Prin ce metode se fraudează fondurile europene? Ce fapte intră în sfera penală și de ce scapă uneori vinovații doar cu simple sancțiuni? Cum își dă seama Uniunea Europeană când cineva îi fură banii? Georgiana Trandafir, avocat pledant specializat în contencios administrativ, fonduri europene și achiziții publice, explică fenomenul pentru PressHUB și Ziarul Info Sud-Est.
În vara lui 2018, Hotnews.ro publica o statistică a Departamentului de Luptă Antifraudă care menționa domeniile în care sunt afectate cel mai des interesele financiare ale Uniunii Europene.
Pe primul loc se afla asistenţa socială (în special prin incluziunea persoanelor vulnerabile pe piaţa muncii), apoi sănătatea (cu precădere reabilitarea și modernizarea spitalelor sau achiziția echipamentelor medicale), comunicațiile, infrastructura (mai ales în ce privește reabilitarea drumurilor), educația (mai ales în ce privește modernizarea școlilor și grădinițelor) și nu în cele din urmă, agricultura, prin obținerea subvențiilor.
Doar în anul 2017, DLAF a sesizat DNA și alte parchete în nu mai puțin de 150 de cazuri în care organismul european a depistat nereguli grave în gestionarea banilor europeni. Dintre acestea, 72 de sesizări ale DLAF s-au transformat în 44 de rechizitorii trimise în judecată de procurorii DNA și, odată cu ele, au ajuns în fața judecătorilor 112 inculpați.
În Constanța există câteva cazuri celebre trimise în judecată de procurorii Anticorupție care au ca obiect fraudarea fondurilor europene. Cazul Cetății Capidava este unul dintre cele mai răsunătoare de acest fel, dar și trimiterea în judecată a Arhiepiscopului Tomisului.
În niciuna dintre spețe nu s-a pronunțat încă o decizie definitivă. Pe de altă parte, mai mulți primari și funcționari publici din Dobrogea au fost condamnați definitiv pentru fraudarea fondurilor europene, în special în domeniul subvențiilor APIA.
Am încercat să înțelegem mai bine schemele de fraudare și indiciile care ajută instituțiile europene să sesizeze atunci când banii de la Bruxelles sunt deturnați de la investițiile pentru care au fost trimiși în România. Georgiana Trandafir, avocat pledant specializat în contencios administrativ, fonduri europene și achiziții publice, explică fenomenul.
1. Cum diferențiem frauda de neregulă și cum se sancționează fiecare?
Avocatul atrage atenția cu privire la diferența dintre frauda și neregulile constatate de instituțiile de la Bruxelles. Dacă cei care fraudează – adică cei care fură banii europeni deturnându-i de la scopul inițial – riscă să fie condamnați la închisoare pentru fapta lor, cei care comit nereguli sunt, de cele mai multe ori, doar sancționați, spune Georgiana Trandafir:
2. Cum se fură cel mai des fondurile europene?
Georgiana Trandafir susține că fondurile europene nu sunt imposibil de fraudat, doar că numărul controalelor este mai mare datorită modului în care este conceput sistemul de management și control (SMC) și șansele pentru ca fraudele să fie identificate sunt, pe cale de consecință, mai mari:
3. Ce își cumpără oamenii cu banii pe care îi fură din bugetul Uniunii Europene?
La o primă strigare, am putea spune: un Bentley și un iaht. Este unul dintre cazurile de fraudare a fondurilor europene cu care Georgiana Trandafir s-a confruntat de-a lungul anilor. Beneficiarul unei finanțări pe POSDRU, într-un proiect de formare profesională pentru antreprenori, a ținut o contabilitate dublă a societății și a țesut un sistem fraudulos de tranzacții. Rezultatul?
„Un caz care îmi vine acum în minte și despre care nu îmi amintesc să se fi scris este cel în care beneficiarul unei finanțări pe vechiul POSDRU a folosit banii pentru a-și achiziționa un Bentley și un iaht. Autorității i-a spus că a făcut formare profesională pentru antreprenori și a depus și «documente» în acest sens, inclusiv liste de prezență semnate în fals. Frauda a fost descoperită ulterior, când partenerii din proiect nu și-au primit cota lor din suma finanțată (finanțarea se acorda prin beneficiar, care era obligat să vireze către parteneri cotele cuvenite acestora), au alertat autoritatea, alertă în urma căreia autoritatea finanțatoare a demarat un control la beneficiar.
În urma controlului a descoperit mai multe nereguli, inclusiv două înregistrări contabile pentru aceeași societate și deturnări de fonduri. S-a stabilit o creanță bugetară de 100% din valoarea finanțării și a fost sesizat Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF). Pentru că nu au mai avut bani să le dea partenerilor și nici să restituie către stat sumele încasate necuvenit, beneficiarul a intrat în insolvență.
În cursul insolvenței am aflat că este o adevărată încrengătură, tranzacții suspecte între afiliați (de exemplu contracte de prestări servicii de obținere a două certificate de urbanism contra unui preț de 500.000 de euro), creanțe artificiale (contracte de împrumut între soți, antedatate, cu plata în numerar pentru mai multe milioane de lei).
Cum din acel grup fac parte mai multe entități, persoanele aflate în spatele fraudei continuă să acceseze fonduri nerambursabile și, mai nou, țin conferințe pe teme de bune-practici.„
Avocata nu va menționa numele persoanelor respective până la o decizie definitivă a instanțelor de judecată.
4. Cum își dă seama Uniunea Europeană când cineva îi fură banii?
Răspunsul simplu: în teren. Este, fără dar și poate, cel mai rapid și eficient mod în care Uniunea Europeană poate să depisteze dacă beneficiarii au investit banii corespunzător. Tocmai de aceea proiectele finanțate cu fonduri europene sunt verificate frecvent, cu atenție și rigurozitate, de specialiști care merg în teren. Acesta este și cel mai des întâlnit motiv în rândul primarilor din mediul rural care preferă să acceseze bani guvernamentali în locul celor europeni, spune Georgiana Trandafir:
5. De ce ne sancționează UE cel mai des?
Motivul cel mai des întâlnit, cel puțin în rândul primăriilor din județul Constanța, este organizarea licitațiilor. Altfel spus, pentru că punem condiții bizare sau exagerate în caietul de sarcini, astfel încât ele să fie întrunite doar de investitorul pe care îl preferăm. O statistică a corecțiilor aplicate de UE în rândul primăriilor din județul Constanța face referire exact la acest lucru și va fi publicată într-un material viitor al PressHub.ro & Ziarul Info Sud-Est.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Info Sud-Est în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.
Apreciez mult articolele dnei Pavel insa interviul prezentat cred ca are un context nefericit care poate atrage suspiciuni. In primul rand, interviul este cu o doamna avocat care dezvaluie activitatile clientilor sai, ceea ce atrage o anume necredibilitate. In al doilea rand, se pare ca s-a mai scris de un caz in alta tara UE din care cel care a fraudat a cumparat un betley si un yacht, si pare a fi un caz similar. Numarul de bentley vandute in Romania e 2 pe an, asa ca s-ar putea identifica totusi beneficiarii. Afirmatia “Un caz care îmi vine acum în minte și despre care nu îmi amintesc să se fi scris… “ are o anumita suspiciune, de regula toate cazurile de dimensiuni mari au fost prezentate de institutiile statului (daca era ceva dovedibil) iar afirmatia “persoanele aflate în spatele fraudei continuă să acceseze fonduri nerambursabile și, mai nou, țin conferințe pe teme de bune-practici.” reflecta faptul desi au fost controale OLAF nu s-a concretizat nimic legal…. Dna avocat e intr-o pozitie ingrata… dezvaluind activitatile clientilor sai, dar oricum a facut deja acest lucru asa ca ne poate da un detaliu in plus….care e proiectul respectiv…. Nu de alta, dar ar fi recomandabil daca se prezinta un caz dovedit sa se specifice si sa nu ramana informatia la nivel general, altfel se arunca cu noroi in toate proiectele si fondurile de care beneficiaza Romania….si nu cred ca asta este scopul urmarit nici de jurnalist, nici de proiectul presshub