Cum a fost la Gărâna Jazz și cum am descoperit un mare pictor timișorean. Cine spune că la Timișoara nu se întâmplă nimic în proiectul Capitalei Culturale a Europei n-a ieșit din casă, scrie Brîndușa Armanca în Revista 22.
După ani de inerție, anul 2023 este viu și divers. Ai de unde alege: galeriile și Muzeul de Artă abundă în expoziții, teatrele și Opera au program și festivaluri nonstop, operatorii culturali oferă proiecte mari și mici, de la concerte stradale la teatru independent și de la conferințe la festivaluri de film.
Universitățile s-au dat peste cap să aducă laureați ai premiului Nobel și să lege știința de artă, Filarmonica Banatul a găzduit orchestre renumite, Revoluția din ’89 e resuscitată la Memorial, iar Pepiniera cu 1306 plante din centru a înverzit de jos până sus, în pofida controverselor.
Nu ai cum să participi la toate, dar, desigur, nu îl ratezi pe John Malkovich, pe violonistul David Garrett, pe chitaristul Steve Hackett de la Genesis sau Béjart Ballet Lausanne, așa cum nu poți rata la sfârșitul lui septembrie deschiderea mult așteptatei expoziții Brâncuși.
Pe Semenic, la festivalul de jazz de la Gărâna
Pentru mulți timișoreni și reșițeni, dar și pentru iubitorii de jazz din Europa și din lume, perioada din iulie, când pe munte, în Poiana Lupului, începe Gărâna Jazz, este rezervată cu luni, uneori cu un an înainte. Pensiunile și locurile de cazare se ocupă până la refuz, la fel campingul. Anul acesta, festivalul a fost organizat între 5 și 9 iulie.
Marius Giura și întreaga familie, soția Gabi, fiicele Simona și Cristina, precum și fiul Caius sosit din Cehia unde e profesor, se adună în jurul proiectului magnific pe care l-au dezvoltat timp de 27 de ani. Festivalul a acumulat reputație internațională prin standardul ridicat al concertelor și prin numele mari care au urcat pe scenă. „Toată lumea bună a jazzului vrea să vină la Gărâna”, notează în treacăt Marius Giura.
Sunt ultimele două seri când publicul așezat pe buturugi îi poate aplauda pe polonezii de la Marcin Pater Trio și pe Leszek Mozdzer în Seara poloneză, amânată cu trei zile fiindcă s-a rătăcit vibrafonul pianistului Marcin Wasilewski în nebunia de pe Aeroportul din Belgrad. „Pe lângă alte dificultăți pe care le avem ca organizatori, ideea de a folosi aeroportul belgrădean n-a fost norocoasă. Ei pur și simplu nu răspund dacă se pierd sau se rătăcesc bagajele”, explică Giura.
Continuarea, în Revista 22!
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursă foto: revista22.ro)