Replica Fondului de Contragarantare: Solicităm în instanță recuperarea prejudiciului produs de fosta conducere

Data:

spot_img

PRESShub a publicat în iunie faptul că Fondul Român de Contragarantare, instituție din subordinea Ministerului Finanțelor, are 38 de salariați, dar o conducere formată din 10 oameni: 7 în Consiliul de Supraveghere și 3 în Directorat.

Șeful Consiliului de Supraveghere câștigă 12.000 de lei lunar, iar ceilalți șase colegi câte 8.000 de lei. În plus, indemnizația membrilor directoratului este de 15.000 de lei pe lună.

Așadar, statul cheltuie circa 21.000 de euro lunar doar pentru salariile și indemnizațiile celor 10 membri ai conducerii Fondului Român de Contragarantare (FRC).

Citește și: 10 șefi la 38 de angajați. Fondul Român de Contragarantare sau cum să iei salariu fără să faci nimic

După publicarea articolului, reprezentanții FRC au trimis PRESShub un drept la replică. Îl publicăm integral, cu comentariile redacției cu privire la anumite aspecte menționate de conducerea instituției:

Înțelegând seriozitatea și importanța unui asemenea demers – imaginea organizației fiind un factor motivator la nivel profesional pentru fiecare dintre angajații Fondului Român de Contragarantare SA (FRC) – dorim să vă comunicăm punctul nostru de vedere la articolul care, în opinia noastră, este tendențios. Acesta a fost postat pe platformele-proiect ale Freedom House: presshub.ro, respectiv aktual24.ro miercuri, 14 iunie a.c., fiind ulterior preluate și/sau citate.

Suntem de părere că jurnalistul sau echipa de jurnaliști care a generat acest material fie nu s-a documentat suficient și, prin urmare, nu a putut extrage informații relevante despre guvernanța instituției noastre care să se reflecte în titlu și în conținutul articolului, fie a preluat materialul de la o terță sursă și l-a publicat, fără să verifice fondul subiectului respectiv și fără să își aducă contribuția prin solicitarea/verificarea unor informații la instituția noastră, în mod direct.

Oricare ar fi realitatea în legătură cu situațiile expuse, considerăm că, în ambele cazuri, s-a produs o dezinformare care – din păcate – a proliferat în spațiul public (informația a fost preluată și dusă în derizoriu de un canal de televiziune, preț de câteva minute, în aceeași zi, iar ulterior menționată în cadrul unei alte emisiuni TV).

Astfel, ați fi fost informați că FRC a dat în judecată foști membri ai organelor de conducere din anul 2020, iar reacția unora dintre aceștia – apropiați mediilor de comunicare și socializare online – reprezintă o încercare de intimidare și/sau influențare a unui demers legal deplin justificat.

Preluarea în mass-media a opiniilor acestora nu face, în acest caz, decât să pună în slujba unor interese particulare canale de informare a publicului, să dezinformeze, fără a permite cunoașterea completă a realității.

Punând în discuție guvernanța companiei stabilită prin lege, asociind activitatea FRC cu formulări privind ineficiența sa, se urmărește – de fapt – discreditarea structurii în ansamblu pentru ca, în final, să se ceară desființarea instituției.

Scopul vădit al acestui demers este ca să nu mai existe entitatea care, exact în momentul acesta, solicită instanței recuperarea prejudiciului – daunele au fost constatate și evaluate de auditorii Ministerului Finanțelor – de la foștii membri ai Directoratului, respectiv Consiliului de Supraveghere,

Este regretabil că Freedom House, prin PRESSHUB și AKTUAL24, girează titluri despre programe eșuate și nespecialiști și materiale jurnalistice nedocumentate și că, astfel, permite fisuri în menținerea standardelor de profesionalism care aduc prejudicii de imagine FRC, afectează moralul și motivația la nivelul angajaților.

În acest context dorim să vă transmitem următoarele informații în legătură cu echipa FRC, care a reușit în 2022 să pregătească 6 programe cu componentă de contragarantare, respectiv de garantare în nume și cont stat și să fie un membru activ al comunității europene a instituțiilor de profil:

  • de la înființare FRC este membru cu drepturi depline în cadrul AECM – Asociația Europeană a Instituțiilor de Garantare/Contragarantare, organizație din rândul căreia fac parte societăți care au modele de guvernanță similare și folosesc produse și instrumente financiare adecvate facilitării accesului la finanțare a antreprenorilor/IMM-urilor: Belgia, Franța, Irlanda, Polonia, Portugalia, Ungaria, etc. (AECM – https://aecm.eu);
  • astfel, apartenența FRC la această comunitate profesională, recunoscută drept un stakeholder relevant al Comisiei Europene și Fondului European de Investiții, precum și al altor structuri/organizații europene reprezentative din domeniul financiar-bancar, plasează echipa noastră într-un context actual, dinamic și pro-activ vizavi de instrumente financiare, metode și bune practici, în beneficiul mediului de afaceri.
  • legislația privind guvernanța corporativă este aplicată de FRC în ceea ce privește administratorii societății, principiile de transparență, inclusiv cele de raportare (https://contragarantare.ro/guvernanta-corporativa/);
  • administratorii au rolul de a gestiona activele și de a lua măsuri pentru activarea instrumentelor sale financiare și dezvoltarea activității societății în mod adecvat contextului macroeconomic:
    • în perioada 2020-2021 au fost explorate direcții de activitate care nu s-au materializat și a fost făcută o reorganizare care s-a dovedit nelegală și păguboasă, astfel că societatea a înregistrat pierderi pentru prima dată de la înființare;
    • mai mult, auditorii Ministerului Finanțelor au constatat – prin misiunea derulată în 2022 – neconformități în procesele asociate deciziilor specifice din perioada menționată și au dispus măsuri în consecință, iar administratorii numiți provizoriu au luat imediat decizii pentru conservarea patrimoniului, protejarea activelor financiare, etc. prin atragerea răspunderii și recuperarea prejudiciului constatat de la foștii membri ai organelor de conducere dualistă ai societății, responsabili de producerea acestuia.
    • de la sfârșitul anului 2021 și pe tot parcursul anului 2022, echipa FRC și-a canalizat expertiza și competențele pe crearea, amenajarea administrativă și implementarea de produse de finanțare adecvate contextului economic și social generat de efectele post-pandemice și conflictul din Ucraina asupra mediului de afaceri și unor categorii de persoane, tinerii, cărora le facilitează și în prezent accesul la finanțare. 
  • facilitarea accesului la finanțare a mediului de afaceri, în special pentru IMM-uri,instituția nefiind finanțată de la bugetul de stat. FRC nu primește subvenții pentru activitatea curentă, derulează operațiunile de contragarantare din fonduri proprii și – din 2018 până în prezent – joacă și rolul de agent al statului, mandatat de Ministerul Finanțelor, în cadrul unor programe guvernamentale cu adresabilitate directă IMM-urilor și tinerilor (studenți, familii, etc.). In esență, FRC:
    • acordă contragaranții în baza a două scheme de ajutor de minimis (de valori mari, respectiv de valori mici), ambele aprobate de Consiliul Concurenței din România, instrument care are ca efect direct diminuarea costului total al finanțării acordate de instituțiile de credit antreprenorilor eligibili, preia o parte importantă a riscului de garantare și oferă siguranță instituțiilor de credit.
    • acordarea de garanții în numele și contul statului și/sau granturi în cadrul unor programe guvernamentale pentru finațare și sprijin atât a beneficiarilor IMM-uri, cât și a unor categorii de persoane fizice, în baza mandatului acordat de Ministerul Finanțelor.

În aproape 14 ani de activitate, echipa FRC a facilitat accesul la finanțare și a sprijinit aproximativ 30.000 de IMM-uri, inclusiv startup-uri și beneficiari individuali cărora le-a acordat contragaranții la garanțiile emise de fondurile de garantare pentru finanțări obținute de la instituții de credit (pe principiul asigurării-reasigurării), respectiv garanții de stat în cadrul programelor guvernamentale, asigurând până în prezent atât efectul de levier prin mecanismul de garantare-contragarantare, cât și rolul de agent al statului în derularea politicilor sale pentru mediul de afaceri și pentru tineri.

De aceea este frustrant să citim în articolul invocat ca nu facem nimic și că suntem nespecialiști. Da, suntem o echipă mică, dar responsabilă, dintr-o instituție cu profil unic în sectorul financiar-bancar românesc și care are corespondență în practici recunoscute la nivel european.

FRC dispune de instrumente și mecanisme anticilice care pot să sprijine mediul de business, start-up-urile și alte categorii de beneficiari în perioade de criză și post-criză când piețele se contractă.

Administratorii sunt mandatați și au responsabilitatea legală a gestionării unor active totale în valoare de aproximativ 435 milioane lei, în timp ce activitatea curentă este asigurată de personal cu practică și competențe solide în domeniul financiar-bancar, precum și de experți în celelalte domenii-suport, necesare pentru derularea operațiunilor zilnice.

Această echipă utilizează o infrastructură tehnologică adecvată programelor de finanțare actuale, instituția dispune de un sistem IT&C care și-a demonstrat eficiența, iar acesta a fost dezvoltat in-house de personalul propriu care are know-how, flexibilitate și agilitate să adapteze continuu procesele la provocările de business și la așteptările clienților.

Ca să clarificăm mai multe aspecte și să argumentăm suplimentar rolul și activitatea FRC în ecosistemul finanțărilor, vă adresăm cu deschidere invitația de a ne cunoaște mai bine în locul în care ne desfășurăm activitatea, să ne puneți întrebări și noi să vă răspundem – într-un cuvânt: să vă informați direct despre instrumentele financiare pe care le folosim, proiectele și programele pe care le derulăm, planurile și contextul în care evoluăm, astfel încât, în viitor,  să vă puteți pronunța în cunoștință de cauză cu privire la munca și prioritățile echipei noastre.


Precizările redacției PRESShub:

  1. Actul constitutiv al Fondului Român de Contragarantare prevede că „membrii Consiliului de Supraveghere trebuie să aibe studii superioare și să posede reputație, experiență în domeniul financiar-bancar, adecvate complexității activității Fondului și responsabilităților încredințate.”

În prezent, consiliul este condus de către economistul Cristian Socol, dar Ștefan Țintă, membru în Consiliul de Supraveghere, are ca expertiză faptul că președinte al PSD Slobozia. Eduard Mike este, de fapt, inginer agricol, fiind în același timp și consilier principal la Ministerul Agriculturii. Ionel Florian Lixandru este și secretar de stat în Ministerul Educației. Derzsi Akos este evaluator de risc în securitate și sănătate în muncă. Iar Alexandru Dan Coșocariu este absolvent al Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”, specialist în betoane.

2. Stere Farmache, președinte și în prezent al Directoratului FRC, declara în 2019 că societatea este pe pierdere, dar nu una mare:

„Avem nişte costuri mai mari decât veniturile noastre din contragarantare. Veniturile sunt foarte mici, până în 0,8%, dar scopul instituţiei nu este să creeze venituri. Pierderea nu este o fatalitate, este o normalitate.”

Totuși, în Scrisoarea de Așteptări din 2022, la punctul 4, Ministerul Finanțelor spune foarte clar: „FRC se încadrează în categoria societăților care acționează cu scop comercial și urmăresc să creeze valoare economică.”

Asta înseamnă că Fondul trebuie să obțină profit.

3. Angajații FRC și conducerea sunt plătiți nu din cifra de afaceri realizată, care este minusculă, ci din veniturile financiare realizate, adică din faptul că folosesc capitalul societății pentru a împrumuta statul român sau diverse bănci.

Drept dovadă: ponderea extrem de mică (de doar câteva procente) a cifrei de afaceri în veniturile totale; peste 90% din veniturile instituției provin din dobânzile plătite de bănci și de guvern.

FRC folosește banii statului pentru a împrumuta statul și se mândrește că în unii ani obține profit și poate mări salariile sau numărul angajaților, iar Ministerul Finanțelor este complice la această devalizare a banului public.

4. Contrar afirmațiilor conducerii societății, FRC a mai avut pierderi în istoria sa. În anii 2014 și 2015 a înregistrat pierderi de 21, respectiv 34 milioane de lei.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Foto sus: Cristian Socol, președintele Consiliului de Supraveghere al Fondului Român de Contragarantare. Foto: captură Antena 3

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...

Judecătorul – avocat pentru Guvern, în procesul Danileț contra România

Un membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM ),...

Fitch Ratings a revizuit perspectiva României de la stabilă la negativă

Fitch Ratings a revizuit perspectiva creditelor pe termen lung...