Timișoara: Povestea Casei Mühle, un monument istoric lăsat în paragină pentru salvarea căruia timişorenii au protestat în stradă

Data:

În spatele ruinei Casei Mühle se află o familie și o istorie fabuloase care au adus prestigiu orașului și i-au purtat faima în toată Europa, dar și povestea sordidă a jafului imobiliar de după 1989, care face legătura între bogate clanuri țigănești, judecători, avocați, notari, funcționari ai Cărții Funciare și ai primăriei, complici în cotropirea patrimoniului istoric timișorean.
Casa în vremuri mai fericite.

Situată într-o zonă centrală, înconjurată de o încă frumoasă grădină care se încăpățânează să nu moară, cu esențe exotice ițite printre bălării, cu un arbore Gyngko Biloba obturat de dărâmături, vila familiei Mühle, florari renumiți ai Imperiului Habsburgic, construită de Wilhelm Mühle în 1876, puțin după căsătoria cu fiica patronului său, Wenceslas Niemetz, a încăput în 2010-2011 pe mâna clanului Cârpaci, romi îmbogățiți după Revoluție, proprietarii a nu mai puțin de 144 de proprietăți în Timișoara, clădiri de patrimoniu, terenuri, apartamente, spații comerciale, monumente funerare.

Tranzacțiile s-au făcut după o rețetă de tranziție: casa a fost achiziționată de chiriași pe Legea 112/1995, vândută și revândută cu implicarea familiei Petre Petrișor, fost președinte al Tribunalului Timișoara intrat în avocatură, dar și cu concursul primăriei, care nu și-a exercitat dreptul de preempțiune deși suma de vânzare era ridicolă: 100.000 lei. De aici încolo, declinul vilei elegante, așezate la intersecția a două bulevarde importante, a fost pecetluit. Ionel Stancu, membru al clanului Cârpaci, a solicitat în 2012 o autorizație de construcție pentru a restaura, extinde și amenaja imobilul. Până la obținerea documentului, casa a fost folosită ca depozit de mobilă și antichități. O autorizație de formă, fiindcă planul a fost altul.

Au fost învăţaţi cum pot degrada clădirea, să obţină apoi o expertiză că nu mai poate fi refăcută. Am convingerea că acesta a fost modul de abordare. Indignarea este cu atât mai mare. Nu este caz singular. Este picătura care a făcut să se reverse un pahar, că în Timişoara ţiganii au pus mâna pe case extrem de importante, imobile cu care Timişoara se mândrea.

– Nicolae Robu, Primarul Timișoarei, 2013 (Adevărul).

Practic, autorizația prevedea amenajarea unei mansarde, o recompartimentare la parter și extinderea casei scării, cu păstrarea caracterului arhitectural, așa cum prevede legea. Nu asta s-a întâmplat. A fost dat jos acoperișul și, conform unor expertize ulterioare, s-a umblat la structura de rezistență a casei pentru a se deteriora rapid, sub intemperiile iernii. Așa s-ar fi putut solicita o autorizație de desființare, fiindcă ținta era eliberarea terenului valoros. Aici, însă, a survenit un episod total neprevăzut, avant-la-lettre un fenomen gen #rezist.

Timișorenii au ieșit în stradă pentru salvarea Casei Mühle

În iarna lui 2013, chiar în primele zile ale lui ianuarie, apoi din nou în februarie, zeci de timișoreni au protestat în fața vilei cerând să fie oprită degradarea acesteia. Oamenii au scris pancarte inspirate ca „Mi-e frig fără căciulă”, aluzie la absența acoperișului, au aprins lumânări, au legat panglici pe gard, au făcut grupul de Facebook Salvați Casa Mühle și au cerut autorităților locale să intervină. Printre inițiatorii protestelor s-au aflat revoluționarul Corneliu Vaida, avocata Adina Murgilă, Societatea Timișoara și Asociația Ariergarda, dar și cetățeni anonimi, indignați de viteza cu care se distruge patrimoniul unui oraș cu peste 14.000 de clădiri istorice, un tezaur lăsat moștenire de otomani, germani, maghiari, români de-a lungul secolelor.

Societatea civilă și presa s-au pus pe citit legi pentru a determina municipalitatea și alte instituții să se responsabilizeze și să ia măsuri.

Printre altele, în martie 2013, când a poposit ministrul culturii de atunci, Daniel Barbu, i-au înmânat acestuia o petiție conținând cererea de expropiere a imobilului, conform Legii 33/1994. Ministrul a promis și a plecat. Nici Consiliul Județean, nici Consiliul Municipal n-au votat pentru soluția de cumpărare sau expropiere, motivând că nu au fost prevăzuți bani în buget nici pentru a achiziționa vila (Ionel Stancu cerea acum un milion de Euro!), nici pentru despăgubirile incluse juridic în operațiunea de expropiere. Legea 33/1994 pune condiții aproape insurmontabile, cum ar fi existența unui proiect de utilitate publică cu investiția aferentă. În zilele protestelor, oamenii au gândit împreună un proiect minunat – transformarea casei în „Muzeul rozelor și casa memorială Mühle”.

Primăria a obținut în instanță refacerea casei

Ceea ce a putut determina protestul cetățenilor și solidaritatea excepțională a presei a fost o Ordonanță președențială pentru punere în siguranță, iar ulterior un proces civil prin care proprietarul să fie obligat să readucă clădirea la stadiul din 2012. Procesul a fost pornit de municipalitate, alături de intervenientul Asociația pentru protecția și documentarea monumentelor. Judecătoria a constatat pe baza expertizei că autorizația nu a fost respectată și a dat câștig de cauză Primăriei. Tribunalul Timiș a răsturnat soluția în favoarea proprietarului, dându-i dreptul de a continua lucrările. Abia Curtea de Apel a pus ordine pronunțând decizia irevocabilă 431/21.12.2016 prin care obligă proprietarul să readucă Casa Mühle la starea din 2012, înainte de a fi decopertată și distrusă, în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a sentinței. Decizia a mai trenat până la finele lui martie din cauza decesului proprietarului Stancu și a succesiunii, precum și din necesitatea îndreptării erorii materiale: sentința se referise la decedatul Ionel Stancu și nu la moștenitor, pe numele său Nelson Mihai, rezident în Germania.

Deocamdată, ce se vede dincolo de gardul cu monograma familiei Mühle, pe fosta Bischof Gasse, azi Bulevardul Mihai Viteazul, este o casă proptită cu scânduri și acoperită cu prelată din polietilenă.

Juristul primăriei ne-a declarat că se pregătește documentația pentru executorul judecătoresc prin care municipalitatea va cere încuviințarea să execute lucrările ignorate de proprietar. Procedura nu e liniară, ci presupune autorizări, proiecte, votul consiliului local, finanțare aprobată la rectificarea bugetară. Mai trece o iarnă. Ce șanse sunt ca Primăria să achiziționeze, totuși, clădirea simbol pentru mult admirata Timișoară a trandafirilor, parcurilor, grădinilor? Ne-a lămurit Dan Diaconu, viceprimarul orașului:

Eu unul am votat împotriva unei astfel de achiziții pentru a nu crea un precedent. Nu e nici moral, nici logic ca oricine cumpără o proprietate și își bate joc de ea să creadă că poate să vină și să o vândă Primăriei. Nu exclud ca acest imobil să intre în proprietatea orașului dacă nu vom putea recupera de la moștenitor sumele investite în executarea sentinței, dar nu putem ști de pe acum.

Dincolo de istoria incapacității unor instituții, a nepăsării generale față de patrimoniu, a corupției, istorie care se scrie de prea mulți ani sub ochii noștri, o reverență se cuvine. Marile familii aristocratice de horticultori au adus Timișoarei, timp de un secol, prestigiu, suflu comercial și aer curat. Wilhelm Mühle a binemeritat un bust în Parcul Rozelor și titlul de Cetățean de onoare post-mortem. Un Muzeu al rozelor însă, în Capitala Culturală Europeană 2021, nu ar fi un moft.

„Timișoara rozelor” și istoria Casei  Mühle

Wilhelm Mühle

Când i s-a spus „orașul trandafirilor”, Timișoara era un centru al exportului de flori și pomi fructiferi în tot Imperiul Austro-Ungar și, mai departe, la curtea sultanilor. Wilhelm Mühle, ucenic, apoi maestru florar născut în regatul Boemiei, a ajuns la Timișoara în 1866 pentru a lucra ca horticultor-șef la Wenceslas Niemetz, care avea pepiniere întinse în strada Coroanei și o afacere importantă din comerțul cu flori și arbori, la concurență cu o altă distinsă familie de florari, familia Agacsi, cu prăvălii în Vienergasse, actuala stradă Alecsandri. Cu talent și pasiune, devenind cultivator de specii nemaivăzute de trandafiri cu nume de regine ca Rosabunda, Queen Elisabeth, Karina, Dame de Coeur, Wilhelm Mühle i-a cucerit lui Niemetz și încrederea, și fata, cu care s-a căsătorit. Au construit pe actuala stradă Alba Iulia o prăvălie cu stucatură închipuind ghirlande de trandafiri pe fațadă și au editat timp de zece ani Revista Rozelor, în germană și maghiară, cu șase apariții pe an.

Árpàd Mühle și soția sa

În acel final de secol XIX s-a născut Rosariumul, locul de unde pleca zilnic jumătate de milion de trandafiri spre casele regale din Europa, loc pe care s-a așezat mai târziu Parcul Rozelor, construit de Mihail Demetrovici în 1929, inspirat de schițele lui Árpàd Mühle, fiul lui Wilhelm. Înainte de a-i preda ștafeta fiului său, Wilhelm s-a bucurat de onoruri regale, de premiul pentru ornamentul floral prezentat în 1885 la redeschiderea Teatrului după incendiu, de grade masonice și respectul urbei.

Árpàd a moștenit talentul și spiritul întreprinzător al tatălui Mühle și al bunicului Niemetz și a cutezat mai mult: a devenit un peisagist reputat, arhitectul unor parcuri splendide ca Cișmigiu în București, grădinile imperiale din Petersburg, sau ca grădinile sultanului Hamid care a fost atât de încântat încât i-a conferit în 1903 dreptul de a purta fes și de a se numi bey.

Tot Árpàd este creatorul unor specii noi de trandafiri ca „Banater Rose”, de culoare galbenă cu fine irizări albe. Ernst, fiul lui Árpàd Mühle, alege o altă cale decât înaintașii săi, devenind medicul-șef al orașului. În anii ’30, afacerea decade și începe înstrăinarea masivă a celor șapte domenii de sere, pepiniere, terenuri. Vila rămâne însă în proprietatea familiei până la instaurarea comunismului când este naționalizată.

În 2001, Brândușa Armanca a realizat la TVR Timișoara un documentar cu titlul Timișoara rozelor, care reconstituia istoria horticulturii și povestea florarilor de odinioară. Pe atunci, Casa Mühle era în picioare, puțin ridată de vreme, dar încă elegantă, retrasă între arborii de esență rară, lângă clădirea Facultății de Mecanică, construită pe terenul donat orașului de familia Mühle, pe locul unor pepiniere. Tristul merit al filmului este că păstrează imaginea nealterată a vilei, care a supraviețuit războaielor mondiale, dar nu și lăcomiei de tranziție. 

spot_imgspot_img
Brîndușa Armanca
Brîndușa Armanca
Ziaristă, scriitoare şi profesor universitar în jurnalism. A fost directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta (2006-2012), calitate diplomatică în care a deținut președinția Uniunii Europene a Institutelor Culturale, EUNIC Hungary. A lucrat ca redactor în echipe prestigioase la Radio Europa liberă, la publicații ca Expres, Temesvári Új Szó, Orizont sau Ziua, unde a fost director coordonator editorial, precum și la TVR Timişoara, studio regional pe care l-a condus ca director timp de şase ani. Realizează rubrica Media culpa în revista „22” și continuă corespondențele la Radio Europa liberă. În afara sutelor de articole de presă, interviuri, emisiuni de radio şi televiziune care fac parte din viaţa unui jurnalist activ, a publicat volume de media și a realizat filme documentare recompensate cu premii naționale și internaționale, iar activitatea culturală cu Distincția Academiei Române și cu o înaltă distincție culturală a din partea ministrului culturii ungar pentru diplomație culturală. Este membră a Uniunii Scriitorilor și a numeroase organizații ca GDS, Societatea Timișoara, AZIR/AEJ, ECREA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Mihai Amarandei, fost consilier al ministrului Agriculturii Petre Daea, nu poate justifica 224.743 euro | Ziarul de Iași

Justiția ieșeană este chemată să decidă în privința confiscării...

Mediocritatea liderilor politici | Revista22

Mediocritatea liderilor politici români din ultimul deceniu a dus...