Transportul public din Târgu-Mureş, adus în 2022, cu ajutorul banilor europeni

Data:

Târgu-Mureş, ultimul mare oraş din Transilvania în care transportul public local de călători se mai efectuează exclusiv cu autobuze diesel, e pe cale să vireze înspre un transport ecologic, prietenos cu mediul, graţie accesării mai multor proiecte finanţate cu bani europeni nerambursabili.

Pare greu de crezut, dar un oraş de talia Târgu-Mureşului, perceput ca fiind un oraş modern, centru universitar de excelenţă în domeniul medicinei, ordonat şi curat ca oricare alt oraş situat mai la vest de noi, a rămas la nivelul anilor ’90 din punct de vedere al transportului local de călători.

Toate autobuzele cumpărate de societatea de transport local controlată de municipalitate, în ultimele două decenii, au fost vehicule cu motoare diesel. Unele, chiar second-hand, aduse la Târgu-Mureş în perioada fostei administraţii Dorin Florea (primar neîntrerupt între 2000 şi 2020) cu rulaje de la jumătate de milion de kilometri în sus. Nişte hârburi, pe scurt. Unele mai circulă şi-n ziua de azi pe străzi, fiind adevărate afumători.

Citește și: Impresii din secuime. O lume bună, într-un stat eșuat

Ani mulţi de bătut pasul pe loc

Nici în perioada de preaderare a României la Uniunea Europeană, şi nici după 2007, municipalitatea nu a finalizat vreun demers prin care parcul auto al societăţii Transport Local SA să fie modernizat, adus în pas cu vremurile şi, mai ales, cu cerinţele diminuării din ce în ce mai drastice a noxelor. S-au mai cumpărat câteva autobuze noi, e drept, dar tot diesel şi acelea.

Lucrurile s-au schimbat radical din toamna anului 2020 încoace, de când postul de primar al oraşului a fost câştigat de independentul Zoltan Soos.  „Dezvoltarea orașului nostru s-a oprit… am fost depășiți de mult timp nu numai de orașe precum Cluj-Napoca, Sibiu și Brașov, ci și de orașe mult mai mici, precum Alba-Iulia și Bistrița”, a spus primarul Soos, la învestire.

Întrebat despre transportul public, primarul a fost tranşant: „Este de toată rușinea. Lucrurile nu pot continua aşa”.

Oraşe mult mai mici decât Târgu-Mureşul – dăm doar două exemple: Turda, judeţul Cluj, şi Beclean, judeţul Bistriţa-Năsăud – au de cel puţin doi ani transportul local asigurat integral cu autobuze electrice. Nu mai vorbim de Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu sau Timişoara. Aşa că, pentru a recupera decalajul enorm faţă de aceste oraşe, Primăria şi Consiliul Local din Târgu-Mureş au accesat nu mai puţin de patru proiecte finanţate cu bani europeni nerambursabili, menite să schimbe din temelii transportul local.

Autobuze electrice…

Printr-unul dintre aceste proiecte, gestionat de Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului (MLPAT), la Târgu-Mureş urmează să sosească în perioada imediat următoare 47 de autobuze electrice. Dintre acestea, 15 sunt furnizate de BMC Trucks&Bus SA, o companie cu sediul la Ciorogârla şi care a devenit primul producător român de autobuze electrice, pe care le fabrică într-un parteneriat cu gigantul chinez ZTE. La Târgu-Mureş vor ajunge autobuzele model Neocity.

Celelalte 32 de autobuze electrice (cu lungime de 12 metri, faţă de 10 metri, cât au autobuzele BMC) vin de la cunoscutul producător polonez Solaris Bus&Coach, ale cărui autobuze pot fi văzute şi pe străzile din alte oraşe din România, dar şi din Polonia, Germania, Spania, Franţa, Anglia sau Mexic.

Târgu-Mureşul va primi modelul Urbino 12 electric, un model declarat autobuzul anului 2017 în Europa. În lumea autobuzelor, Solaris este perceput ca o marcă greu de bătut din punct de vedere al raportului calitate-preţ. Cam cum e Dacia în lumea autoturismelor.

Ambele modele de autobuze vin cu staţii de încărcare rapidă, respectiv lentă. „Primele autobuze electrice vor intra pe trasee în luna septembrie anul acesta”, ne-a informat dna Cristina Pruteanu, purtător de cuvânt al Primăriei Târgu-Mureş.

Proiectul, pe care oraşul îl implementează ca partener, e finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, prin reducerea emisiilor de carbon în oraşele reşedinţă de judeţ. Valoarea proiectului (la nivelul Târgu-Mureşului) e de aproape 43,4 milioane de lei, din care cofinanţarea municipalităţii e de mai puţin de 754.000 de lei.

Citește și: A nu datora nimic României. Cazul Angela Gheorghiu

… şi hibride

Printr-un alt proiect european, derulat tot prin POR 2014-2020, aceeaşi axă prioritară, municipalitatea va mai cumpăra alte 38 de autobuze hibrid. „Procedura de achiziţie a acestora e momentan. în desfăşurare pe SICAP, în etapa de evaluare tehnică/clarificări”, ne-a mai comunicat dna Pruteanu.

Cele 38 de autobuze vor costa, în total, aproape 104 milioane de lei. Din aceşti bani, 85% reprezintă finanţare europeană nerambursabilă, 13% vine de la bugetul de stat şi numai două procente reprezintă contribuţia municipalităţii.

După ce aceste autobuze vor intra pe trasee, flota societăţii de transport local va fi reînnoită aproape integral. Doar 10-15 autobuze diesel (cele cu normă de poluare euro 6) vor mai circula pe traseele urbane, în funcţie de necesităţi. Consumul de motorină al Transport Local SA va scădea cu 85% faţă de cel uzual acum.

În plus, emisiile de carbon ale autobuzelor „de oraş” din Târgu-Mureş vor scădea cu cel puţin 565 de tone pe an, ceea ce nu e deloc puţin.

Staţii modernizate, ticketing inteligent

Primăria a mai accesat un proiect european, tot prin POR 2014-2020 (aceleaşi axe prioritare), în valoare de aproape 10 milioane de euro (49,43 milioane de lei), complementar proiectelor vizând modernizarea flotei de autobuze. Concret, acest proiect are următoarele obiective:

• Dotarea cu sisteme electronice de taxare a călătoriilor de tipul e-ticketing a autobuzelor;

• Dotarea cu dispozitive de eliberare a cartelelor electronice de transport în stațiile de călători;

• Realizarea a trei capete de linie pentru staționare (inclusiv spaţii de odihnă şi grupuri sanitare pentru şoferi)

• Modernizarea unui număr de 137 de stații de călători/autobuz cu montarea de sisteme electronice de informare și de afisaj, accesibilizare stații de călători pentru persoane cu deficienţe locomotorii;

• Montarea de sisteme GPS pe autobuze și realizarea unui centru de comandă și de control (dispecerat).

Călătorii aflaţi în staţii vor şti, astfel, graţie afişajului digital, în câte minute vine autobuzul în staţie, şi-l vor putea aştepta în condiţii civilizate, de secol XXI. Din cele peste 49 de milioane de lei, cât e valoarea proiectului, municipalitatea contribuie doar cu mai puţin de un milion de lei (986.305 lei).

Restul banilor sunt finanţare europeană nerambursabilă (85%) şi finanţare de la bugetul de stat (13%). Totul va fi gata la finele lui 2023, prevede contractul.

„A fost încheiat contractul de servicii de proiectare, a fost elaborat proiectul tehnic și s-a primit avizul favorabil de la ADR Centru privind elaborarea acestuia. Urmează procedura de achiziție privind atribuirea contractului de lucrări”, a precizat Cristina Pruteanu, purtătorul de cuvânt al Primăriei.

Citește și: Cine controlează televiziunile. Petele din CV-urile membrilor CNA | Campanie Integritate pe bune

Bandă exclusiv pentru autobuze, piste pentru biciclişti

Cei de la Târgu-Mureş şi-au planificat să „umble ” şi la infrastructură, și au mai accesat un proiect european, finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, apel de proiecte POR/182/4/1, reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă/1/Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Acest proiect, în valoare totală de aproape 32 de milioane de lei (contribuţia municipalităţii, numai 522.253 de lei, restul bani europeni şi 13% contribuţie de la bugetul de stat), îşi propune în principal ca pe una dintre cele mai aglomerate artere din oraş, strada Gheorghe Doja (ieşirea din Târgu-Mureş spre autostrada Transilvania/Cluj-Napoca) să fie construită o bandă dedicată exclusiv transportului public.

În plus, cu aceiaşi bani se vor construi, în aceeaşi zonă, şi piste pentru biciclete (1,3 km lungime) şi alei pietonale (puţin peste 7 km), dar se vor amenaja şi peste 2.100 de metri pătraţi de spaţiu verde şi se vor planta 200 copaci. Şi acest proiect are termen de finalizare luna decembrie a anului 2023 şi, la fel ca şi celelalte, cei de la Direcţia Tehnică a Primăriei Târgu-Mureş nu întrevăd vreo piedică în buna finalizare a lucrărilor.

surse foto: BMC, Solaris Bus, ArgeşulOnline/Sorin Simion, Transport Local SA Târgu-Mureş

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Sorin Simion
Sorin Simion
A debutat în 1990 la ziarul România Liberă şi de peste 28 de ani lucrează în presă scrisă: ziarele Adevărul şi Gardianul, dar şi pentru publicaţii locale din judeţele Argeş, Mureş şi Harghita. Din 1998 colaborează cu o revistă cu profil social şi cultural din Goteborg, Suedia, iar din toamna lui 2018 este co-fondator al site-ului de ştiri locale www.argesulonline.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Mediocritatea liderilor politici | Revista22

Mediocritatea liderilor politici români din ultimul deceniu a dus...

Cătălin Cîrstoiu despre retragere: Până acum o săptămână eram un om respectat

Cătălin Cîrstoiu despre retragere: „până acum o săptămână eram...

Noi achiziții pentru creșterea securității României | Monitorul de Cluj

Noi achiziții pentru creșterea securității României, în contextul creșterii...