Primăria Oradea dă în judecată Ministerul Culturii pentru blocarea documentațiilor privind reabilitarea Pieței Cetate, pentru a evita pierderea finanțării și returnarea banilor de către toți partenerii din proiect
Proiectul reabilitării Pieței Cetate vizează construirea unui imobil modern cu 500 de mese pentru vânzarea de legume și fructe, 138 de module pentru produse nealimentare, 70 pentru flori, carne și lactate, precum și 40 de spații comerciale, iar la etaj va avea spații pentru instruirea producătorilor agricoli. Piața va fi deservită de o parcare subterană cu 150 locuri care nu se va întinde și sub ruinele fostei remize de tramvaie, declarate monument istoric
Articol de Dan Simai
După zeci de drumuri făcute degeaba la Ministerul Culturii pentru deblocarea proiectului modernizării Pieței Cetate, primarul Florin Birta a ajuns la capătul răbdării.
„Într-un an și jumătate am fost de atâtea ori la Minister încât cunosc pe toată lumea, de la portar la ministru. Am epuizat toate căile amiabile. Nu mai putem aștepta. Săptămâna aceasta vom depune cererea de chemare în instanță, pentru că altfel nu mai avem cum să finalizăm proiectul european până la sfârșitul anului 2023”, spune Birta.
Și nu doar Primăria Oradea, ci toți partenerii din proiect, inclusiv orașul Hajdúböszörmény din Ungaria, riscă să piardă finanțări în valoare totală de 7,5 milioane de euro!
Citește și: O grădiniță de 115 ani din Harghita, ruinată pentru ca primarul să fie reales
Blocați în gropi
Piața Cetății e ca sub asediu. Gropile viitorului pasaj subteran, adânci cât două etaje de bloc, ruinele arse ale fostei remize de tramvaie, din care au rămas doar fațadele, plus șantierul abandonat al viitoarei parcări de lângă Catedrală dau zonei un aspect postbelic.
Prin zonă nu mai circulă tramvaiele din august 2021, săpăturile la parcarea subterană s-au blocat în februarie anul trecut din cauza lucrărilor de descărcare arheologică, iar șantierul pasajelor subterane de lângă blocul Cicero se desfășoară cu încetinitorul în așteptarea actualizării, prin OG, a prețurilor materialelor de construcții.
Între timp, mașinile circulă prin zonă cu viteza a doua, încolonate pe o singură bandă pe sensul de mers, săltând peste gropi, iar pietonii traversează pe unde îi taie capul, având ca scuză condițiile de șantier. „E o adevărată nebunie. Decât să trec prin Piața Cetății, mai bine ocolesc pe Seleușului, că mai repede ajung”, spune un șofer.
Condamnați la faliment
Cei mai supărați sunt însă comercianții din Piața Cetate. De la deschiderea șantierelor, vânzările s-au prăbușit. „Abia dacă vând un sfert din cât vindeam înainte. Oamenii nu mai vin pentru că în zonă se circulă greu, nu au unde-și lăsa mașinile și trebuie să treacă prin noroaie ca să ajungă în piață”, spune un vânzător de legume.
În lipsa mușteriilor, producătorii își strâng bagajele imediat după prânz. „Efectiv, vinzi doar dimineața. După ora 13 în piață sunt mai mulți vânzători decât cumpărători. La ora 14 deja împachetează lumea”, se plânge o vânzătoare.
Declinul a început după incendiul din iulie 2020 care a distrus clădirea fostei remize de tramvaie, pe atunci hală de lactate. 110 comercianți au fost redistribuiți prin piață în condiții improprii.
„Producătorii de lactate au fost înghesuiți în spatele pieței într-o hală de lângă WC unde nu intră nimeni, florăresele au fost mutate pe un platou unde ajunge doar cine chiar are de cumpărat, în hala de legume vara-i așa de cald că legumele se strică, iar iarna, frig de îngheață în două zile”, spune un comerciant.
Directorul Administrației Domeniului Public, Liviu Andrica (foto), își pune speranțele în reabilitarea Pieței. „Nu sunt cele mai bune condiții, dar nici nu putem face acum investiții. Noi am montat deja de doi ani cortul în care să mutăm comercianții când vor începe lucrările de modernizare a pieței. Încă așteptăm”.
Citește și: Cum schimbă banii europeni relația contribuabil – administrație publică locală
Un proiect de milioane
Primăria vrea să reabiliteze Piața Cetate sub forma unui centru de afaceri, după modelul din Rogerius, cu fonduri europene. Proiectul transfrontalier Ro-Hu privind „Îmbunătățirea ocupării forței de muncă în județul Bihor, Oradea și în Hajdúböszörmény prin dezvoltarea infrastructurilor cu potențial local”, depus încă din 2018, are o valoare totală de 7,5 milioane euro.
Din această sumă, cea mai mare parte îi revine Primăriei (6,5 milioane euro, din care 4,5 milioane contribuția bugetului local), urmată de Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Bihor (250.000 euro), care și-a propus achiziționarea a 4 food-truck-uri pe care să le pună la dispoziția producătorilor agricoli ca piață mobilă, și de Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Bihor (30.000 euro), care și-a asumat organizarea a două târguri de cariere. Orașul partener din Ungaria are rezervată suma de 715.000 euro pentru dezvoltarea unui centru de antreprenoriat pentru producătorii locali.
Teoretic, proiectul cu termen de implementare de 28 luni trebuia finalizat anul acesta în august, dar e imposibil!
„Spuneți-ne cum doriți…”
În Oradea, proiectul s-a blocat imediat după incendiul din iulie 2020 care a distrus fosta remiză de tramvaie. Construcția, intrată în proces de clasare la cererea fostului primar Ilie Bolojan, a ajuns să fie declarată de Ministerul Culturii monument istoric abia în septembrie 2021, după ce era deja ruină. Prin același ordin a fost declarată monument istoric și clădirea din vecinătate în care a funcționat până în 2017 sediul ADP Oradea.
În discuțiile cu reprezentanții Comisiei Naționale de Monumente, municipalitatea s-a arătat dispusă să renunțe la parcarea subterană de sub fosta remiză de tramvaie, să retragă clădirea viitorului centru de afaceri cu cel puțin 6 metri, ca să nu domine monumentul, și să facă toate intervențiile necesare pentru a primi avizul proiectului tehnic pe baza căruia să poată cere autorizația de construire.
„Am promis că refacem hala cum a fost, cu materiale, cu tot, și tot nu ne-au dat avizul pentru proiect”, spune primarul Florin Birta (foto).
Edilul a obosit să mai bată drumul de București. „Am intrat în Comisie și le-am zis: «Spuneți-ne cum doriți să refacem hala și așa facem». Nu ne-au dat niciun răspuns concret. Au invocat că în jurul halei au fost niște construcții parazitare, care nu erau monument istoric și pe care le-am demolat cu acte în regulă. «Până nu verificăm cum s-au demolat acele clădiri care erau în zona istorică nu vă putem da avizul». Așa că ne-am blocat”, povestește Birta.
Citește și: Cel mai mare proiect pe fonduri europene din Focșani, sabotat de constructori
Proces contra-cronometru
Înaintea sărbătorilor de Paști, primarul s-a întâlnit cu ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, pentru a debloca proiectul, dar tot fără rezultat. „I-am spus că nu mai putem sta, că pierdem finanțarea europeană. Mi-a răspuns că acordarea avizului nu ține de el, ci de Comisia Națională de Monumente Istorice, drept pentru care i-am spus că vom da Ministerul în judecată. Asta e, n-avem de ales”.
Oricum, subliniază Birta, s-a intrat deja în criză de timp. „Nu mai putem aștepta. Dacă nu încheiem lucrările până în decembrie 2023, când e ultimul termen, pierdem 7,5 milioane euro. Peste câțiva ani va veni cineva să ne întrebe «de ce i-ați pierdut?»”. Săptămâna trecută, juriștii Primăriei pregăteau dosarul pentru instanță. „Sper că procesul nu va dura cu anii și că, fiind vorba de un proiect european, se va da o hotărâre cu celeritate”, spune primarul.
Teoretic, dacă procesul s-ar încheia înaintea vacanței judecătorești, municipalitatea ar mai avea șanse să liciteze lucrările anul acesta și să le termine la anul. Dacă nu, Primăria Oradea va pierde șansa de a reabilita Piața Cetate cu fonduri europene, dar și credibilitatea în fața partenerilor maghiari. Iar asta nu poate fi estimată în bani…
„Sper să găsim o soluție”
Pierderea finanțării de 7,5 milioane euro ar afecta nu doar municipalitatea orădeană, ci și partenerii în proiect: AJOFM Bihor, ADD Bihor și Primăria Hajdúböszörmény. „Regulamentul spune că trebuie bifate toate activitățile din proiect, altfel se pierde toată finanțarea”, spune directorul AJOFM, Békési Csaba (foto).
Instituția avea de organizat două târguri de cariere cu peste 500 de participanți, din care unul a avut deja loc cu succes, iar celălalt este programat pentru începutul lunii iunie.
La fel, ADD Bihor a comandat deja food-truck-urile pentru piața mobilă a producătorilor agricoli. „Am semnat contractul și cele 4 mașini urmează să ajungă la finalul lunii mai. Primul târg o să aibă loc în iunie, cel târziu în iulie”, zice directorul ADD, Barna Vitályos.
Potrivit acestuia, și partenerul din Ungaria și-a atins obiectivele din proiect: „Din câte știu, Hajdúböszörmény și-a amenajat magazinul de prezentare”. Doar Primăria Oradea, care are cea mai mare investiție, e blocată în acte și avize…