Doar mașini electrice din 2035. Decizia Parlamentului European

Data:

Eurodeputaţii au adoptat miercuri, prin vot, un document care prevede că începând din anul 2035, pe teritoriul Uniunii Europene vor putea fi comercializate exclusiv maşini noi cu zero emisii poluante. Votul a fost destul de strâns: 339 voturi pentru, 249 împotrivă și 24 abțineri.

Restricţia zero emisii poluante se va aplica, inițial, doar autoturismelor şi autoutilitarelor uşoare, cu masă totală maximă sub 3,5 tone.

Obligativitatea de e vinde doar autoturisme noi cu emisii poluante zero înseamnă, practic, că nu se vor mai putea comercializa maşini dotate cu motoare termice, clasice, pe benzină şi motorină, ci doar electrice.

Jumătate dispar până în 2030

Votul Parlamentului European marchează astfel, oficial, faptul că era motoarelor termice s-a încheiat, cel puţin în ce priveşte autoturismele şi utilitarele uşoare și cel puțin în Uniunea Europeană.

„Prin textul adoptat, care constituie poziția de negociere a Parlamentului cu statele membre, eurodeputații sprijină propunerea Comisiei de a ajunge la o mobilitate rutieră fără emisii până în 2035 (un obiectiv privind întregul parc de vehicule de la nivelul UE de a reduce emisiile produse de autoturismele noi și de vehiculele utilitare ușoare cu 100% față de 2021).

Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 ar trebui stabilite la 55% pentru autoturisme și la 50 % pentru camionete”, se menţionează într-un comunicat al serviciului de presă al Parlamentului European.

Citește și: Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: „Ţinta de 90% mașini electrice în 2035, singura propunere viabilă”

O revizuire ambițioasă a standardelor privind emisiile de CO2

La 14 iulie 2021, ca parte a pachetului „Pregătiți pentru 55”, Comisia a prezentat o propunere legislativă de revizuire a standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și vehiculele utilitare ușoare noi.

Propunerea urmărește să contribuie la obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și 2050, să aducă beneficii cetățenilor prin introducerea pe scară largă a vehiculelor cu emisii zero (o mai bună calitate a aerului, economii de energie și costuri mai mici pentru deținerea unui vehicul), precum și să stimuleze inovarea în domeniul tehnologiilor cu emisii zero.

„O revizuire ambițioasă a standardelor privind emisiile de CO2 este un element crucial pentru a atinge obiectivele noastre climatice. Prin adoptarea noilor standarde, creăm claritate pentru industria autovehiculelor și stimulăm inovarea și investițiile pentru producătorii de automobile.

În plus, achiziționarea și conducerea de autoturisme cu emisii zero vor deveni mai ieftine pentru consumatori. Sunt fericit că Parlamentul a susținut revizuirea ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și reducerea cu 100% a emisiilor pentru 2035, ceea ce este esențial pentru a atinge neutralitatea climatică în 2050”, a precizat raportorul Jan Huitema (Renew, NL).

Citește și: Transpunerea legislației UE privind avertizorii de integritate, în mare întârziere în România. Jalon în PNRR

Cum e afectată industria auto românească

Cei doi constructori de autoturisme de la noi, Dacia Mioveni şi Ford Craiova, au la dispoziţie, astfel, mai puţin de 13 ani pentru a trece la electromobilitate. Ceea ce nu e chiar uşor şi va necesită şi multă muncă, dar şi investiţii pe măsură.

Deocamdată, singurul pas făcut de cei doi constructori din România, înspre reducerea emisiilor de carbon, a fost renunţarea la motoarele diesel şi, în cazul Ford, trecerea la motorizări hibride (modelul Puma).

Uzina Dacia de la Mioveni nu are încă în portofoliu nici măcar un model cu motorizare hibridă, dar, din câte ştim, în următorii 2-3 ani va avea şi aşa ceva, în speţă modelele Duster, Bigster şi Jogger.

Deocamdată, nici Dacia Mioveni, nici Ford Craiova nu produc maşini cu propulsie integral electrică. Mica maşină citadină electrică Dacia Spring (foto) nu e produsă în România, ci în China, de unde e importată.

Sorin Simion
Sorin Simion
A debutat în 1990 la ziarul România Liberă şi de peste 28 de ani lucrează în presă scrisă: ziarele Adevărul şi Gardianul, dar şi pentru publicaţii locale din judeţele Argeş, Mureş şi Harghita. Din 1998 colaborează cu o revistă cu profil social şi cultural din Goteborg, Suedia, iar din toamna lui 2018 este co-fondator al site-ului de ştiri locale www.argesulonline.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul: