​O instituție a statului se opune învierii „Cenaclului Flacăra”: îndoctrinarea comunistă a tinerei generații

Data:

spot_img

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) își exprimă surprinderea și indignarea în legătură cu anunțul organizării unui eveniment cultural cu denumirea de „Cenaclul Flacăra”, menit să marcheze ziua nașterii „poetului de curte” Adrian Păunescu.

Potrivit IICCMER, Cenaclul Flacăra a fost organizat de către structurile de propagandă ale regimului comunist, la inițiativa lui Adrian Păunescu, și a avut drept scop îndoctrinarea comunistă a tinerei generații, susținerea cultului personalității lui Nicolae Ceaușescu și oferirea unei alternative socialiste la muzica și poezia lumii libere.

„Într-o Românie care și-a câștigat democrația prin suferință și pierderi de vieți omenești, repunerea în scenă a unui fenomen cultural cu valențe comuniste, la 33 de ani de la Revoluție, reprezintă o rușine națională imensă și o dovadă a lipsei de considerație la adresa victimelor regimului comunist.

Avem datoria morală față de cetățenii acestei țări, din generația tânără sau din cea care a cunoscut metodele propagandei comuniste, să prezentăm faptele așa cum s-au consumat în realitate și să ne asumăm responsabilitatea ca acestea să nu se mai repete vreodată.

În calitate de președinte al IICCMER, îi solicit ferm domnului Andrei Păunescu să înceteze organizarea acestei manifestări care, repet, nu este altceva decât o palmă adresată memoriei victimelor unui regim barbar, dar și o modalitate de manipulare a tinerei generații”, a declarat președintele IICCMER, prof. univ.dr. Daniel Șandru.

Citește și: Milioane de euro pentru creșterea calității procesului de învățământ și reducerea abandonului școlar

IICCMER susține că evocarea unui act de propagandă comunistă, menit să consolideze dictatura lui Nicolae Ceaușescu, exclusiv în postura de fenomen cultural, este o insultă la adresa celor care au suferit și au murit ca urmare a acțiunilor represive ale regimului Ceaușescu și reprezintă o încercare de falsificare a memoriei istorice românești.

„În acea perioadă, valorile culturale și artistice autentice au fost folosite pentru a da credibilitate tezelor propagandei național-comuniste, mulți dintre cei care le-au întruchipat participând fără voia lor la o adevărată „operațiune de imagine” pusă la cale de regim, cu sprijinul conștient al unor oameni de cultură aflați într-o neobosită luptă pentru favorurile și atenția Puterii.

Deși în cadrul „Cenaclului Flacăra”, nu de puține ori, s-a cântat muzică adevărată și s-a rostit poezie sinceră, obiectivul acestei diversiuni ideologice nu a fost acela de a crea cultură, ci de a transforma cultura în propagandă.

Sarcina dată de PCR organizatorilor Cenaclului Flacăra a fost aceea de a transforma muzica și poezia tinerilor de atunci în „ode” la adresa lui Nicolae Ceaușescu, iar prin aceasta, indiferent de meritele sale poetice, Adrian Păunescu se înscrie ferm în rândul celor care și-au făcut din susținerea regimului totalitar un mod de viață și o profesiune de credință”, a transmis IICCMER într-un comunicat de presă.

Institutul solicită încetarea oricăror manifestări publice menite să prezinte propaganda de tip ceaușist ca fiind un demers cultural autentic, trecând sub tăcere efectele sale devastatoare pentru viețile milioanelor de cetățeni ai României care i-au suferit rigorile.

Citește și: Rețeaua care compromite Justiția

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(FOTO: Inquam Photos / George Călin)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!
3 COMENTARII
  1. total de acord cu cererea acestei institutii, insa populatia trebuie sa aiba acces-in continuare- la OPERA in literatura(poetica-in special) a lui A.P., pentru ca opera sa este cu adevarat de valoare, in ciuda angajamentului sau politic, al timpului, desi -fara el – s-ar putea ca Phoenix sa NU fi „existat”(ca exemplu)…Mai jos ceva de prin 2010, si cateva versuri scrise in 2005( pe cand „eram” Zeus Plebeus!), pe care, la 2010, am gasit de cuvinta ca pot fi dedicate poetului national…:”(Cronica Romania de Azi- art. „Adriane, spune-i lui Dobrin ca ne lipseste”) 6 noiembrie 2010 – 22:24)
    Nu-l judec pe acest inger al poeziei romanesti dupa fostul status politic, ci dupa arta sa pe care a dus-o la nivel de master si chiar mai sus! Pana la aceasta data ramane cel mai mare poet, de la Eminescu incoace, cum am mai afirmat! Daca credea in Dumnezeu, atunci Acesta sa-l odihneasca in pace, pentru ca-se stie, se zice- arta versurilor este divina!
    ……………………………………………..
    motto:” de mortuis nil nisi bonum”
    MOARTEA INGERULUI.
    In plina noape pe inger l-am vazut,
    Stralucea cat toate focurile din iad,
    Vesmantul, din frunze de aur, pe umeri cazut,
    Coiful greu, din argint, batut in nituri de jad.
    In spate, cu pietre, purta o ranita plina,
    La cingatoarea din mari caramizi de metal,
    Sabia lata si grea, lucea ca un ochi de felina,
    Scartaiau hamul si pintenii, zabala, la cal.
    In rasarit de soare pe inger l-am zarit,
    Avea parul lung si rosu, precum aurul vechi,
    Cu brat puternic tinea sus un scut greu, lovit,
    Cate o cruce stramba si neagra, spanzurau in urechi.
    Purta incaltari inalte, cu cui de arama,
    Slove stravechi adanc incrustate pe marele scut,
    Ce povesteau lumii, a lumii perpetua drama,
    Ochii aprinsi scanteiau:” Inca sunt de temut”.
    In plina zi l-am intalnit, purta in mana un crin,
    Era gol, slab nespus, incruntat si urat si barbos,
    Pe umar, o tolba cu sageti negre, muiate-n ricin,
    Spatele ars si uscat, ca de funii grele, ros.
    Ochii adanci si simetrici, doua perfecte ovale,
    Luceau stinsi , ca de boala, si totusi, piezis,
    Privea inspre mine ca inspre vesnica vale,
    Pupila marita, iar albul din ochi, galben-pietris.
    In apus violet de soare , pe inger l-am atins,
    Avea mana rece, suflarea ii era de gheata,
    Glasul spart, suna fara vlaga si stins:
    Era si el spanzurat intre moarte si viata.
    Scutul cel greu era plin de colb ca de nea,
    Din platosa, rugina era suflata de vant,
    Totul parea ca in ziua din urma, ziua cea rea,
    Sabia, cruce din albastru otel, infipta-n pamant.
    de Zeus Plebeus
    Febr. 2005

  2. si inca un comentariu, de pe aceiasi pagina, cam de la acelasi timp:”(28 iulie 2010 – 1:16)
    A. Paunescu, maestrul Adrian Paunescu (indeed-and even more:”The master of poetry”) asa cum am mai spus candva, in urma, foarte pe scurt, are”mana usoara”; intr-adevar a fost un oportunist , dar nu cred ca mai mare ca altii, insa spre deosebire de multi altii, el a avut -si are- inspiratie, geniu, muza lui e inca vie, iar versurile sale(nu odele) curg usor ca un fluid dens, plin de o energie aproape necunoscuta in lirica romaneasca! De acea, fara retinere, cred ca (opinie personala) de la Eminescu incoace , A.Paunescu este cel mai mare poet al romanilor, iar ca prolificitate, ii intrece pe toti, dusi sau in viata! Mai mult, dupa ce colbul istoriei se va asterne peste ea insasi, peste noi si peste el (poate chiar mai devreme),cand noile generatii nu isi vor mai putea aminti de gustul anilor de aur, Adrian Paunescu va fi asezat dea pururi in gala romanilor, pe unul din cele mai inalte podiumuri si cred ca si mult dezavuatele ode (acum) vor avea o alta rezonanta in urechea noilor generatii, care vor aprecia si aceste ode in mod diferit de cei de acum. Si aceasta pentru ca el a avut sansa/nesansa , dar oricum capacitatea, abilitatea sa fie mediat , sa se automedieze, de unde , la mendrele istoriei, ”norocul” i s-a transformat in ghinion (doar temporar). Cat este de bogat, nu stiu, dar nu cred ca a cumulat bogatie prin vanzari ilicite si oneroase de fabrici si uzine, si nici primind comisioane negre, pentru a concesiona minele de aur, in mod „legal” , catre nu stiu cine.Sunt sigur ca cei mai multi bani i-a facut din drepturile de autor, uneori vanzandu-si cartile la un pret derizoriu, pentru a da posibilitatea la cei multi sa ii cunoasca
    opera.Dar incercand sa amestecam omul cu opera, nu facem decat sa reactualizam dilema dintre creator (cu pacatele sale) si opera sa, asa cum a fost cazul cu cei 3 prieteni(care au dus faima Romaniei peste hotare, desi altfel au fost xenofobi si antisemiti) aceiasi situatie cu N.Paulescu su cu 1-2 membri ai Casei Regale, care a ctitorit Romania Mare,in care au trait si traiesc si cei care ii critica.

  3. mai jos, un clsament al scriitorilor romani, la data respectiva, ar fi interesant de aflat ce modificari s-au produs (daca!)in acesti > zece ani…///
    „(6 August 2010-19:01)”Cautand o poezie a lui A.Paunescu, ceva ca o „oda pentru Amza Pellea”(?) am dat peste acest clasament , care confirma ca A.Paunescu este foarte apreciat in Romania!
    „Adrian Păunescu este scriitorul pe care românii îl apreciază cel mai mult pentru ceea ce a făcut în domeniul său de activitate în ultimii 20 de ani, arată un nou capitol din sondajul CURS rea­lizat în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional.
    Astfel, clasamentul CURS este des­chis de Adrian Păunescu, care conduce detaşat cu 30,7%, urmat de Mircea Cărtărescu – 10,5%, Mircea Di­nescu – 5,7%, Corneliu Vadim Tudor – 4%, Ana Blandiana – 3,8%, Ion Cristoiu – 3,2%, Octavian Paler – 2,3%, Dan Puric – 2,1%, Pavel Coruţ – 1,9%, Andrei Pleşu – 1,9%, Stelian Tănase – 1,7%, Grigore Vieru – 1,5%, Fănuş Neagu – 1,5%, Marin Sorescu – 1,3%, Gabriel Liiceanu – 1,1%, Domokos Geza – 1,1%, Alexandru Paleologu – 1,1% şi un altul (sub 1%) – 24,6%.
    Sondajul CURS a fost realizat în perioada septembrie-octombrie pe un eşantion de 1.602 su­biecţi. Din totalul eşantionului, 32% de respondenţi au indicat un nume, iar 68% nu au indicat nici unul.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related