci timp de aproape 5 ani. 

Licitațiile pentru sistemul de achiziție a serviciului de mentenanță au fost anulate pe rând, Primăria reușind abia la finalul anului 2018 să aibă un câștigător cu o ofertă eligibilă. 

Imediat după atribuirea contractului de mentenanță, cele 390 de biciclete care au stat în depozite timp de cinci ani și-au făcut apariția în cele 24 de stații dedicate (8 în stațiunea Mamaia și 16 în oraș). 

Astfel, luni, 27 mai 2019, la mai bine de 6 ani de la începerea proiectului “Black Sea Bike”, Primăria Constanța a anunțat printr-un comunicat de presă faptul că sistemul de bike sharing de la Constanța a devenit, într-un final, funcțional. 

Administrația locală din Constanța a fost deseori criticată de presa locală cu privire la amânarea nepermis de mare a implementării proiectului și a fost întrebată în mai multe rânduri când vor putea constănțenii să închirieze biciclete în cadrul proiectului derulat cu fonduri europene de pe vremea când primar era încă Radu Mazăre, iar Decebal Făgădău era viceprimar. 

Într-una dintre ședințele Consiliului Local Municipal, unul dintre noii viceprimari ai Constanței a fost întrebat de jurnaliști de ce durează atât de mult timp inaugurarea proiectului “Black Sea Bike – Diversification Of The Tourism Services in Constanta – Balchik Cross Border Region By Bike – Bsb”. Cumva iritat de întrebare, viceprimarul Dumitru Babu a spus că este convins că oricum bicicletele vor zace în stații pentru că nu vor fi luate cu asalt de constănțeni sau de turiști: ”Bicicletele vor zace în stații și nu se vor înghesui constănțenii să le folosească, nici după ce vor fi gata pistele de biciclete de pe cele mai mari bulevarde ale orașului”, a declarat Dumitru Babu, unul dintre viceprimarii Constanței, citat de cotidianul local ziuaconstanta.ro. 

Totuși, viceprimarul Babu poate fi contrazis ușor, având în vedere succesul pe care îl are punctul de închiriere a bicicletelor din Parcul Tăbăcăriei, acolo unde, de la începutul lunii mai până în luna noiembrie, bicicletele nu au timp să ”zacă” în rastel pentru că sunt luate cu asalt de constănțeni și turiști. 

În oraș, deși este o adevărată aventură să circuli cu bicicleta în trafic (nu există piste speciale, iar șoferii constănțeni nu sunt obișnuiți cu un număr mare de bicicliști printre mașini sau în intersecții), există câteva locuri unde te poți bucura de plimbările pe două roți:

  • În Mamaia, acolo unde există marcată cu vopsea albă o pistă de bicicliști care, însă, de multe ori nu este respectată de fluxul mare de turiști care se plimbă pe promenadă și reacționează cu greu la claxonul bicicliștilor. 
  • În Peninsula Constanței, acolo unde traficul auto a fost restricționat semnificativ printr-o decizie a Consiliului Local Municipal care a intrat în vigoare începând cu luna mai 2019. Toate străduțele centrului vechi al Constanței oferă pasionaților de biciclete câteva trasee frumoase, printre clădiri de la începutul secolului al XX-lea și de-a lungul mării.
  • Alte două trasee ar putea fi disponibile pentru pietoni și bicicliști, de la intrarea sudică în Constanța și până în centrul orașului. Condiția ar fi ca două proiecte depuse de Primăria Constanța spre finanțare, cu fonduri de la Bruxelles, să fie aprobate și, astfel, pe două dintre cele mai importante tronsoane din oraș să fie încurajat mersul pe jos și pe bicicletă.

Cum poți închiria o bicicletă la Constanța

În cadrul proiectului a fost inclusă și o pagină web (http://www.blackseabike.ro) unde viitorii beneficiari pot consulta regulamentul privind utilizarea sistemului de bike-sharing din municipiul Constanța și stațiunea Mamaia, dar și harta viitoarelor trasee ale pistelor de biciclete din oraș sau stațiile de unde acestea pot fi închiriate sau returnate. 

Pentru a putea închiria o bicicletă constănțenii și turiștii trebuie să solicite, în primul rând, în mod gratuit, un card de utilizator, care se eliberează pe baza actului de identitate de la ghișeul de informații din cadrul celor șase agenții SPIT. Cu acest card, cei interesați se duc la oricare dintre cele 24 de stații din municipiu și își pot ridica o bicicletă pentru 2 ore. În acest timp pot pedala prin oraș. După două ore, bicicleta trebuie restituită într-una din stații, iar după 10 minute se poate ridica alta. Nu există limită de închirieri zilnice. 

Programul de funcționare al serviciului de bike sharing din Constanța se desfășoară între 07:00 – 24:00, iar cei care închiriază biciclete au câteva îndatoriri: bicicletele pot fi utilizate doar de persoanele peste 14 ani, nu pot fi subînchiriate, folosite la curse de biciclete, pentru transportul de pasageri sau în situații de vânt puternic sau furtuni. 

Pentru a ușura accesul la sistemul de bike sharing, Primăria Constanța a pus la dispoziție și o aplicație pe telefon – CT Bike, care poate fi descărcată gratuit din Google Play sau AppStore, unde poți vedea locația stațiilor de biciclete, număr de biciclete aflate în timp real în fiecare rastel și informații utile pentru cei care utilizează acest sistem.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Info Sud-Est în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here