Pedală cu pedală. Sibiul va deveni un oraș prietenos pentru bicicliști, pe bani europeni

Data:

Sibiul a fost primul oraș din România care a început să se apropie de standardele europene de civilizație urbană, încă de acum 12 ani, când a fost prima Capitală Culturală Europeană provenită din fostele țări socialiste. Majoritatea românilor își aduc bine aminte surpriza plăcută din 2007, când descopereau că un oraș din România – sau, cel puțin centrul lui – putea să arate și să aibă „feelingul” celor mai sofisticate localități din vestul continentului. Efortul de modernizare a orașului continuă de atunci încoace, iar aspectul și aerul orașului în timpul recentului summit european au smuls cuvinte de laudă și celor mai taciturni gazetari din corpul de presă aterizat de la Bruxelles. 

Mai sunt însă lucruri de făcut și la Sibiu, și nu trebuie să fii un mare specialist în mobilitate urbană ca să vezi că pistele de biciclete sunt aproape absente în oraș, iar unde există, sunt despărțite de carosabil doar de o linie trasată pe asfalt. Din acest punct de vedere, Sibiul a rămas în urma unor orașe ca Timișoara, Cluj-Napoca sau Alba Iulia. Situația urmează să fie rezolvată, însă, în următoarele luni, printr-o serie de proiecte finanțate cu fonduri europene, pe care Primăria Sibiu le-a depus la Agenția de Dezvoltare Regională Centru și se află în diverse faze de avizare. 

Potrivit Primăriei Sibiu, cele mai importante proiecte care vizează transformarea Sibiului într-un oraș prietenos pentru bicicliști sunt legate de crearea unui coridor de deplasare cu bicicleta pentru conectarea cartierului Ștrand cu zona centrală și parcul Sub Arini. „Pistele de biciclete vor fi separate de traficul rutier, pentru asigurarea unor condiții de siguranță sporită pentru deplasările cu bicicleta”, a explicat purtătoarea de cuvânt a Primăriei Sibiu, Mirela Gligore, șef serviciu Comunicare, Relații Externe și Marketing. Valoarea acestui proiect este de 3,91 de milioane de lei. Prin acest proiect vor fi disponibile 

Al doilea proiect este mai amplu și presupune crearea unui traseu pietonal și pentru bicicliști de-a lungul râului Cibin. Este vorba de extinderea rețelei existente de piste de biciclete de-a lungul râul, pe tronsonul dintre șoseaua Alba Iulia și șoseaua de centură a municipiului. Valoarea proiectului este 56,46 milioane lei. 

Alte două inițiative de amenajare a unor piste de biciclete sunt incluse în cadrul unor proiecte mai mari de mobilitate urbană. Este vorba de modernizarea Căii Dumbrăvii, prin crearea unei benzi unice dedicate exclusiv transportului public și amenajarea de piste de biciclete, trotuare si zone verzi pe anumite tronsoane ale străzii Calea Dumbrăvii, și, respectiv, de modernizarea străzii Podului, inclusiv prin crearea de piste de biciclete. 

Potrivit datelor furnizate de Primăria Sibiu, la finalul proiectelor, lungimea pistelor de biciclete va fi de 2,4 km, pe Calea Dumbrăvii, 2,3 km în cartierul Ștrand, 3,7 km, pe malul Cibinului și 3,6 km pe strada Podului. Totalul este deci, de aproximativ 12 km. 

Este de menționat că proiectele privind cartierul Ștrand, malurile Cibinului și strada Podului sunt gândite integrat, astfel încât pistele de biciclete nou create se vor conecta între ele. „Se va asigura un traseu continuu de deplasare cu bicicleta din cartierul Ștrand până în zona șoselei de centură a municipiului, conectând astfel mai multe cartierele ale orașului, inclusiv zona centrală”, mai spune Mirela Gligore.  

În zona Podului de lângă Piața Cibin, malurile râului au fost deja modernizate | Foto: Vakarcs Loránd

Un alt proiect major legat de utilizarea bicicletei în Sibiu este introducerea unui sistem public, gratuit, de închiriat biciclete. Astfel de sisteme funcționează deja de câțiva ani în Cluj-Napoca sau Timișoara și și-au dovedit utilitatea. „Proiectul Sibiu Bike City vizează operaționalizarea unui sistem automat de închiriere biciclete în regim self-service, inteligent și independent energetic, utilizând biciclete inteligente, sisteme de andocare și terminale inteligente”, se arată într-o descriere oficială a proiectului. Vor fi amenajate 44 de stații cu 540 de biciclete, plus opt „triciclete inteligente mecanice” pentru seniori și patru pentru persoane cu dizabilități. Spre deosebire de marea majoritate a sistemelor de acest tip, care se adresează localnicilor, cel de la Sibiu va fi disponibil și turiștilor. „Sibiul este un oraș turistic vizitat de sute de mii de turiști anual. Și oaspeții noștri au nevoie de modalități alternative de transport”, spune Mirela Gligore, din partea Primăriei Sibiu.  

Valoarea acestui proiect este de 13,42 milioane lei și, potrivit estimărilor Primăriei Sibiu, va fi funcțional anul viitor. 

„Scopul acestor proiecte este dezvoltarea unor alternative ecologice și sănătoase de transport pentru cetățeni și turiști, care să promoveze mobilitatea alternativă durabilă în Sibiu și să sprijine în același timp descongestionarea traficului prin oferirea de alternative pentru înlocuirea autoturismul propriu cu soluții alternative: transport public, bicicleta, mersul pe jos”, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Sibiu. 

Potrivit sursei citate, prin implementarea tuturor proiectelor europene care vizează îmbunătățirea mobilității urbane „verzi”, se estimează o scădere de aproximativ 6% a deplasărilor cu autoturisme private la nivelul municipiului.

Cum vin banii

Implementarea fiecăruia dintre proiectele de mai sus este estimată la 12-18 luni de la semnarea contractului de finanțare. În prezent, proiectele se află în diverse etape ale procesului de evaluare la Agenția Regională pentru Dezvoltare Regională Centru. Fiind vorba de proiecte scrise pentru finanțări din cadrul alocării exclusive pentru Sibiu, fondurile necesare sunt asigurate. 

Proiectele au fost depuse prin Programul Operațional Regional, Axa prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectivul Specific 4.1 Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. 

Reguli stricte

Regulile pentru amenajarea pistelor de biciclete din fonduri europene prevăd ca pista să măsoare 1 metru lățime, iar ca măsuri de siguranță să se păstreze o distanță de 0,5 metri față de traseul pietonal și 1 metru față de calea de circulație auto.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Transilvania Reporter în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Bogdan Stanciu
Bogdan Stanciuhttp://transilvaniareporter.ro
Bogdan Stanciu este jurnalist din 1995. A fost editor regional, pentru Evenimentul zilei, și redactor-șef adjunct regional, pentru Adevărul Holding. Din 2013 scrie la revista Sinteza și la săptămânalul Transilvania Reporter. În 2017 a fost premiat de Reprezentanța Comisiei Europene în România pentru articolele cu tematică europeană realizate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Primul tanc Leopard 2 a fost trimis deja în Ucraina. Primul pas a fost făcut de Canada

Ministrul canadian al Apărării, Anita Anand, a publicat imagini video cu primul tanc Leopard 2, de fabricație germană, fiind încărcat pentru a fi dus în Ucraina.

Cei trei de la SGG care primesc 3500 de euro/lună pentru patru ședințe

Secretariatul General al Guvernului a avut anul trecut trei...

Nicușor Dan: Este important ca noi să ne păstrăm zona istorică, pentru ca Bucureştiul să existe pe harta turistică

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, susține că prefectul Bucureștiului, Toni Greblă, va ataca luni în instanță reglementarea de urbanism a întregii zone istorice a Municipiului Bucureşti, ceea ce, în opinia edilului ar putea da undă verde ridicării unor blocuri între clădirile vechi.

Cum arată cel mai mic oraș din Constanța, unde preotul are ieșiri despotice în fața libertății de exprimare: Căruțe pe străzile aproape pustii, bibliotecă...

Orașul Negru Vodă din județul Constanța, desemnat oraș în urma unei campanii de “urbanizare” pe hârtie din timpul ultimilor ani ai regimului comunist, a coborât sub pragul de 5.000 de locuitori, înregistrând puțin peste 4.600 de oameni la recensământul din 1 decembrie 2021. Reporterii Info Sud-Est au vizitat localitatea pentru a vedea cum arată cel mai mic oraș din județ în 2023.