Oradea are în plan 10 pasaje subterane, în valoare de 334 milioane de lei, prin care vrea să fluidizeze traficul rutier. Pe lângă cele șase pasaje din centrul civic, Primăria a scos la licitație două subtraversări de-a lungul străzii Tudor Vladimirescu și mai vrea două în intersecția Magheru – Pasteur și în Piața București, în ciuda unor dezavantaje, dintre care cel mai mic este deranjul provocat orădenilor, pe care nici măcar nu i-a consultat
Primăria vrea să rezolve conflictele de trafic prin amenajarea de pasaje pe sub Bulevardul Decebal și strada Oneștilor. Potrivit primarului Florin Birta, „peste câțiva ani, când va fi gata, vei putea ajunge de la Primărie la legătura cu autostrada în 5 minute”. Și în de trei ori mai mult timp la Biserica Emanuel ori în cartierul Luceafărul, aflate în drum…
Dan Simai
Șase în fostul centru civic, pe sub piețele Cetate și Gojdu, două de-a lungul străzii Tudor Vladimirescu, la intersecțiile cu Decebal și Oneștilor, și încă două de-a lungul bulevardelor Magheru, la întretăierea cu Louis Pasteur, și Republicii, în zona Pieței București. Record național absolut, Primăria Oradea are proiecte pentru 10 pasaje rutiere subterane.
„Nu știu să aibă nicio administrație locală din țară atât de multe pasaje în implementare”, recunoaște primarul Florin Birta. Costurile ridicate, deranjul excesiv și problemele suplimentare pe care le creează ar putea fi câteva explicații…
„Din 16 august”
Săptămâna trecută, miercuri, imediat după cafeaua de dimineață, șefii Primăriei și-au dat întâlnire în Piața Gojdu. Primarul și șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa, viceprimarul Marcel Dragoș și directorul tehnic Sebastian Marchiș, împreună cu constructorii parcării subterane din jurul catedralei ortodoxe și ai celor 6 tuneluri din piețele Cetății și Gojdu, au dezbătut minute în șir organizarea traficului în zonă pentru desfășurarea în condiții de siguranță a lucrărilor.
Împărțite în două etape, acestea presupun construcția a 5 pasaje în Piața Gojdu și a unui pasaj deja în lucru în Piața Cetate, și sunt finanțate prin două proiecte europene distincte, prin POR 2014 – 2020 intitulate „Coridorul de mobilitate urbană durabilă din Piața Emanuil Gojdu – Piața Cetate, Oradea”.
„Începând din 16 august, constructorul celor 5 pasaje din Piața Gojdu își va amenaja organizarea de șantier, până pe 22 august se vor stabili traseele pentru devierea traficului, iar cel mai târziu de la 1 septembrie vor începe lucrările pentru relocarea rețelelor”, declară primarul Florin Birta.
Altfel spus, închiderea circulației prin cea mai aglomerată intersecție din Oradea, pentru lucrări fără precedent, în valoare totală de 112 milioane lei, va avea loc cu doar o săptămână înaintea deschiderii anului școlar, când traficul va exploda, iar șoferii, încă neobișnuiți cu devierile, se vor agita cu copiii în mașini.
Două pe Magheru și două pe Vladimirescu…
Și e doar începutul. Municipalitatea are în plan pentru anii următori amenajarea a încă patru pasaje subterane.
„În perioada de finanțare 2021-2027 vom avea bani dedicați prin POR pentru coridoare de mobilitate urbană cum este cel din Nufărul – Cantemir. Nu putem rata oportunitatea”, spune șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș (foto).
DMPFI a comandat deja proiectarea coridorului de mobilitate Magheru – Republicii, care vizează amenajarea unui pasaj prin care tramvaiul va subtraversa intersecția Bulevardului Magheru cu strada Louis Pasteur în fața magazinului Crișul, și a unui al doilea, prin care traficul auto va fi coborât în subteran în zona Gării, din Piața București.
Investiția estimată la 25 milioane euro, echivalentul a circa 122 milioane lei, mai vizează amenajarea în fața stației CFR a unui centru intermodal pentru traficul feroviar și rutier, transportul în comun și cel cu taxi.
La rându-i, Direcția Tehnică are de amenajat coridorul de mobilitate Tudor Vladimirescu – Meșteșugarilor cu pasaje pe sub Bulevardul Decebal și strada Oneștilor, estimate la încă 50 milioane lei fiecare, fără lucrările de lărgire a bulevardului de la două la patru benzi.
Potrivit reprezentanților Primăriei, în condițiile realizării drumului expres Oradea – Arad, artera va constitui principala cale de legătură cu autostrada Transilvania, cu trecere peste calea ferată și șoseaua de centură printr-un pasaj suprateran ce va fi construit în continuarea străzii Meșteșugarilor. „Am comandat deja studiile de fezabilitate”, spune directorul tehnic Sebastian Marchiș. La finalizarea SF-ului, odată obținută finanțarea, lucrarea ar putea fi scoasă la licitație cu proiectare și execuție…
Orașul pasajelor subterane
Ambițiile municipalității nu țin cont, însă, de răbdarea limitată orădenilor. „Primăria să termine întâi pasajele începute și apoi să se apuce de altele”, reclamă un șofer.
Anunțate din scurt, fără nicio consultare publică, mega-investițiile de peste 334 milioane lei sunt prost văzute de unii reprezentanți ai societății civile. „Cu atâtea pasaje, Oradea va ajunge un oraș bântuit. Nimeni nu va mai putea merge nicăieri, ci doar să traverseze orașul pe repede înainte”, spune Ioan Horvath (foto), de la Coaliția Rogerius. Bărbatul susține că pasajele sunt și scumpe, și inutile. „Niciodată n-a fost ambuteiaj la gară, să trebuiască tunel, că nimeni nu mai merge cu trenul!”.
Până și specialiștii sunt sceptici. „La Piața Cetate am propus acum câțiva ani ca pietonii să traverseze strada printr-un pasaj subteran cu scări rulante. Primăria a spus că nu sunt bani, pentru ca ulterior să vină cu o soluție mult mai costisitoare (n.r. – un pasaj subteran cu două benzi pe sens și sens giratoriu deasupra), care taie posibilitatea virajelor la stânga și la dreapta, și complică traficul în zonele adiacente”, afirmă un fost polițist rutier.
Cu o (singură) direcție!
De altfel, marele defect al pasajelor e că sunt gândite unidirecțional „Pasajele sunt proiectate pentru o singură direcție. Primăria nu gândește pentru toate direcțiile. De-aia a ajuns să propună și străpungerea pe Libertății (n.r. – demolarea unor case dintre străzile Libertății și Parcul Traian înainte de intrarea în pasajul pe sub Bulevardul Magheru), fiindcă nu a analizat cum trebuie o lucrare amplă”, spune fostul polițist.
Problema se repetă și la viitoarele subtraversări. „La pasajul de pe Tudor Vladimirescu pe sub bulevardul Decebal nu vei mai putea merge spre biserica Emanuel venind dinspre Primărie, ci doar la dreapta, spre Bulevardul Dacia. Ca să ajungi în cartierul Luceafărul, de exemplu, va trebui să ocolești până în sensul giratoriu din strada Oneștilor”, spune un polițist rutier activ.
Acesta e de părere că pasajul din intersecția Magheru – Louis Pasteur, care descarcă traficul de pe dealurile Oradiei, „se va inunda, ca acum, la fiecare ploaie mai serioasă”. În plus, în loc să construiască pasajul de la gară, „Primăria mai bine ar lărgi la două benzi pe sens podul din capătul Bulevardului Ștefan cel Mare”, unde coloanele de mașini se întind până dincolo de strada Ion Bogdan.
Specialistul afirmă că Primăria putea fluidiza mult mai ușor circulația. „Dacă am avea două benzi pe sens nu doar în Calea Aradului, ci și pe Oneștilor, pe podul Carol și pe strada Carpați, unde e nevoie doar de o lărgire de pod și de exproprierea unei case, până în bulevardul Dacia, am rezolva traficul în jumătate din oraș”.
Citește și: Cum îl ajută pe Putin „contraofensiva teroristă”. Despre implicațiile cazului „Dughina”
„Se vor dovedi utile”
Primăria nu crede, însă, în lacrimi. „Orice investiție majoră provoacă deranj și nemulțumiri. Dacă acum 20 de ani întrebai pe cineva dacă podul Sovata merită construit, ar fi spus că «nu», iar dacă acum 10 ani întrebai dacă merită amenajat drumul expres, ar fi spus «să nu se facă». Vorbim de investiții care ulterior s-au dovedit utile. La fel și cu pasajele”, spune primarul Florin Birta.
Deși, așa cum recunoaște indirect, a evitat dezbaterile cu orădenii care ar spune „nu”, edilul susține că, totuși, viitoarele lucrări nu au fost dictate discreționar: „Toate investițiile se fac cu consultarea specialiștilor, inclusiv a Poliției Rutiere”. Birta acceptă că „poate pasajele nu își vor atinge 100% scopul scontat”, dar acestea „vor ajuta în mod cert la fluidizarea traficului”.
Cât despre consultare, e clar cât valorează ea, câtă vreme decizia pare deja luată…
Se caută variante
Săptămâna trecută, conducerea municipalității încă analiza soluția de deviere a traficului din Piețele Cetății și Gojdu, care vor fi închise circulației cel târziu din 1 septembrie.
„La capătul podului Dacia va fi amenajat un sens giratoriu care va prelua traficul din Bulevardul Magheru, Calea Averescu și strada Independenței, iar la intersecția Parcului 1 Decembrie cu strada Independenței, lângă fostul magazin Făt Frumos, va fi amenajat un al doilea sens giratoriu. Măsura va fi luată pentru că atât strada Independenței, cât și Clujului și Averescu vor fi cu dublu sens”, spune viceprimarul Marcel Dragoș.
Astfel, șoferii care vor dori să ajungă din Magheru în Nufărul, ocolind șantierul, vor înainta pe străzile Independenței, Mihai Viteazul, Evreilor Deportați, Horea, Parcul 22 Decembrie și Sextil Pușcariu, pentru a intra în Bulevardul Cantemir.
În sens invers, șoferii care vin dinspre Nufărul vor vira la dreapta pe Stefan Zweig, după care vor face la stânga pe strada Lugojului și apoi vor intra în strada Sextil Pușcariu până în zona centrală.
Articol publicat și în Bihoreanul, în cadrul programului EU Cohesion Funds Impact on People’s Lives.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!