Contractul pentru modernizarea Portului Galați, adjudecat după 7 runde de licitații

Data:

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați are, în sfârșit, un constructor desemnat câștigător pentru realizarea Etapei 1 a proiectului „Platformă Multimodală Galați”, după nu mai puțin de șapte runde de licitații.

Licitația pentru lucrările din cadrul proiectului Platformă Multimodală Galați – Etapa 1 – „Modernizarea infrastructurii portuare” a fost relansată în sistemul electronic de achiziții publice (SEAP) – după o actualizare a devizului de lucrări și schimbarea axei de finanțare din CEF pe POIM 2014-2020 – la sfârșitul lunii aprilie, la o valoare a contractului estimată la 179,4 milioane de lei.

Citește și: Un contract reziliat şi 2 licitaţii anulate. Se caută un restaurator pentru Muzeul Casa Colecțiilor

Actuala licitație este a șaptea privind PMG – Etapa 1 și a atras oferte din partea a două asocieri de firme: prima ofertă este din partea asocierii de firme având ca lider compania Citadina ’98, iar a doua ofertă din partea unei asocieri de firme având ca lider compania Concivia.

În urma evaluării tehnice și financiare, câștigătoare a fost desemnată oferta depusă de asocierea formată din Concivia (lider), Vepex Com SRL și SOCOT, având ca subcontractori companiile Hercules, AMC Electric și Terratest Geotehnic SA.

Potrivit directorului general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea, valoarea ofertei câștigătoare a fost de 172,48 milioane de lei fără TVA, prin urmare, cu aproape 7 milioane de lei mai puțin decât estimarea inițială.

„Este un semnal pozitiv, e un semn că piața materialelor de construcții a început să se stabilizeze, iar companiile au căpătat mai multă încredere în a participa la licitații și în a-și adjudeca inclusiv aceste lucrări, atât de importante pentru dezvoltarea proiectului platformei multimodale din portul Galați”, a arătat directorul general al APDM Galați.

În evaluarea ofertelor au fost luate în calcul componenta financiară (55 la sută), precum și două componente tehnice – gradul de adecvare al graficului general de realizare a investiției (40 la sută), respectiv, demonstrarea unei metodologii corespunzătoare parametrilor de calitate solicitați (5 la sută).

Citește și: EXCLUSIV Cui aparțin firmele de consultanță care s-au îmbogățit din actele pentru proiecte PNRR

În ce constau lucrările

„Lucrările care fac obiectul contractului sunt lucrări hidrotehnice portuare, respectiv: lucrări de dragare în bazinul situat în zona Port Bazinul Nou pentru a permite intrarea în siguranţă a navelor; modernizarea cheului existent pentru a efectua operaţiunile de încărcare directă şi operaţiunile de descărcare cu unităţile de încărcare intermodale (ILUs) între nave şi chei; umplerea parţială a bazinului portuar pentru a crea spaţiu suplimentar pentru acostare şi pentru operaţiunile de manipulare viitoare; nivelarea profilului elevaţiei platformei”, se precizează în documentaţia prezentată în cadrul procesului de achiziţie relansat de APDM Galaţi.

În același timp, contractul este cu clauză suspensivă, adică este condiționat de obținerea finanțării prin POIM 2014-2020.

„Încheierea contractului de achiziție sectorială este condiționată de obținerea/ aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice”, se arată în anunțul publicat pe SEAP.

Potrivit conducerii APDM Galați, în prezent se află în curs de desfășurare ultimele proceduri privind semnarea contractului de finanțare din fonduri europene, astfel că în cursul lunii octombrie ar putea fi semnat și contractul cu câștigătorul licitației privind lucrările la PMG – Etapa 1.

Citește și: Drum modernizat cu bani europeni de Consiliul Județean Covasna, făcut praf la niciun an de la asfaltare

Telenovela licitațiilor

Până să se ajungă în stadiul actual, PMG – Etapa 1 a parcurs o adevărată „telenovelă”. O primă licitaţie pentru PMG – Etapa 1 a fost lansată în 2018, au fost patru firme interesate, dar nu s-a prezentat niciun constructor, socotelile fiind date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului valutar, care au adus serioase elemente de incertitudine pentru companii.

În iulie 2019 s-a relansat licitaţia, însă din 11 companii interesate, până la termenul-limită nu a fost depusă decât o ofertă, cea a israelienilor de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co. Ltd. În ianuarie 2020, firma israeliană a fost confirmată câştigătoare a licitaţiei, dar a refuzat ulterior semnarea contractului, fiind invocată criza indusă de pandemia de Covid-19, astfel că s-a ajuns la anularea procedurii.

Au urmat trei încercări pe această etapă a licitației pentru ca, în cele din urmă, pe fondul scumpirilor de pe piața construcțiilor, să se ajungă la concluzia că proiectul este subfinanțat și este necesară o actualizare a indicatorilor economico-financiari.

În august 2021 s-a trecut la o actualizare a devizelor de lucrări pe toate etapele proiectului, fiind reconsiderate și sursele de finanțare. În acest context, prețul estimat al lucrărilor pe PMG – Etapa 1 a crescut de la 102,7 milioane de lei la 179,4 milioane de lei, iar în paralel s-a renunțat la finanțarea prin CEF și a fost depusă o cerere de finanțare pe POIM 2014-2020.

În noua formulă, o primă licitație, lansată în decembrie 2021, s-a soldat cu un eșec. A fost depusă o singură ofertă, din partea asocierii conduse de Euro Construct Trading 98, dar în februarie 2022 oferta a fost respinsă după ce s-a constatat că era departe de a se califica din punct de vedere tehnic cerințelor din proiect.

La ultima licitație, lansată în aprilie, în sfârșit „s-au aliniat planetele” din punct de vedere tehnic și financiar pentru a avea un constructor.

Citește și: VIDEO „Drumul lui Kim Ir Sen”, reabilitat cu banii Occidentului. Proiect împotmolit peste Prut

Licitații și în celelalte etape

În paralel cu PMG – Etapa 1 – „Modernizarea infrastructurii portuare” s-au mai descâlcit ițele și în celelalte etape ale proiectului platformei multimodale.

În cazul PMG – Etapa 2, ce vizează modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare din zona platformei multimodale a fost semnat, în luna mai a.c., un contract de lucrări cu asocierea formată din Tancrad (lider) – Citadina ’98 – Oldroad Construct – Lemacons, având ca subcontractori Arcada Company și Gazterm Proiect SRL, pentru o ofertă de 78,9 milioane de lei.

În cazul PMG – Etapa 3 – „Achiziția de lucrări pentru construirea platformei multimodale”, partenerul APDM Galați din cadrul proiectului, operatorul Port Bazinul Nou, a lansat o licitație pentru lucrări în valoare de 179,76 milioane de lei, data-limită pentru depunerea ofertelor fiind 26 septembrie.

În cadrul contractului vor fi realizate „lucrări de reorganizare și reconstruire a zonei de manipulare și depozitare pentru eficientizarea fluxului tehnologic în platformă”. Investiția PMG – Etapa 3 se face tot cu finanțare prin POIM 2014-2020, însă dat fiind procesul de reevaluare a devizelor, și această licitație este cu clauză suspensivă, până la definitivarea actelor adiționale la noile contracte de finanțare.

Citește și: Revoluția va avea un itinerariu jalonat în Timișoara cu fonduri din PNRR

Platforma multimodală Galați, indicatori tehnici

Proiectul global „Platformă Multimodală Galați” este prioritar la nivel național și european, ca parte a rețelei TEN-T.

Proiectul urmărește dezvoltarea unui terminal intermodal cu o capacitate de 150.000 TEU/an și cuprinde următoarele investiții: modernizarea cheului, necesară pentru asigurarea acostării directe a navelor maritime și fluviale (PMG I); modernizarea infrastructurii pentru accesul terestru la Portul Galați.

Acțiunea propusă implică lucrări de modernizare și reabilitare, care vor fi amplasate în zona Portului Galați (PMG II); reorganizarea și reconstruirea zonei de manipulare și depozitare pentru eficientizarea fluxului tehnologic în platformă; dotarea cu instalații de încărcare/ descărcare și transport intern performante, capabile să opereze unități intermodale de transport (UIT) și cu consumuri energetice reduse (PMG III); crearea unui nou acces în zona de manipulare și depozitare pentru conformare cu normele europene de siguranță și securitate (PMG III).

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Sursa foto: viata-libera.ro)

dg-regio
dg-regio
spot_imgspot_img
Ovidiu Amălinei
Ovidiu Amălineihttps://www.viata-libera.ro/
Cu o experienţă de peste 25 de ani în presă, Ovidiu Amălinei este şef al Departamentului Economie-Administraţie al ziarului „Viaţa liberă” Galaţi. Pentru performanţele în jurnalism a fost distins cu numeroase premii, printre care se numără şi două titluri de „Reporter European” acordate, în 2008 şi 2009, în cadrul concursului organizat de Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti. De asemenea, în 2016, a beneficiat de o bursă de specializare, la Bruxelles, în cadrul programului „Bursele Europene – Jurnalişti în dialog”, derulat de Comisia Europeană în parteneriat cu Freedom House.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Cum să te ferești de imaginile false create prin tehnologia deepfake

Cum să te ferești de imaginile false create prin...

Cum a fost construit sediul central al Băncii Naționale peste cel mai mare han din București

Cum a fost construit sediul central al Băncii Naționale...

Trei zile de Open Data Hachathon. Ce am descoperit căutând cheltuielile primăriilor

Trei zile de Open Data Hachathon. Hackathonul bunei guvernări...

Începe Hackathonul bunei guvernări. Ce au făcut primarii cu banii noștri

Începe Hackathonul bunei guvernări, un eveniment complex în care,...