vineri, 20 mai 2022
AcasăProiecte editorialeBani EuropeniO grădiniță de 115 ani din Harghita, ruinată pentru ca primarul să...

O grădiniță de 115 ani din Harghita, ruinată pentru ca primarul să fie reales

Un proiect din bani europeni a transformat în ruină clădirea veche de 115 ani a grădiniței din Ciumani, județul Harghita.

La 1 septembrie 2020, în plină campanie electorală, primarul din Ciumani (Harghita), László Szilárd Márton, anunța că în curând va începe renovarea vechii grădinițe. Și că „Ne-am angajat. Am lucrat. Vom continua! Pentru un viitor de succes!”

Cu două săptămâni înainte de alegeri, într-o atmosferă optimistă, anunța că a semnat ordinul de începere a lucrărilor și s-au apucat de treabă.

A trecut un an și jumătate de atunci, dar clădirea nu doar că nu e renovată, ci arată chiar mai rău.

Acoperişul i-a fost îndepărtat în timpul campaniei electorale, s-a lucrat câteva luni, apoi în decembrie 2020 muncitorii și-au făcut bagajele și au plecat. Înainte să plece au apucat să toarne o placă de beton între parter și acoperiș, să demoleze o aripă a clădirii și să sape groapa pentru subsol. În rest, nimic.

De atunci, clădirea stă dezvelită, iar apa s-a infliltrat în pereți, cade tencuiala, cărămizile se sfărâmă. Primarul dă vina pe proiectant, în timp ce proiectantul și dirigintele de şantier dau vina pe executant. Localnicii spun că  primarul apare de două ori pe an în fața presei și spune că totul este în regulă, dar văd altceva la fața locului.

Clădirea grădiniței Csalóka este una dintre cele mai vechi din sat, are 115 ani.

Constructorii au apucat să toarne o placă de beton între parter și acoperiș, să demoleze o aripă a clădirii și să sape groapa pentru subsol

Firul evenimentelor

Pe 21 august 2019, primarul a semnat contractul pentru renovarea clădirii Csalóka din fonduri europene. Tot în 2019, a fost semnat contractul pentru proiectare. Hotărârile Consiliului Local 75/2019 și 17/2020 au deschis calea pentru acest proiect.

Potrivit procesului verbal al ședinței, din cei 11 consilieri prezenți 12 au votat în favoarea hotărârii.

Achiziția publică a fost lansată pe 5 iunie 2020. Nimeni nu a aplicat. Pe 26 iunie 2020, a fost pus un nou anunț.

Citește și: Cel mai mare proiect pe fonduri europene din Focșani, sabotat de constructori

Contractul de execuţie a fost atribuit firmei Avasi Prodcom din Bătarci, ca unic participant, pe 31 august 2020, valoarea lucrărilor fiind de circa 2,3 milioane lei.

Firma, conform Listafirme, nu a avut niciun angajat în perioada 2019-2020.

Autorizația de construire a fost emisă a doua zi, pe 1 septembrie, iar în septembrie au început lucrările.

Pe 27 septembrie 2020, László Szilárd Márton câștigă alegerile și devine din nou primar. În decembrie, lucrările se opresc, iar muncitorii dispar de pe șantier.

Ce spun localnicii

Am vorbit cu câțiva locuitori ai comunei, ce știu despre grădiniţă și despre starea acesteia. Cei mai mulți dintre ei nu știu nimic. Și aproape toți sunt deranjați de starea clădirii și de lipsa de informații despre aceasta.

„Ruşine! Întrebați primarul. Cu siguranţă că nu va răspunde. Au dat-o unui antreprenor, care a şters-o cu banii”, ne-a spus unul dintre cetățeni. 

„Cât de tare s-o pornit Ciumaniul… dar asta acum e foarte slab. Rușine! Nu-l fotografiați! Urât!”, zice altul.

Unii îl acuză pe primar că a distrus o grădiniță funcțională și că ei acum trebuie să facă naveta cu copiii în cealaltă parte a satului: „Grădinița era uite aici! Acum trebuie să mergem cu copiii până în Szászfalu. La 2,5 kilometri distanță. L-am tot dus timp de un an!”

Sunt și cetățeni care reproşează că s-au atins de o clădire bună și au distrus-o: „Clădirea a fost reparată acum 5 ani. Cum arăta! …și uite cum arată acum!” 

Am căutat pe internet, clădirea a fost într-adevăr renovată în 2015, de la acoperiș, toalete și până la înlocuirea ferestrelor, în cadrul programului clacă al Consiliului Județean.

Citește și: Castelul contelui Bethlen de la Arcalia, restaurat cu bani europeni

Cine-i de vină?

Potrivit primarului, contractul a fost reziliat în iulie 2021, deoarece nu mai putea fi majorat. Legea achizițiilor publice permite doar o majorare a contractului cu 15%, spune primarul, și nu se poate depăși acest procent. Pe 12 iulie, printr-un proces verbal au fost preluate lucrările executate. 

Primarul spune că a avut loc o întâlnire cu proiectantul, căruia i s-a spus că din neglijenţa lui s-a ajuns aici, şi că toate costurile care ţin de actualizarea proiectului vor fi declinate asupra sa. Proiectantul a promis şi în scris că se va angaja să actualizeze și să pună la punct planul în mod gratuit.

El a şi început să facă acest lucru. Între timp, cei de la primărie au verificat totul. Au cerut din ce în ce mai multe clarificări, iar proiectantul a primit un ultimatum pentru a livra ceea ce se angajase. N-a putut respecta nici termenul limită pentru ultimatum, acesta invocând boală și alte motive, spune primarul.

În momentul de față primăria nu mai comunică cu proiectantul, au găsit o nouă firmă de proiectare și-şi recuperează daunele de la vechiul proiectant prin intermediul unei firme de avocatură, conchide primarul.

Am vorbit și cu proiectantul, însă acesta spune că nu știe ce a decis primarul.

Toma Stelian, patronul firmei One Cad Studio, înregistrată în Stejeriş, județul Mureș,  ne-a declarat că nu știa că lucrurile au mers atât de departe. Acesta spune că au reproiectat clădirea și au trimis planurile la primărie, dar habar nu avea că primarul ar fi fost nemulțumit de noile planuri.

Toma Stelian a declarat că nu știa nici că Primăria i-a dat în judecată. „Am depus planul anul trecut, au trimis modificările solicitate în luna ianuarie a acestui an, am crezut că totul este în regulă”, spune acesta.

Patronul firmei neagă faptul că lucrările ar fi fost oprite doar pentru că nu erau corecte cantitățile. Acesta dă vina pe constructor: „Nu știau să-şi facă meseria.Tot spuneau că vor aduce ingineri și specialiști, dar nu au făcut-o. Erau nişte băieţi care făceau, aşa, un amatorism, deci nu erau specializaţi în construcţii. Abia au reușit să facă și ce au făcut până acum, nu aveau nicio șansă să finalizeze lucrările”.

La finalul discuției ne-a spus că va suna la primărie pentru a afla ce se întâmplă și ne auzim peste câteva zile. Nu a mai răspuns însă la telefon și la mesaje.

Am încercat să vorbim și cu constructorul, firma Avasi Prodcom. Am sunat de mai multe ori la numărul de telefon fix indicat pe panoul șantierului, dar nu a răspuns nimeni.

Am reușit să luăm legătura cu dirigintele de șantier – Róbert Bogdán, proprietarul firmei Atuprofessing din Ineu – dar nu a dorit să facă declarații.

Deși nu au nimic de ascuns, spune el, contractul lor cu primăria include confidențialitatea, ceea ce înseamnă că nu poate vorbi fără acordul primăriei. El spune totuși, în apărarea primarului, că toți cei din primărie și-au făcut treaba. Singura problemă a fost cu executantul, care n-a putut să-şi îndeplinească îndatoririle, spune acesta.

Citește și: Măsurile prin care UE îmbunătățește drepturile angajaților și condițiile de muncă

Documentele sunt, de asemenea, contradictorii.

În cererea de prelungire a contractului de finanțare trimisă de primărie către finanțator, printre motivele enumerate în justificarea cererii se numără întârzierea elaborării proiectului tehnic și lipsa unor cantități de materiale din lista prezentată de proiectant. Nu se menționează incapacitatea antreprenorului de a efectua lucrările, cu excepția faptului că fundația și pereții s-au surpat accidental pe o porţiune în timpul lucrărilor.

La ședința în care primăria și antreprenorul au convenit pe cale amiabilă să închidă lucrările, să rezilieze contractul și să comande o expertiză, proiectantul nu a fost prezent și a transmis că nu înţelege rostul acestei expertize extrajudiciare și nu este de acord cu expertizarea.

În expertiza întocmită de Juliana Maria Köllő în iunie 2021, care a inclus un scurt extras al întâlnirii primărie-executant-diriginte (întâlnire la care proiectantul nu a participat), se mai precizează că executantul a oprit lucrările în decembrie.

Iar inspecția a constatat mai multe nereguli în munca lui: începând de la dezordinea şi mizeria lăsată la baza pereţilor, care a contribuit la menţinerea umezelii și deteriorarea acestora, prin neglijarea conservării lucrărilor, care a dus la umezirea pereţilor și la deteriorarea acestora din cauza înghețului, până la nerecepţionarea noului zid, construit necorespunzător (n.r. pe care antreprenorul îl construise pentru a înlocui vechiul zid, prăbușit).

În concluzie, părțile reziliază contractul de execuţie, iar executantul suportă costurile pagubelor cauzate de greşelile sale.

Primarul spune că totul este în regulă

Primarul spune că imobilul nu s-a deteriorat: „Ce s-a deteriorat?”, „Și după părerea dumneavoastră, de pe o clădire veche, înainte s-o renovăm, trebuie sau nu să dăm jos tencuiala?”.

Acesta spune că tencuiala care a căzut ar fi trebuit oricum să fie dată jos.

Recunoaște că și cărămizile cad, dar spune că oricum a reținut banii de garanție ai antreprenorului, pe care îi poate folosi pentru a le înlocui.

Trebuie să ținem cont de faptul că acesta este un șantier, repetă el de mai multe ori, nu va rămâne așa, fațada va fi restaurată.

Primarul spune că ar trebui să ne întoarcem și să scriem atunci când va fi gata renovarea, nu în mijlocul lucrării și că totul este în regulă cu proiectul. „Repet încă o dată, pentru mine această clădire nu este doar un articol de ziar”, spune acesta.

„Eu m-am născut aici, în Ciumani. Aceasta este cea mai veche clădire din sat. Deci eu nu-mi risc onoarea, nu altceva. Nu locul de muncă, ci onoarea mea, să lăsăm o clădire aşa și să o lăsăm să se deterioreze.

Un alt punct în plus: soția mea este educatoare la grădinița aceea. Așa că mă confrunt în fiecare zi cu această situație, că nu facem progrese în ceea ce privește clădirea. Toată energia noastră este concentrată pe a face lucrurile ca să fie bine”, spune primarul.

În ceea ce privește îngrijorările localnicilor, primarul spune că instituția a angajat un expert care să spună dacă integritatea clădirii este în pericol din cauza iernii. Și deciziile s-au luat pe baza celor descrise de el.

Expertiza concluzionează că clădirea rămâne sigură şi stabilă, dar trebuie făcute în regim de urgență anumite lucrări. Dintre acestea doar una singură a fost realizată. Zero jgheaburi, zero burlane, zero şanţuri.

Tencuiala nu a fost îndepărtată, pentru a permite pereților să se usuce. Documentul prevede, de asemenea, că placa de beton trebuie curățată astfel încât apa să se scurgă de pe ea cât mai repede posibil. În fotografiile cu drona se vede că apa bălteşte pe placă.

În ciuda tuturor acestor lucruri, primarul spune că sunt pe drumul cel bun și că totul va fi bine:”Deci e sigur că, cu sau fără finanțare din partea Uniunii, clădirea va fi bine și va fi la fel de frumoasă cum am plănuit.”

Primarul susține că a informat locuitorii prin diverse canale, inclusiv prin intermediul televiziunii. Dar dacă te uiți la aceste reportaje, este clar că nu a fost niciodată o informare detaliată, care să spună în detaliu unde s-a blocat construcția și care sunt obstacolele în calea continuării. În schimb, el a subliniat întotdeauna că „se lucrează” și că totul este în regulă.

În ceea ce privește criticile cetățenilor, primarul spune că motivul este natura oamenilor: „Știm că, în principiu, oamenii privesc lucrurile negative mai repede ca pe cele pozitive, deci e evident”.

Transparența lasă de dorit

Nici comunicarea angajaţilor nu este mai strălucită. Când am solicitat autorizația de construire, nu am primit nici măcar un număr de înregistrare. După o săptămână, când m-am mers la Primărie să vorbim cu primarul, am întrebat și ce s-a întâmplat cu solicitarea noastră, ni s-a răspunsă că au trimis răspunsul deja de cinci minute.

Primarul a reproșat de mai multe ori că am cerut informațiile în limba română, ceea ce nu este frumos din partea mea, pentru că presa se ia mereu de primari pentru că nu vor să răspundă în limba maghiară.

Am explicat că am scris cererea în limba maghiară și am atașat doar formularul oficial în limba română pentru că sunt primării unde se cere acest lucru, dar a insistat că i-a fost transmisă doar partea română a cererii, nu și cea maghiară.

Ca răspuns la acea cerere respectică au trimis autorizațiile pentru o altă grădiniță, construită cu câțiva ani în urmă. Potrivit primarului, şi grădiniţa respectivă se numeşte „Csalóka”, de aceea mi-au trimis actele ei. E ciudat, pentru că pe acea grădiniţă scrie „Bóbita”.

Am cerut din nou autorizaţiile, și alte câteva documente printr-o nouă cerere, de data aceasta scrisă doar în limba maghiară. Secretara îmi răspunde, într-o scrisoare educativă, că pe viitor, dacă le voi face vreodată cerere, să o fac în mod formal, și îmi trimite formularul oficial românesc pe care să îl folosesc. Acelaşi formular pentru a cărui utilizare am fost anterior certați de către primar.

În final, primăria a trimis documentele solicitate.

Comunicarea primarului se îmbunătățește brusc când vorbește cu alte publicații.  Chiar în ziua respectivă, la ora 19.00, a apărut pe Gyergyó TV un scurt video liniștitor intitulat ” Lucrările continuă „, iar câteva zile mai târziu un alt material liniștitor în ziarul consiliului judeţean, Harghita Népe, care arată că totul este în regulă.

Átlátszó Erdélyhttps://atlatszo.ro/
Átlátszó Erdély (Transilvania Transparentă) este un site de investigaţii publicat de către Asociaţia “Atlatszo Erdely Egyesulet” cu sediul în Cluj-Napoca. Credem într-o societate transparentă, democratică şi responsabilă, iar pentru asta e nevoie de media independentă şi critică faţă de cei la putere. Principalele noastre subiecte sunt: - interesele de afaceri şi îmbogăţirea aleşilor noştri; - monitorizarea cheltuirii fondurilor publice destinate comunităţii maghiare; - marile investiţii periculoase pentru mediul înconjurător; - fenomene sociale de interes pentru comunitatea maghiară din Transilvania.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE